Προβληματίζεται αν θα προχωρήσει σε νέες επενδύσεις στην Aμερική ο Φιλίππου
Μια συνάντηση με στελέχη της Wal Mart πριν από λίγο καιρό με τους Γιάννη και Κυριάκο Φιλίππου στάθηκε η αιτία για να μπουν οι ισχυροί άντρες της ΦΑΓΕ σε δίλημμα για τα επόμενα βήματά τους στην Αμερική.
Οι εκπρόσωποι της αμερικανικής αλυσίδας λιανικής, διαπιστώνοντας την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση του Total, πρότειναν στους ιδιοκτήτες της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας να συνάψουν διευρυμένη συμφωνία συνεργασίας, ώστε να διατίθεται το γιαούρτι τους μέσω του δικτύου τους. Απαίτησαν, όμως, εγγυήσεις για διαθέσιμες ποσότητες που υπερβαίνουν τις τρέχουσες παραγωγικές δυνατότητες της εταιρείας, οι οποίες αγγίζουν τους 45.000 τόνους γιαουρτιού σε ετήσια βάση.
Οι αδελφοί Φιλίππου μετά από την συγκεκριμένη πρόταση φέρονται προβληματισμένοι για το αν είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή να προχωρήσουν στο μεγάλο «άλμα» νέων επενδύσεων, ύψους 7 εκατ. δολαρίων, στην παραγωγική τους μονάδα στις ΗΠΑ ή μήπως μια τέτοια κίνηση εν καιρώ οικονομικής κρίσης ενέχει μεγάλο ρίσκο. Και αυτό επειδή έχουν ήδη δαπανήσει 125 εκατ. δολάρια για τη λειτουργία του εργοστασίου της FAGE USA Dairy Inc. πριν από μια τριετία και θέλουν να είναι σίγουροι πως οι νέες επενδύσεις θα πετύχουν απόσβεση του κόστους σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Όπως και για το ότι τα ταμεία του ομίλου δε θα επιβαρυνθούν με επιπλέον δάνεια, χωρίς αντίκρισμα. Ειδικά τώρα, που οι απώλειες στην ελληνική αγορά λόγω της κάμψης της καταναλωτικής δύναμης και του έντονου ανταγωνισμού, αντισταθμίζονται από την πορεία της εταιρείας στις ΗΠΑ, η οποία και αποτελεί «χρυσό φιλέτο» για την γαλακτοβιομηχανία.
Το μερίδιο αγοράς της ΦΑΓΕ στην άλλη άκρη του Ατλαντικού στα τέλη του 2010 αυξήθηκε φτάνοντας το 4%, μεταφραζόμενο σε τζίρο άνω των 250 εκατ. δολαρίων. Αυτές τις ημέρες οι επικεφαλής της ΦΑΓΕ από το στρατηγείο τους στη Μεταμόρφωση βρίσκονται σε ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τους συνεργάτες τους στην Αμερική, ζητώντας τους να καταρτίσουν ένα πλήρες business plan με όλα τα οικονομικά στοιχεία της θυγατρικής, ώστε να αποφασίσουν τις επόμενες κινήσεις τους.
Στις πρώτες σκέψεις των δύο επιχειρηματιών είναι να επεκταθούν οι γραμμές παραγωγής ώστε μέχρι το 2013 να αυξηθεί η ετήσια παραγωγική δυναμικότητα από 16 εκατ. γαλόνια στα 65 εκατ. γαλόνια, πράγμα που σημαίνει ότι θα καλύπτονται επαρκώς όλα τα σημεία πώλησης του γιαουρτιού Total.
Το στοίχημα
Αν η ΦΑΓΕ επεκτείνει τις γραμμές παραγωγής στις ΗΠΑ κερδίζει πόντους και έναντι των ανταγωνιστών της, οι οποίοι κυκλοφορούν greek style yoghurt, το οποίο παρουσιάζει αυξημένη ζήτηση μεταξύ των Αμερικανών καταναλωτών. Πόντους και ως προς τις νέες συμφωνίες με αλυσίδες λιανικής για την διακίνηση του Total και ως εκ τούτου και ως προς το να αυξήσει περαιτέρω τα μερίδια αγοράς της, διεκδικώντας ακόμη μεγαλύτερο «κομμάτι» από την πίτα των 5,5 δισ. δολαρίων.
Ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της στην άλλη άκρη του Ατλαντικού είναι η Agro Farma του Τούρκου επιχειρηματία, Hamdi Ulukaya, ο οποίος με το γιαούρτι Chobani κρατά τα πρωτεία στο ελληνικού τύπου γιαούρτι με πωλήσεις που το 2010 ξεπέρασαν τα 257,3 εκατ. ευρώ. Αλλά και οι πολυεθνικές με συνταγή… made in Greece έχουν εισβάλει δυναμικά στο «παιχνίδι» του ανταγωνισμού.
