Τις αιτήσεις διαγραφής παλαιών οφειλών αναμένεται να δεχτεί η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΕΦΚΑ, η οποία θα ανοίξει μέσα στο μήνα Δεκέμβριο.
Οι τρεις πρώτες ομάδες που θα ευνοηθούν, σύμφωνα με τις υπουργικές αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ είναι οι νέοι ασφαλισμένοι μετά το 1993 που ασκούσαν παράλληλα ελεύθερο επάγγελμα με μπλοκάκι ,οι αγρότες που είχαν και κάποια επιχειρηματική δραστηριότητα και οι δημοσιογράφοι με μπλοκάκι. Οι αμφισβητούμενες οφειλές που αναμένεται να διαγραφούν αφορούν την περίοδο έως το τέλος του 2016, δηλαδή πριν από τη λειτουργία του ΕΦΚΑ.
Κύριος στόχος του υπουργείου είναι να αποφευχθεί μία πιθανή εκμετάλλευση των ευνοικών διατάξεων απ’ τους κατ’ εξακολούθηση κακοπληρωτές.
Ειδικότερα, μετά από σχετική εισήγηση του Συμβουλίου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΣΚΑ), οι τρεις πρώτες υπουργικές αποφάσεις θα αφορούν παλαιές οφειλές για τις οποίες υπάρχει «εύλογη αμφιβολία» και έχουν δημιουργηθεί πριν από την 1η Ιανουαρίου 2017 από: α) ασφαλισμένους για πρώτη φορά μετά την 1η Ιανουαρίου του 1993, ελεύθερους επαγγελματίες (π.χ. μπλοκάκι) και ταυτόχρονα μισθωτούς, β) Επιχειρηματίες που εξαιρούνταν από τον ΟΑΕΕ και ασφαλίζονταν στον πρώην ΟΓΑ με πληθυσμιακά και εισοδηματικά κριτήρια και γ) δημοσιογράφους ασφαλισμένους για πρώτη φορά έως 31 Δεκεμβρίου 1992 που διατηρούσαν παράλληλα μπλοκάκι.
Βασική προϋπόθεση για να μπορέσει κάποιος να απαλλαγεί από αμφισβητούμενα χρέη είναι να προκύπτει αποδεδειγμένη πλήρης ασφάλιση σε τουλάχιστον ένα πρώην Ταμείο το επίμαχο χρονικό διάστημα, για το οποίο ζητείται η διαγραφή της οφειλής. Η προϋπόθεση της πλήρους ασφάλισης συντρέχει ακόμη και όταν δεν έχουν καταβληθεί ασφαλιστικές εισφορές. Ειδικά για τους παλαιούς ασφαλισμένους (προ του 1993), ιδιαίτερη σημασία έχει η παράλληλη ασφάλιση να αφορά την ίδια δραστηριότητα.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ αναλαμβάνουν να ελέγξουν τα ασφαλιστικά δεδομένα του αιτούντα, να προχωρήσουν στις απαιτούμενες διασταυρώσεις στοιχείων και να καταλήξουν σε διαπιστωτική πράξη για την διαγραφή των χρεών ή την απόρριψη του αιτήματος. Εφόσον η πράξη διαγραφής ή απόρριψης του αιτήματος διαβιβαστεί στο ΚΕΑΟ, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Κέντρου είτε θα σβήνουν τις οφειλές είτε θα ξεπαγώνουν τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.
Οι αιτήσεις μπορεί να αφορούν όχι μόνο προς τον κλάδο της κύριας ασφάλισης, αλλά και προς πρώην φορείς επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας. Η έναρξη της διαδικασίας, μέσω της υποβολής της αίτησης, παγώνει κάθε διαδικασία εκτέλεσης αναγκαστικών μέτρων που ενδέχεται να έχει ξεκινήσει το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ).