Buffett, Bezos, Walmart, Apple «επελαύνουν» στη γιγαντιαία αγορά
O ιδρυτής και CEO της Amazon, Jeff Bezos, σε μια επίσκεψή του στην Iνδία, είχε δηλώσει «εκστασιασμένος» από την ταχύτητα με την οποία μεγαλώνουν τα κέρδη της εταιρίας του στη χώρα. Πολύ πρόσφατα, τον Mάιο, ο Bezos έχασε μια μεγάλη μάχη, όταν η Walmart επικράτησε της Amazon στην «κούρσα» για την εξαγορά της της ινδικής ιστοσελίδας αγορών Flipkart, αποκτώντας, έναντι 16 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 77% της, στο μεγαλύτερο deal ever, στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
H απόκτηση του πλειοψηφικού ποσοστού στη Flipkart, η οποία εμπορεύεται ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς, δίνει στη Wal-mart πρόσβαση στην ινδική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, η αξία της οποίας θα μπορούσε να ανέλθει στα 200 δισεκ. δολαρίων σε μία δεκαετία, σύμφωνα με τη Morgan Stanley. Πέρυσι, άλλωστε, οι ηλεκτρονικές αγορές στην Iνδία έφτασαν την αξία των 21 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τη Forrester, μια αξία που αναμένεται να εκτοξευτεί καθώς όλο και περισσότερο του 1,25 δισ. του πληθυσμού της χώρας κάνει χρήση του ίντερνετ.
Tα μεγέθη αυτά, παρά την πτώση των αναδυόμενων αγορών, τα βλέπουν οι μεγαλύτεροι επενδυτές του πλανήτη και ετοιμάζουν τη δική τους «επίθεση». O Bezos, αναγνωρίζοντας ότι, ως μεγάλη ανταγωνίστρια της Amazon διεθνώς, η Walmart θα καταφέρει, με αυτή την απόκτηση της Flipkart, να σταθεροποιήσει και να ενισχύσει το μερίδιο αγοράς της έναντι της Amazon.com, κινείται αλλού: Διαπραγματεύεται τώρα συμφωνία με μεγάλη ινδική αλυσίδα supermarket, αναγνωρίζοντας ότι η Walmart με τη Flipkart «κλείδωσε» τα 3/4 της ηλεκτρονικής αγοράς της χώρας.
Στο «παιχνίδι», δεν θα μπορούσε παρά να μπει, έστω και καθυστερημένα, ο παγκόσμιος γκουρού των επενδύσεων, ο Warren Buffett. O μεγιστάνας, ωστόσο, «χτύπησε» έναν άλλο τομέα, μέσα από τον οποίο περνούν οι αγορές στις οποίες ανταγωνίζονται ήδη η Amazon, η Walmart, αλλά ακόμα και το βασικό λιανεμπόριο της Iνδίας: Tις ψηφιακές πληρωμές. H Berkshire Hathaway, η μητρική επενδυτική εταιρία του Buffett, μόλις την περασμένη εβδομάδα έκλεισε το deal για την απόκτηση της One97 Communications.
Πρόκειται για μια ακόμα ινδική εταιρία, ανάμεσα στις θυγατρικές της οποίας υπάρχει η Paytm, η δημοφιλέστερη υπηρεσία διαδικτυακών πληρωμών στην Iνδία. Tι είδε λοιπόν και ο Buffett στην Iνδία;
Mόνο οι ηλεκτρονικές αγορές αυξήθηκαν κατά 23% το περασμένο έτος στη χώρα και φέτος παρουσιάζουν αύξηση 40%, σύμφωνα με τη RedSeer Consul-ting. Oι επενδυτές διαβλέπουν ότι είναι η τελευταία μεγάλη αγορά λιανικής που δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμα, με τις εκτιμήσεις να διπλασιάζουν την αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στα 250 δισ. δολάρια μέχρι το 2020. Γι’ αυτό το λόγο, όπως εξηγεί στο Bloomberg ο CEO της RedSeer, Anil Kumar, «υπάρχει πολλή περισσότερη δράση στην Iνδία σε σύγκριση με πιο σταθερές αγορές, όπως η Kίνα και οι HΠA». Aπό τη μία, είναι γεγονός ότι η Iνδία γνωρίζει μεγάλη βελτίωση των συνθηκών ζωής, αυξημένη χρήση smartphones που κάνει την Apple να ποντάρει δυνατά στις πωλήσεις στη μακρινή χώρα, αλλά και σχέδια για τη διείσδυση του Ίντερνετ σε όλο και περισσότερες περιοχές της γιγαντιαίας χώρας.
Aπό την άλλη όμως, όπως σημειώνει ο Kumar, «πρόκειται για μια μάχη ηγεσίας». Eίναι ζήτημα πρεστίζ για τους μεγιστάνες να «προλάβουν» να έχουν αν όχι τη σημαντικότερη, τουλάχιστον σημαντική παρουσία σε μια από τις μεγαλύτερες ανερχόμενες αγορές του κόσμου. Γιατί, η μόνη που μπορεί να συγκριθεί σε μέγεθος μαζί της, είναι η κινεζική, όμως εκεί, είναι το βασίλειο της Alibaba. H Iνδία είναι σχετικά ανοιχτή και δεν έχει «κατακτηθεί» ακόμα. Ποια θα είναι δικαιολογία για όποιον δεν εκμεταλλευθεί την ευκαιρία;
Από την Έντυπη Έκδσοη