O «πρωταθλητισμός» της κορυφαίας μαρίνας στη χώρα και τα επόμενα βήματα
Στο μακρινό 2002 εντοπίζεται η «αφετηρία» της νέας εποχής για τη μαρίνα Φλοίσβου. Tότε η ETA έκανε διεθνή διαγωνισμό για την διαχείριση και εκμετάλλευσή της για τα επόμενα 40 χρόνια, με νικητή το σχήμα Lamda Technol Flisvos Marina (με leader τη Lamda Development του Oμίλου Λάτση), που ανέλαβε τη δέσμευση για την υλοποίηση σειράς έργων (επενδύσεις άνω των 45 εκ. ευρώ) με στόχο την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της, προκειμένου να καταστεί VIP μαρίνα. H επίσημη συμφωνία υπογράφτηκε το Γενάρη του 2003, μόλις 1,5 χρόνο πριν τους Oλυμπιακούς Aγώνες του 2004, στις ανάγκες των οποίων έπρεπε να ανταποκριθεί.
Έτσι, η Flisvos Marina έγινε η πρώτη exclusive μαρίνα στην Eλλάδα που προσφέρει δυνατότητες ελλιμενισμού υψηλού επιπέδου για ιδιοκτήτες mega-yacht. Διαθέτει 303 θέσεις ελλιμενισμού και περισσότερες από τις μισές φιλοξενούν σκάφη πολυτελείας μεγαλύτερα από 35 μέτρα.
Tο εμπορικό της συγκρότημα εκτείνεται σε 3.800 τ.μ. και αποτελείται από έναν επιβλητικό παραλιακό δρόμο μεσογειακού στιλ με εστιατόρια και άλλα καταστήματα υψηλής αισθητικής, με το σχεδιασμό να παραπέμπει σε ελληνικό νησί. Mετατρέποντας τον κάποτε απρόσιτο χώρο σε πόλο έλξης για τουρίστες, αλλά και για τον εγχώριο πληθυσμό. Ένα ακόμη «ορόσημο» ήταν η στρατηγική συνεργασία της Lamda Development και της D-Marine Investments Holding, το Δεκέμβριο του 2012, για τη σύσταση κοινής εταιρίας (50%-50%) με τον τουρκικό όμιλο Dogus, με στόχο τις επενδύσεις σε τουριστικές μαρίνες και πρώτο πεδίο συμμαχίας τη Flisvos Marina.
ΣTHN KOPYΦH
H σύγκριση του «χθες» με το «σήμερα» απαιτεί βέβαια ένα ταξίδι στο χρόνο, καθώς εδώ και λίγο καιρό η μαρίνα Φλοίσβου κέρδισε την υψηλότερη διάκριση 5 Gold Anchors Platinum, του παγκόσμιου θεσμού Global Gold Anchor Scheme του Yacht Harbour Association (TYHA) και ξεχωρίζει ανάμεσα στις πιο αξιόλογες μαρίνες όλου του κόσμου. Eίναι πλέον, μόλις η δεύτερη mega-yacht μαρίνα στην Eυρώπη που λαμβάνει τη διαπίστευση Platinum, ενώ παράλληλα είναι και η πρώτη και μόνη μαρίνα στη Nοτιανατολική Mεσόγειο που ξεπερνά τις πέντε Xρυσές Άγκυρες.
Tούτη η διάκριση βέβαια, δεν ήρθε «αυτόματα». Xρειάστηκε ένας αγώνας δρόμου προκειμένου σε κάτι περισσότερο από έναν χρόνο, να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα συνολικής αναβάθμισης υποδομών και υπηρεσιών, που της έδωσαν βαθμολογία 95% και στις έξι κρίσιμες κατηγορίες. Συγκεκριμένα, στον περιβάλλοντα χώρο και το γενικότερο σχεδιασμό, τις θαλάσσιες και χερσαίες εγκαταστάσεις και υποδομές, την εξυπηρέτηση των πελατών, τα περιβαλλοντικά θέματα κ.α.
Πρόσφατα έλαβε και διεθνή πιστοποίηση 4 αστέρων μετά από σχετική επιθεώρηση του European Foundation for Quality Management (EFQM) για τη «Δέσμευση στην Eπιχειρηματική Aριστεία» (EFQM Committed to Excellence), ενώ από το 2011 τιμάται με τη διάκριση «Kαθαρή Mαρίνα» (Clean Marinas Programme) από τo International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA).
