Παζάρι με τις τράπεζες και μπλόκο στο μετρό
Αντιμέτωπος με πολλά ανοιχτά μέτωπα βρίσκεται τον τελευταίο καιρό ο ισχυρός άνδρας της ΑΕΓΕΚ Γιάννης Μαρούλης, τα οποία προσπαθεί να κλείσει με όσο γίνεται πιο ανώδυνο τρόπο, φαίνεται όμως ότι οι μάχες είναι πιο δύσκολες από ό,τι περίμενε και οι νίκες αβέβαιες.
Πρώτο μεγάλο μέτωπο αποτελούν οι τράπεζες, η παρουσία των οποίων στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΕΓΕΚ φαίνεται να «πνίγει» τον Γιάννη Μαρούλη. Γι’ αυτό και την περασμένη εβδομάδα ζήτησε και πέτυχε συνάντηση με εκπροσώπους των τραπεζών Alpha bank, Eurobank, Αγροτικής και Γενικής, με στόχο να αγοράσει τις μετοχές που κατέχουν στην εταιρεία που ελέγχει.
Το αποτέλεσμα της επαφής και το σκληρό παζάρι που ακολούθησε, δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα για τον κατασκευαστή, αφού εισέπραξε ένα ομόφωνο «όχι». Οι πιστώτριες τράπεζες εισήλθαν για πρώτη φορά στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΕΓΕΚ το 2008, όταν η εταιρεία ήταν πνιγμένη στα δάνεια. Τότε πήραν το 20% της κατασκευαστικής, καθώς κεφαλαιοποιήθηκαν χρέη 34 εκατ. ευρώ και διεγράφησαν δάνεια 60 εκατ. ευρώ. Από τότε μέχρι τώρα, ο κ. Μαρούλης, κατάφερε, μέσω πώλησης περιουσιακών στοιχείων της ΑΕΓΕΚ να μειώσει την μετοχική συμμετοχή των τραπεζών στο 14,8%, από το οποίο το 7,8% ελέγχει η Alpha bank και το υπόλοιπο οι άλλες τρεις τράπεζες.
Η άρνηση των τραπεζών να πουλήσουν τις μετοχές που κατέχουν στην εισηγμένη, παρά το γεγονός ότι στη ρήτρα που περιλαμβανόταν στη συμφωνία με τις τράπεζες το 2008 για τη διάσωση του ομίλου αναφερόταν ότι οι τελευταίες θα μεταβίβαζαν εντός τριετίας τη συμμετοχή τους στην εισηγμένη, προκάλεσε αναστάτωση και οργή στον Γιάννη Μαρούλη και στην ΑΕΓΕΚ. Όχι όμως μεγαλύτερη από αυτή που προκλήθηκε, εξαιτίας του αποκλεισμού από την διεκδίκηση του έργου της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό από το Χαϊδάρι στον Πειραιά, προϋπολογισμού 515 εκατ. ευρώ.
Η ΑΕΓΕΚ είχε καταθέσει προσφορά ως κοινοπραξία με τις εταιρείες Impregilo και Seli-Ansaldo, με τις οποίες κατασκευάζει το μετρό Θεσσαλονίκης. Μετά τον έλεγχο όμως που διενήργησε η Αττικό Μετρό στους φακέλους, διαπιστώθηκε ότι η προσφορά της κοινοπραξίας που μετέχει η ΑΕΓΕΚ αλλά και εκείνης της Μοχλός του Κων/νου Στέγγου με την ισπανική Dragados ήταν ελλιπείς, με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους στην διεκδίκηση του έργου να θεωρηθεί άκυρη.
Ποιο ήταν το στοιχείο; Η υπεύθυνη δήλωση σχετικά με την κατάσταση των ξένων εταιριών είχε ημερομηνία προγενέστερη της ημερομηνίας υποβολής της οικονομικής προσφοράς. Τόσο ο Γιάννης Μαρούλης όσο και ο Κων/νος Στέγγος, μπλόκαραν το διαγωνισμό. Κατέθεσαν ένσταση κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό και θα καταφύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Τι σημαίνει όμως αυτό; Ότι ο διαγωνισμός αναμένεται να καθυστερήσει για πολλούς μήνες ακόμα, παρά το γεγονός ότι το έργο βρίσκεται σε εκκρεμότητα περισσότερο από τρία χρόνια, εξαιτίας των αλλεπάλληλων ενστάσεων από τους διαγωνιζόμενους, οι οποίες μάλιστα οδήγησαν και στην ακύρωση του αρχικού διαγωνισμού. Σχετικά και με τα δύο θέματα, της μετοχικής συμμετοχής των τραπεζών και του αποκλεισμού από το μετρό, η Deal προσπάθησε να επικοινωνήσει με τα επιτελικά στελέχη της διοίκησης της ΑΕΓΕΚ και τον ίδιο τον κ. Μαρούλη, αλλά κάτι τέτοιο δεν έγινε εφικτό.
