Για «μικρό αριθμό γονέων» που «επιχειρεί εδώ και δύο εβδομάδες να δημιουργήσει κλίμα ρατσισμού και ξενοφοβίας στη Σάμο» κάνει λόγο το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με αφορμή την αποχή «ορισμένων μαθητών» από τα μαθήματά τους «με ευθύνη και απόφαση των γονέων τους» σε δημοτικά σχολεία της Σάμου, λόγω της λειτουργίας Δομών Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ).
Κατά το υπουργείο, «οι γονείς αυτοί με τις απαράδεκτες αντιλήψεις τους, αφού δηλητηριάζουν τα ίδια τους τα παιδιά, επιχειρούν να συμπαρασύρουν και άλλους γονείς χωρίς κανένα επιχείρημα, παρά μόνο υπηρετώντας μισαλλόδοξες αντιλήψεις και μικροπολιτικές σκοπιμότητες.
Επειδή στη δημοκρατία άρα και στη σχολική κοινότητα υπάρχουν κανόνες, ήδη ο περιφερειακός διευθυντής Βορείου Αιγαίου, Αριστείδης Καλάργαλης, ενημέρωσε σήμερα τον εισαγγελέα Σάμου και αύριο θα τον επισκεφθεί και προσωπικά, ζητώντας του να διερευνήσει τυχόν ποινικές ευθύνες των γονέων, οι οποίοι στερούν τη μάθηση από τα παιδιά τους».
Σύμφωνα με το υπουργείο, κεντρικός στόχος της εκπαιδευτικής λογικής είναι να καλλιεργήσει στους μαθητές και στην κοινωνία γενικότερα αρχές και αξίες και ότι το διαφορετικό είναι ίσο.
«Σε αυτή τη διαδικασία η ευθύνη των γονέων είναι να συμβάλλουν προς την ίδια κατεύθυνση» αναφέρει το υπουργείο, που δηλώνει ότι στηρίζει απόλυτα το έργο των εκπαιδευτικών της Σάμου, που βρίσκονται «αντιμέτωποι με τέτοιου είδους μισαλλόδοξες συμπεριφορές ορισμένων γονέων».
Δημόσια έκκληση για παρέμβαση
Στο μεταξύ, έκκληση προς τον Μητροπολίτη Σάμου, Ικαρίας και Κορσεών κ. Ευσέβιο, τον αντιπεριφερειάρχη Σάμου Νίκο Κατρακάζο και τον δήμαρχο του νησιού Μιχάλη Αγγελόπουλο απηύθυνε δημοσίως για το θέμα ο περιφερειακός διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου, Αριστείδης Καλάργαλης.
Πιο αναλυτικά, σε σχετική επιστολή του αναφέρει:
«Γνωρίζουμε όλοι ότι, για διάφορους λόγους και αιτίες, από καταβολής κόσμου οι ανθρώπινος, αλλά και ο ζωικός πληθυσμός του πλανήτη μετακινείται συνεχώς. Φυσικά φαινόμενα και καταστροφές, αναζήτηση τροφής, επιδημίες και πόλεμοι αναγκάζουν τους ανθρώπους να αποχωριστούν από τους συγγενείς και φίλους τους, να φύγουν από τη γη, την πατρίδα τους. Κατά χρονικές περιόδους οι μετακινήσεις αυτές εντείνονται. Αυτό το γεγονός έχει συμβεί κατ’ επανάληψη και στη χώρα μας, από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας.
Τα τελευταία χρόνια έχουν περάσει από τη χώρα μας, και ειδικά από τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, αναζητώντας καλύτερες συνθήκες ζωής. Κάτοικοι των νησιών με πράξεις και συμπεριφορά αλληλεγγύης, παρείχαν βοήθεια και υποστήριξη ποικιλότροπα σε μεγάλο βαθμό.
Ως υπουργείο Παιδείας παρέχουμε τη δυνατότητα στα παιδιά πρόσφυγες να εγγραφούν και να φοιτήσουν στο ελληνικό σχολείο, όπως έχει συμβεί παλαιότερα και στα παιδιά πολιτών τρίτων χωρών. Νομίζω ότι είναι γνωστά τα οφέλη από αυτή τη διαδικασία. Η ένταξη και η κοινωνικοποίηση των μαθητών επιδρά όχι μόνο προς τους μαθητές, αλλά και προς τα άλλα μέλη των οικογενειών. Είναι η πολλαπλασιαστική δυναμική της εκπαίδευσης.
Σε αυτή την προσπάθεια υπήρξαν διαφωνίες και αντιρρήσεις εκ μέρους κάποιων γονέων, αλλά και πολιτών. Στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν δικαιολογίες, μη πραγματικές και δεν είχαν καμιά σχέση με τη φοίτηση των μαθητών προσφύγων. Μετά την επιπλέον ενημέρωση, όπου χρειάστηκε, η φοίτηση συνεχίστηκε απρόσκοπτα.
Στην προκειμένη περίπτωση, λειτουργία τάξης ΔΥΕΠ στο Άνω Βαθύ Σάμου, έχουμε πρόταξη μη εκπαιδευτικού αντίλογου. Διαισθανόμαστε ότι δεν θέλουν την παροχή εκπαίδευσης σε μαθητές πρόσφυγες, και οι διάφοροι λόγοι που επικαλούνται είναι δικαιολογίες, οι οποίες παρουσιάζονται με αντιφάσεις. Με την επιλογή της αποχής από τη φοίτηση των μαθητών/τριών οι γονείς τιμωρούν τα παιδιά τους, διχάζουν και δηλητηριάζουν την τοπική κοινωνία, αλλά και τα μικρά παιδιά. Τι απαντάνε οι γονείς στο ερώτημα των παιδιών τους «γιατί δεν πηγαίνω σχολείο;».
Σεβασμιότατε Μητροπολίτη, αξιότιμοι κύριοι Αντιπεριφερειάρχη Σάμου και Δήμαρχε Σαμίων,
Σας απευθύνω δημόσια έκκληση, με το κύρος που έχετε και λόγω της θεσμικής σας ιδιότητας, να παρέμβετε δημόσια, εκφράζοντας λόγο υπέρ της εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων, αλλά και κατά της αποχής από τη φοίτηση των μαθητών/τριών. Γιατί στα σχολεία έχουμε μόνο μαθητές, χωρίς καμιά διάκριση.
Ο ποιμαντικός και ανθρωπιστικός σας λόγος είναι αναγκαίος, για να κατευνάσει τις αντιπαραθέσεις και κυρίως για να μην επιτρέψει να παρεισφρήσουν διχαστικές απόψεις και πρακτικές ανάμεσα σε παιδιά σχολικής ηλικίας» καταλήγει ο κ. Καλάργαλης.