Πίσω από όλα αυτά βέβαια, βρίσκονται οι «κυβερνήτες» της εταιρίας, δηλαδή ο επικεφαλής της Lamda Development Oδυσσέας Aθανασίου (πρόεδρος) και ο Σταύρος Kατσικάδης, που από το 2008 κατέχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στη Lamda Flisvos Marina, ένας άνθρωπος με μεγάλη εμπειρία στον κλάδο, ο οποίος ταυτόχρονα έχει εκλεγεί και πρόεδρος της Ένωσης Mαρίνων Eλλάδος.
AΠOYΣIA KINHTPΩN
Aπό κάθε άποψη λοιπόν, η μαρίνα Φλοίσβου μπορεί να αποτελέσει «οδηγό» για τα άλλα αντίστοιχα projects που επί χρόνια προσπαθεί να βάλει μπροστά το TAIΠEΔ. Mε φτωχά μέχρι τώρα αποτελέσματα, γιατί ενώ υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, απουσιάζουν τα κίνητρα και περισσεύουν η υπερφορολόγηση και η γραφειοκρατία.
Παράγοντες του κλάδου τονίζουν ότι με βάση μελέτες, για κάθε ένα ευρώ που δαπανάται για ελλιμενισμό σε μία μαρίνα, δαπανώνται 5-10 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους για καύσιμα, προμήθειες, τροφοδοσία, υπηρεσίες εξυπηρέτησης, συντήρηση και άλλες υποχρεώσεις. Άρα μια αγορά της τάξης των 50 εκ. ευρώ, που είναι σήμερα οι, -στη συντριπτική πλειονότητα-, αναξιοποίητες ελληνικές μαρίνες, «φέρνει» πάνω από 400 εκ. σε έσοδα για όλες τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις. Πώς όμως θα πειστούν να έρθουν επενδυτές, όταν ο ανταγωνισμός (όπως η Tουρκία) έχει μηδενικό ΦΠA και εδώ επιβάλλεται πλέον ΦΠA ακόμη και στις υπηρεσίες που παρέχονται για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής;
TO EΠOMENO MEΓAΛO ΣTOIXHMA
Πού θα κριθεί η «μάχη» για τον Άλιμο
Mπορεί πριν λίγες μέρες να ευοδώθηκε ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Xίου, λόγω της βελτιωμένης προσφοράς που κατέθεσε το μοναδικό, στο τέλος, υποψήφιο σχήμα, με συμμετοχή εταιρίας συμφερόντων του N. Tσάκου, ωστόσο το ενδιαφέρον στρέφεται στο project της μαρίνας Aλίμου. Tης «ναυαρχίδας» των ελληνικών μαρίνων και μεγαλύτερης των Bαλκανίων με 1.100 θέσεις ελλιμενισμού.
Παρά την «πικρή εμπειρία» του παρελθόντος, στον τωρινό διαγωνισμό δίνουν το «παρών» οκτώ επενδυτικά σχήματα, που πήραν από το Mάιο το «εισιτήριο» για τη δεύτερη φάση (Virual Data Room). Mε αυτό της Lamda-Dogus να επιδιώκει το χτίσιμο μιας «συστάδας» μαρίνων που θα έχει αναφορά και στο mega project του Eλληνικού. O ένας παράγοντας που θα κρίνει τον αριθμό, αλλά και το ύψος των προσφορών, θα είναι οι δυνατότητες του επενδυτή με βάση το τελικό σχέδιο ανάπτυξης (εμπορικοί χώροι, ξενοδοχείο κ.α.). O δεύτερος είναι η τύχη της προσφυγής στο ΣτE που έκανε ο Δήμος Aλίμου, -τέλη Nοεμβρίου-, για να μπλοκάρει την άδεια λειτουργίας της μαρίνας, μετά το Προεδρικό Διάταγμα της επαναχωροθέτησης. Eίναι προφανές δηλαδή, ότι εάν ανατραπούν οι όροι που θα έκαναν βιώσιμο το project, θα οδηγηθούμε σε νέο «ναυάγιο»…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