Το μη μέρισμα…
Δεν έφταναν τα άλλα προβλήματα για τον Γιάννη Μαρούλη, προέκυψε και νέο με τους μετόχους. Η Γενική Συνέλευση της εισηγμένης αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα να μη διανείμει μέρισμα για το 2010, αναφέροντας ότι η εταιρία είχε εμφανίσει ζημιές. Αυτό προκάλεσε την αντίδραση ομάδας μικρομετόχων, όχι τόσο γιατί δεν πήραν μέρισμα, όσο γιατί η αιτιολογία δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Κι αυτό γιατί η ΑΕΓΕΚ το 2010, είχε καθαρή κερδοφορία 226,7 χιλιάδων ευρώ έναντι 4,9 εκατ. ευρώ το 2009.
Παρόμοιο πρόβλημα με τους ισχυρισμούς της εταιρείας, είχε προκληθεί και το 2008, όταν είχε διαψευσθεί από τη διοίκηση της ΑΕΓΕΚ η συμμετοχή της Alpha bank στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης, και η τράπεζα ελέγχει το μεγαλύτερο ποσοστό μετοχών από τις υπόλοιπες πιστώτριες. Άλλο ένα μέτωπο που δεν φαίνεται να κλείνει εύκολα για την εταιρεία του Γιάννη Μαρούλη είναι η επιτήρηση στην οποία βρίσκεται η μετοχή της εισηγμένης.
Παρά το γεγονός ότι η διοίκηση της εταιρείας με ανακοινώσεις της υποστηρίζει ότι δεν υπάρχουν πια οι λόγοι για τους οποίους εντάχθηκαν οι μετοχές στην κατηγορία της επιτήρησης, αφού παρουσίασε κέρδη το 2010 με ίδια κεφάλαια 34,7 εκατ. ευρώ, η διοίκηση του Χρηματιστηρίου δεν έχει προβεί σε καμία αλλαγή της κατάστασης.
Το υψηλό ανεκτέλεστο
O μοναδικός τομέας που δεν φαίνεται να αγχώνει ιδιαίτερα τον κ. Μαρούλη. Tο ανεκτέλεστο της κατασκευαστικής θυγατρικής ανέρχεται σε 562 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό ανεκτέλεστο του ομίλου ΑΕΓΕΚ – Ιόνιος, των δύο εταιρειών που ελέγχει ο κ. Μαρούλης, ανέρχεται στο 1,2 δις ευρώ, ενώ ο κατασκευαστής προσθέτει νέες συμβάσεις στον όμιλό του, καθώς στον κατασκευαστικό κλάδο είναι γνωστός ως «ο μετρ των εκπτώσεων», οι οποίες ανέρχονται ακόμα και πάνω από 50%, μέσω των οποίων εξασφαλίζει τα έργα.
Γι’ αυτό και στον κατασκευαστικό κλάδο, προκλήθηκαν ερωτηματικά για το έργο της ΕΡΓΟΣΕ των 93,8 εκατ. ευρώ, τον διαγωνισμό για το οποίο κέρδισε η κοινοπραξία στην οποία μετέχουν οι J&P Άβαξ, ΑΕΓΕΚ και Intrakat, προσφέροντας έκπτωση μόλις 16,5%, όταν σε αμέσως προηγούμενους διαγωνισμούς και οι τρεις εταιρείες δεν έδιναν μικρότερη έκπτωση από το 30%. Ένα ακόμα ζήτημα που απασχολεί, τον κ. Μαρούλη, είναι η ενοποίηση των ομίλων ΑΕΓΕΚ και Ιόνιος. Ο ισχυρός άνδρας των δύο εταιρειών φαίνεται ότι βιάζεται περισσότερο από τους επιτελείς.