Μεταξύ αυτών η Kraft Foods, η οποία αποχώρησε από την αγορά γιαουρτιού το 2004 και επέστρεψε με το προϊόν «Athenos» με προοπτική να το διαθέσει σε όλα τα σημεία λιανικής της χώρας, η Danone η οποία προωθεί το «Oikos» σε συσκευασία γαλανόλευκη, με σκηνές αιγαιοπελαγίτικες και με σκαλιστούς μαιάνδρους στο κεσεδάκι και της οποίας οι πωλήσεις πέρυσι ενισχύθηκαν κατά 53,8% στα 55 εκατ. δολάρια και η General Mils που από τον Μάρτιο του 2010 διαθέτει το Yoplait.
Στη χρήση πάντως, που ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο, η τελευταία είδε τις πωλήσεις του συγκεκριμένου προϊόντος της να εμφανίζει πωλήσεις μειωμένες κατά 2%. Αλλά στην Αμερική η ΦΑΓΕ έχει και Έλληνα αντίπαλο και πιο συγκεκριμένα τους αδελφούς Μιχάλη και Δημήτρη Σαράντη της «Όλυμπος», οι οποίοι ακολουθώντας τα χνάρια του leader της αγοράς γιαουρτιού στην Ελλάδα με 30,2% κυνηγάει επίσης το αμερικανικό όνειρο.
Οι αυξημένες παραγγελίες μεγάλων εμπορικών αλυσίδων σε Νέα Υόρκη, Μασαχουσέτη και Κονέκτικατ έδωσαν την απαραίτητη ώθηση στους αδελφούς Σαράντη, ώστε να επιτύχουν το στοίχημά τους που δεν είναι άλλο από το να φτάσουν οι πωλήσεις τους τα 2,5-3 εκατ. δολ. στο τέλος του τρέχοντος έτους.
Γι’ αυτό και έμφαση σκοπεύουν να δώσουν στην κάλυψη, μέσω των εξαγωγών τους και στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ, ενώ σταδιακά θα επιδιώξει την «επέλασή» της από στρατηγικής σημασίας πολιτείες, όπως η Καλιφόρνια, το Τέξας και το Ιλινόις. Ιδίως, θα επικεντρωθούν στο Σικάγο, όπου υπάρχει και μεγάλη ελληνική κοινότητα. Τα προϊόντα της «Όλυμπος» βρίσκονται στα ράφια της αλυσίδας Whole Foods Market, η οποία απαριθμεί περισσότερα από 300 σημεία πώλησης σε Βόρεια Αμερική και Βρετανία, ενώ λανσάρει έξι νέα προϊόντα γιαουρτιού και εννέα κωδικών τυριού.
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΩΝ GREEK STYLE YOGHURT ΣΤΙΣ ΗΠΑ ΤΟ 2010
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΡΟΪΟΝ ΠΟΣΟΣΤΟ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΠΩΛΗΣΕΙΣ (ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ TO 2009) FAGE USA TOTAL ΑΥΞΗΣΗ 66,3% 141,7 ΕΚ. ΔΟΛ. AGRO FARMA CHOBANI ΑΥΞΗΣΗ 225,9% 257,3 ΕΚ. ΔΟΛ. DANONE OIKOS ΑΥΞΗΣΗ 53,8% 55 ΕΚ. ΔΟΛ. GENERAL MILS YOPLAIT ΜΕΙΩΣΗ 2% – KRAFT FOODS ATHENOS ΑΥΞΗΣΗ 10% – OLYMPUS USA ΟΛΥΜΠΟΣ – ΣΤΟΧΟΣ 2,5-3 ΕΚ. ΔΟΛ.
Πηγή SymphonyIRI
Aπολύσεις μετά τις ζημιές 1,6 εκ. του πρώτου τριμήνου
Παρά το γεγονός ότι η ΦΑΓΕ παραμένει leader στην αγορά γιαουρτιού και συσκευασμένων τυριών στην Ελλάδα με ποσοστά 30,2% και 15,7% αντίστοιχα, η χώρα μας αποτελεί αδύναμο κρίκο για τον όμιλο. Οι ζημίες ύψους 1,6 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2011, οι απολύσεις 156 υπαλλήλων και οι επιπτώσεις από τις ανατιμήσεις σε μια σειρά από προϊόντα της έως και 3,8% μέσα σε έναν χρόνο «σημαδεύουν» την ελληνική γαλακτοβιομηχανία.
Η οικογένεια Φιλίππου πλέον προσπαθεί στην Ελλάδα να περικόψει τις δαπάνες της, και μία από τις τακτικές του είναι οι περικοπές προσωπικού. Το 2009 η γαλακτοβιομηχανία απασχολούσε 991 άτομα έναντι 871 το 2010. Ταυτόχρονα τα δύο αδέλφια εγκατέλειψαν την εμπορική πολιτική της μείωσης των τιμών ή των προσφορών, κόβοντας το «στα δύο προϊόντα, συν ένα δώρο», που διατήρησε όμως, ο ανταγωνισμός με αποτέλεσμα να μειωθούν οι πωλήσεις κατά 7% σε αξία, αλλά αυξήθηκε το περιθώριο κέρδους.
Σημαντικά μερίδια αγοράς έχει χάσει η ΦΑΓΕ στον τομέα του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, όπου κατατάσσεται τρίτη με ποσοστό 21%, ενώ τα πρωτεία έχει η ΔΕΛΤΑ, αλλά και στα επιδόρπια γάλακτος, όπου… τερματίζει τέταρτη με 13,2%.