Η Νορβηγία έχει ως στόχο τις μηδενικές εκπομπές αερίων ρύπων από τα πλοία που κινούνται στα φιόρδ της έως το 2026 με μοχλό τα ηλεκτρικά οχηματαγωγά και τα επιβατηγά πλοία.
Αυτό αναφέρθηκε σε ημερίδα που διοργάνωσε η Πρεσβεία της χώρας στην Αθήνα για να διευκολύνει τον διάλογο μεταξύ των ελληνικών και νορβηγικών παραγόντων στον τομέα της αειφόρου ακτοπλοΐας. Όπως τόνισε ο Πρέσβης Gjelstad στην εναρκτήρια ομιλία του στην ημερίδα, “η Νορβηγία είναι πρωτοπόρος στην ανάπτυξη των ‘πράσινων λύσεων’ εδώ και δεκαετίες. Είμαστε υπερήφανοι που είμαστε η πρώτη χώρα στον κόσμο που χρησιμοποίησε το πρώτο οχηματαγωγό πλοίο με υγρό φυσικό αέριο από το 2000. Ήμασταν επίσης οι πρώτοι που χρησιμοποίησαν ένα φορτηγό πλοίο με σύστημα μπαταρίας το 2015 και αν όλα πάνε σύμφωνα με το πλάνο, η Νορβηγία θα είναι η πρώτη χώρα που θα χρησιμοποιήσει το πλοίο που θα λειτουργεί με υδρογόνο το 2021”.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου της ημερίδας, όλο και περισσότερες χώρες που εξαρτώνται από τους θαλάσσιους φυσικούς πόρους και τον τουρισμό διαδραματίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των ναυτιλιακών βιομηχανιών τους. “Η Συμφωνία των Παρισίων για την κλιματική αλλαγή απαιτεί να περιορίσουμε την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη σε 1,5 βαθμούς. Αν θέλουμε να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος, θα πρέπει όλοι να συμβάλλουμε σε αυτό. Για αυτό το λόγο, η Νορβηγία έλαβε μέτρα για την μεταρρύθμιση των παράκτιων και νησιωτικών μεταφορών, οι οποίες αποτελούν σημαντική πηγή εκπομπών αερίων”, πρόσθεσε ο Νορβηγός Πρέσβης.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας, κος Νεκτάριος Σαντορινιός, τόνισε στην ομιλία του ότι η εμπειρία της πρωτοπόρας Νορβηγίας πρέπει να αξιοποιηθεί από την Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα προς όφελος των νησιών μας. Οι στόχοι της βιώσιμης ανάπτυξης και η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι κεντρικός στόχος της Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής και για το λόγο αυτό, όπως δήλωσε, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υποστηρίζει τα πιλοτικά προγράμματα εξηλεκτρισμού αλλά και LNG. Επίσης έχει ξεκινήσει τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου ώστε να δοθεί η δυνατότητα τόσο στα νησιά όσο και στα πλοία να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα μέσα από ενεργειακές κοινότητες.
Ο Αναπληρωτής Καθηγητής και Δ/ντής του Τομέα της Μελέτης Πλοίου και Θαλάσσιων Μεταφορών της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών (ΝΜΜ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), κος Δημήτρης Λυρίδης, ο οποίος ήταν και ο συντονιστής της εκδήλωσης, παρουσίασε τη χαρτογράφηση των παράκτιων συνδέσεων στην Ελλάδα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν “πιλότο” για τον εξηλεκτρισμό, τις δυνατότητες και τα προβλήματα, καθώς και την εμπειρία του από τον εξηλεκτρισμό του πρώτου λιμανιού στην Ελλάδα, στην Κυλλήνη.
Οι ομιλητές της εκδήλωσης προέρχονται από των ακαδημαϊκό χώρο, την Νορβηγική ναυπηγική βιομηχανία καθώς και από το ναυτιλιακό cluster. Οι ομιλητές μετέφεραν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους σχετικά με τις καινοτόμες τεχνολογίες καθώς και τις πρακτικές των δημοσίων συμβάσεων. Παρουσίασαν επίσης μια πλατφόρμα αμοιβαίας ανταλλαγής και εκμάθησης βέλτιστων πρακτικών και καινοτομιών. Το κοινό αποτελείτο από εκπροσώπους των ελληνικών υπουργείων Περιβάλλοντος και Παιδείας, εφοπλιστές, ακτοπλοϊκές εταιρείες, εκπροσώπους λιμένων, την Ένωση Εφοπλιστών & Φορέων Ναυτιλίας, Νορβηγικές ναυτιλιακές εταιρίες καθώς και προμηθευτές εξοπλισμού πλοίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ άλλων ο Νορβηγος Πρέσβης ανακοίνωσε ότι σύντομα θα υπάρξει και μια ευκαιρία χρηματοδότησης για την «Μπλε Οικονομία» (Blue Growth). Στο νέο πρόγραμμα για την Επιχειρηματική Καινοτομία των EEA Grants, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει φέτος, οι εταιρείες μπορούν να λάβουν επιχορηγήσεις για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ναυτιλιακή αγορά, στον τομέα της πράσινης ενέργειας καθώς και στην πληροφορική και τις τηλεπικοινωνίες. Για περισσότερες πληροφορίες παρέπεμψε τους ενδιαφερόμενους στην πρεσβεία της Νορβηγίας.
Τέλος, ο Πρέσβης προέτρεψε τους ενδιαφερόμενους να είναι τολμηροί και οραματιστές. “Με το σημαντικό δυναμικό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που διαθέτει, η Ελλάδα θα μπορούσε να ηγηθεί στον χώρο της σύγχρονης ναυτιλίας και ταυτόχρονα να αναπτυχθεί σημαντικά στον ναυτιλιακό χώρο”, δήλωσε.