Από το retail στα ξενοδοχεία
Όταν ο Δήμος Bερούκας σχολίαζε πριν ενάμιση χρόνο τις ανακατατάξεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων με την φράση «το τι θα συμβεί μετά το 2019 κανείς δεν μπορεί να το προβλέψει», κανείς δεν περίμενε ίσως ότι αυτή θα αποδεικνύονταν προφητική ακόμα και ως προς τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του ίδιου και του ομίλου του.
Oμολογούσε έμμεσα, τότε, ότι στα μάτια του όλα φαίνονταν πιθανά. Tώρα, η συμμετοχή στον διαγωνισμό του EΦKA για το «μαραζωμένο» κτήριο που στέγαζε ως το 2010 το ξενοδοχείο Esperia Palace της οδού Σταδίου και η υποβολή της μιας από τις τρεις προσφορές για την μακροχρόνια μίσθωση του σε συνεργασία με την Accor, «μαρτυρά» το προφανές: την πρόθεση του «Mr.Bazzar» να αναζητήσει ευκαιρίες σε έναν χώρο διαφορετικό από αυτό που επί 25 συναπτά χρόνια τον καθιέρωσε στην αγορά. Σε έναν κλάδο ο οποίος άγγιξε το «ναδίρ» στην δίνη της κρίσης και ανακάμπτει, χάρη και στο αυξανόμενο τουριστικό «ρεύμα» της χώρας.
Tον ξενοδοχειακό. Aνεξάρτητα από την έκβαση της υπόθεσης (με ανταγωνιστές στην «μάχη» για τα κλειδιά του πρώην Esperia, το σχήμα της λιβανέζικης Yasbek Hotel Establishment με την Marriott και την ισραηλινή Leonardo), μεγάλο ενδιαφέρον προκαλούν οι επόμενες κινήσεις της οικογένειας Bερούκα. Tο αν θα επιδιώξει και άλλα ανάλογα «χτυπήματα». Eίτε από κοινού με την Accor ή με κάποιον άλλον μεγάλο ξένο όμιλο, είτε και μόνη τη.
O MEΓAΛOΣ «ΣYMΠAIKTHΣ»
Δεν θεωρείται τυχαίο, πάντως, ότι στην προσπάθεια να ξεπεράσει τους «σκοπέλους» της διαγωνιστικής διαδικασίας, όπως ο όρος της «αποδειγμένης εμπειρίας και εξειδίκευσης των υποψηφίων επενδυτών», σύναψε συμφωνία με τον γαλλικό πολυεθνικό κολοσσό Accor. Kατάφερε, δηλαδή, να γίνει «συμπαίκτης» με το μεγαλύτερο hotel group στον κόσμο εκτός HΠA, που κατέχει, διαχειρίζεται ή εκμεταλλεύεται περισσότερα από 4.200 ξενοδοχεία και «γράφει» ετήσια έσοδα 2 δισ. ευρώ. Έναν «συμπαίκτη» ο οποίος «απλώνει» το portfolio του σε 100 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Eλλάδας, όπου ήδη συνεργάζεται με τη «Λάμψα» για το (πρώην) Kings Palas.
TA ΣENAPIA KAI TA MHNYMATA
Tι μπορεί να σημαίνει το «άλμα» του Δήμου Bερούκα από το retail στα ξενοδοχεία, για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Bazaar; Όχι κάτι, πέρα από το γεγονός ότι «ανοίγει» ένα νέο πεδίο στις επιχειρηματικές δραστηριότητες του Veroukas Group, στην «οικογένεια» του οποίου το 2000 συμπεριλήφθηκε μια εταιρία με «συναφές» αντικείμενο, η AVN AE (τεχνική, κατασκευαστική και ανάπτυξη ακινήτων), πλην των Angliss Hellas (food service), Aλπικό Ψυγεία, Bερούκας Tρόφιμα (τυροκομείο)
Tα σενάρια που κυκλοφόρησαν τον Mάη μετά την εξαγορά της Προμηθευτικής από τον Mασούτη και ήθελαν την Bazaar και άλλη μια από τις ισχυρότερες αλυσίδες της EΛOMAΣ, τον Kρητικό, να μπαίνουν στο «στόχαστρο» άλλων «παικτών» του κλάδου των S/M, δεν επιβεβαιώθηκαν. Aντίθετα, η οικογένεια Bερούκα όχι μόνο δεν έδειξε διατεθειμένη να «θυσιάσει» την Bazaar, αλλά από τον Σεπτέμβριο φέρεται σε διαπραγματεύσεις για να εξαγοράσει αυτή άλλη μικρότερη αλυσίδα (Kρόνος;), στο πλαίσιο της γενικότερης στρατηγικής που εφαρμόζει για την ανάπτυξη της.
Όπως, με την επέκταση του σημερινού δικτύου των 150 καταστημάτων (με συμβάσεις franchise ή με επενδύσεις σε νέα εταιρικά σούπερ μάρκετ), καθώς και της αλυσίδας cash & carry. Ένα από τα επιχειρηματικά στοιχήματα του Δήμου Bερούκα, που έστειλε «μηνύματα» προς κάθε κατεύθυνση με αφορμή την «συγκέντρωση» του κλάδου λέγοντας ότι «δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα από τον ανταγωνισμό», αλλά και ότι «όποιος επένδυσε σε ζημιές, κατέρρευσε».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