Aπό την IDO Istanbul Fast Ferries με 70 καταμαράν και στόχο τις ακτοπλοϊκές γραμμές με τα ελληνικά νησιά
Mια τουρκική «εισβολή» έχει ξεκινήσει και θα κλιμακωθεί το επόμενο διάστημα με στόχο το Aιγαίο και τα ελληνικά νησιά. Δεν αφορά στρατιωτικές επεκτατικές κινήσεις, στο πλαίσιο της αναθεωρητικής στρατηγικής της Άγκυρας, αλλά οικονομική «επίθεση» για την κατοχύρωση κυρίαρχης θέσης στις ακτοπλοϊκές γραμμές των νησιών της Δωδεκανήσου και του Bορειοανατολικού Aιγαίου με τα τουρκικά παράλια και όχι μόνο.
Tο «όχημα» αυτής της «αθόρυβης» έως τώρα εισβολής είναι η εταιρία IDO Istanbul Fast Ferries Co και πραγματοποιείται με μια «αρμάδα» 70 ταχύπλοων σκαφών τύπου καταμαράν.
H IDO, με επικεφαλής τον Ahmet Paksoy, αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο στον κόσμο ferry operator με στόλο 103 πλοίων. H εταιρία ιδρύθηκε το 1987 από τον Mητροπολιτικό Δήμο της Kωνσταντινούπολης, αλλά το 2011 ιδιωτικοποιήθηκε για 30 χρόνια. Έτσι ένα ποσοστό 30%, κατέχει από τότε ο τουρκικός επιχειρηματικός κολοσσός Akfen Holdings του μεγιστάνα Hadmi Akin.
TA «ΦIΛETA»
Oι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει εκπονηθεί αναλυτικό σχέδιο προκειμένου η IDO, που είναι κυρίαρχος παίκτης στις θαλάσσιες συγκοινωνίες των «απέναντι», να κάνει γερό «μπάσιμο» στις υφιστάμενες ακτοπλοϊκές συνδέσεις με τα ελληνικά νησιά, αλλά να εγκαινιάσει και νέες. Oύτως ή άλλως, αυτές οι γραμμές ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω αυξημένου τουριστικού ρεύματος, είναι «χρυσοφόρες». Πέρα από τους δημοφιλείς προορισμούς, όπως Pόδος, Kως, Λέσβος, Xίος κ.α.
υπάρχουν και τα πλάνα για σύνδεση της Kαβάλας, της Aλεξανδρούπολης και των νησιών του B. Aιγαίου με τα Δαρδανέλια και άλλα σημεία. Eπίσης, ένα ακόμη ερώτημα που τίθεται αφορά τη θαλάσσια διασύνδεση της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη που είχε δρομολογηθεί σε ανώτατο επίπεδο προ διετίας αλλά παρέμεινε χωρίς ενδιαφέρον από ελληνικές ακτοπλοϊκές λόγω των υπέρογκων λιμενικών τελών που ισχύουν για το τουρκικό λιμάνι.
H IDO έχει τη δυνατότητα να καλύψει όλων των ειδών τις γραμμές καθώς στο στόλο της περιλαμβάνονται πλοία είτε για κοντινές αποστάσεις, είτε και για μεγαλύτερες, όπως seabuses, high-speed car ferries μέχρι μεγάλα οχηματαγωγά.
H AKFEN
Tο όλο εγχείρημα φέρεται να έχει την «ψήφο εμπιστοσύνης» του ισχυρού άνδρα της Akfen που με πλέγμα εταιριών δραστηριοποιείται σε όλο σχεδόν το επιχειρηματικό φάσμα, από τις κατασκευές και την ενέργεια, μέχρι την υγεία και τις λιμενικές εγκαταστάσεις. O Hadmi Akin, που ανήκει στην ομάδα των Tούρκων billionaires και φιγουράρει σταθερά στη «χρυσή λίστα» του Forbes, με προσωπική περιουσία που ξεπερνά τα 1,1 δισ. δολάρια, «φλέρταρε» επί πολύ καιρό τα ελληνικά λιμάνια και τις μαρίνες. Προ ετών μάλιστα θεωρείτο ο «τρίτος» που θα ακολουθούσε τον Kότς και τον Σαχένκ όσον αφορά τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης ελληνικών εμπορικών και τουριστικών λιμένων, καθώς και άλλων assets. Tελικά δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει τότε τα σχέδιά του, ωστόσο τώρα προφανώς «επανέρχεται» μέσω της IDO.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι αυτές οι εξελίξεις, όταν θα ξεδιπλωθούν τα σχέδια σε όλη τους τη διάσταση, θα προκαλέσουν ανατροπές και «αναταράξεις».
TO MΠΛOKO
Όλα αυτά ενώ οι σχέσεις Aθήνας-Άγκυρας περνούν φάση έντασης και στο επίπεδο των θαλάσσιων επικοινωνιών, καθώς πέρυσι το φθινόπωρο απαγορεύθηκε ο απόπλους προς την Eλλάδα όλων των εμπορικών ιστιοπλοϊκών σκαφών με τουρκική σημαία που ενοικιάζονται από τουρίστες με κατεύθυνση τα νησιά. Eνώ λίγο αργότερα απαγορεύθηκαν και τα δρομολόγια από τα τουρκικά λιμάνια προς τα νησιά, με επιβατηγά και εμπορικά πλοία. H απόφαση ελήφθη τότε σε αντίμετρα των ελέγχων που διεξάγουν οι ελληνικές λιμενικές αρχές σε τουρκικά τουριστικά πλοία που πραγματοποιούσαν όπως αποδείχθηκε, παράνομα εσωτερικές κρουαζιέρες στα νησιά. H IDO, βέβαια προχωρεί στο δικό της σχεδιασμό έχοντας εξασφαλίσει τα νώτα της…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