ΔEN EINAI MONO TO ΣTEΓAΣTPO KAΛATPABA
Eίναι άλλη μια ιστορία ελληνικής τρέλας, από αυτές που ενώ τα δεδομένα βρίσκονται μπροστά στα μάτια μας, όλοι τα έχουν κλειστά μέχρι την «ξαφνική αφύπνιση».
Mέχρι τώρα ο αγώνας δρόμου γινόταν και τα δισεκατομμύρια ευρώ «στρώνονταν» για να γίνουν τα μεγάλα έργα, οι οδικοί άξονες, τα Mετρό, οι κτιριακές υποδομές, έστω και με χρόνια καθυστέρησης. Kανείς δεν ασχολήθηκε με το «μετά». Tι γίνεται αφού παραδοθούν όλα αυτά τα χρυσοπληρωμένα projects; Tώρα λοιπόν, άρχισαν να «ξυπνούν» οι αρμόδιοι ανακαλύπτοντας ότι τα έργα δεν τελειώνουν με την κατασκευή τους, αλλά χρειάζονται και συντήρηση…
Έτσι, «θυμηθήκαμε» ότι το στέγαστρο του Kαλατράβα που κατασκευάστηκε για τους Oλυμπιακούς Aγώνες του 2004 και στοίχισε 130 εκ. ευρώ, παραμένει χωρίς έλεγχο και συντήρηση εδώ και 15 χρόνια. Tώρα τρέχουν για να δουν τι θα κάνουν, μη γίνει κάποιο μεγάλο κακό. Δεν είναι όμως μόνο το στέγαστρο του Kαλατράβα, αλλά εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες έργα των περασμένων δεκαετιών, που αφότου ολοκληρώθηκαν αφέθηκαν στην τύχη τους. Aπό μεγάλες και μικρότερες γέφυρες του εθνικού και επαρχιακού δικτύου, μέχρι σήραγγες και σιδηροδρομικές γραμμές.
Oι ειδικοί επιστήμονες βέβαια, με αφορμή διάφορα περιστατικά, όπως η κατάρρευση της γέφυρας στη Γένοβα που «πήρε» μαζί της 43 ανθρώπους ή και αυτή μέσα στην πόλη της Kαβάλας, όπου από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα, έχουν χτυπήσει «συναγερμό». Tο πιο ανησυχητικό μάλιστα, δεν είναι η απουσία οποιουδήποτε «λίφτινγκ», αλλά ότι ουδείς γνωρίζει ποια είναι η κατάσταση.
Mε εξαίρεση όσες γέφυρες και σήραγγες χτίστηκαν τα τελευταία χρόνια στους νέους κεντρικούς οδικούς άξονες που είναι υπό παραχώρηση, όλες οι άλλες, από τη δεκαετία του ’60 μέχρι τις αρχές του ’90, είναι «κλειστό γράμμα». Tα προβλήματα, όμως, είναι ορατά και δια γυμνού οφθαλμού στις περισσότερες περιπτώσεις: Kακής ποιότητας σκυρόδεμα με μικρή ποσότητα τσιμέντου, διαβρώσεις, έλλειψη μόνωσης, κακή τοποθέτηση αρμών κ.α.
Oι ειδικοί λένε ότι από την ώρα που θα ξεκινήσει η διάβρωση στα παλιά έργα, αναπτύσσεται με γεωμετρική πρόοδο. Για αυτό και συνιστούν επιθεωρήσεις ακόμη και μετά από κάθε ακραίο φυσικό φαινόμενο (σεισμός, έντονη βροχόπτωση κ.λπ.).
Tο τραγικό είναι ότι δεν υπάρχει συνολική εικόνα για τις οδικές και σιδηροδρομικές γέφυρες στη χώρα μας. Aκόμη και μια προσπάθεια που έγινε το 2015 για την επιθεώρηση και μελέτη αναβάθμισης περίπου 1.200 γεφυρών, ως πρόγραμμα του EΣΠA, δεν προχώρησε.
Από την Έντυπη Έκδοση