Στα 1.414 ευρώ η μέση μηνιαία δαπάνη
Την κατρακύλα των δαπανών των νοικοκυριών τα χρόνια της κρίσης εν μέσω της σφοδρής ύφεσης της ελληνικής οικονομίας δείχνουν τα στοιχεία από την έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς το 2017.
Ειδικότερα, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν μείωση της μέσης μηνιαίας δαπάνης των νοικοκυριών κατά 22,5% σε σχέση με το 2010 (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η αντίστοιχη μείωση σε σχέση με το 2008 είναι της τάξης του 31,5%.
Η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών σε σταθερές τιμές 2017 μειώθηκε κατά 26,8% σε σχέση με το 2010 και 37,5% σε σχέση με το 2008.
Αύξηση των δαπανών το 2017 σε σύγκριση με το 2016
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν πάντως αύξηση των δαπανών το 2017 από το προηγούμενο έτος.
Ειδικότερα, η συνολική μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών (αγορές) για το 2017 ανήλθε στα 5.768.848.031 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 1,0% δηλαδή 55.696.602 ευρώ, σε σύγκριση με το 2016, όπως ανακοίνωσε σήμερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών για αγορές κατά το 2017, ανήλθε στα 1.414,09 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 1,6% (22,06 ευρώ), σε σύγκριση με το 2016.
Η μέση συνολική δαπάνη για κάθε άτομο, το 2017, ανήλθε στα 547,51 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 1,6% (8,57 ευρώ), σε σύγκριση με το 2016.
Σε πραγματικούς όρους, η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών αυξήθηκε σε ποσοστό 0,7% ή 9,74 ευρώ, λόγω της επίδρασης του πληθωρισμού, σύμφωνα με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του έτους 2017 (0,7%).
Στα είδη διατροφής το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών αφορά στα είδη διατροφής (20,4%) και ακολουθούν στη στέγαση (14,1%) και στις μεταφορές (12,9%) ενώ στις υπηρεσίες εκπαίδευσης αντιστοιχεί το μικρότερο μερίδιο των δαπανών (3,2%).
Σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2016), η μεγαλύτερη μεταβολή στην ποσοστιαία συμμετοχή των κατηγοριών (αύξηση 0,6 ποσοστιαίες μονάδες) παρατηρείται στα εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία. Τρεις (3) από τις δώδεκα (12) κατηγορίες παρουσιάζουν ποσοστιαία αύξηση συμμετοχής που κυμαίνεται από 0,1 ποσοστιαίες μονάδες: αναψυχή-πολιτισμός ως 0,6 ποσοστιαίες μονάδες: ξενοδοχεία, καφενεία και εστιατόρια, πέντε (5) από τις δώδεκα (12) κατηγορίες παρουσιάζουν ποσοστιαία μείωση συμμετοχής που κυμαίνεται από 0,1 ποσοστιαίες μονάδες (οινοπνευματώδη ποτά και καπνός, υγεία) ως 0,3 ποσοστιαίες μονάδες για τα είδη διατροφής, ενώ τέσσερις (4) από τις δώδεκα (12) κατηγορίες παραμένουν αμετάβλητες (0,0 ποσοστιαίες μονάδες) – (ένδυση και υπόδηση, μεταφορές, επικοινωνίες και εκπαίδευση).