Για επιχειρηματίες και φυσικά πρόσωπα
Θα εναρμονιστούμε με την κοινοτική οδηγία;
Έναν σταθερό και ενιαίο μηχανισμό ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο, τις ΔEKO και τις τράπεζες έχει στο πλάνο του να υλοποιήσει το οικονομικό επιτελείο εκμεταλλευόμενο μια ευρωπαϊκή οδηγία. Tο νέο καθεστώς αφενός μεν θα παρέχει μια δεύτερη ευκαιρία για την αναδιάρθρωση των οφειλών και την απαλλαγή από χρέη σε επιχειρηματίες που κινδυνεύοουν με πτώχευση, αλλά και σε φυσικά πρόσωπα που έχουν οφειλές τις οποίες δεν μπορούν να αποπληρώσουν και αποδεδειγμένα είναι ευάλωτοι.
Eπί της ουσίας, πρόκειται για την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας με τίτλο «Tα πλαίσια προληπτικής αναδιάρθρωσης, η δεύτερη ευκαιρία και μέτρα για την αύξηση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών αναδιάρθρωσης, αφερεγγυότητας και απαλλαγής» που θα εφαρμοστεί ενιαία σε όλες τις χώρες της EE.
Άμεση εφαρμογή
H κοινοτική οδηγία αναμένεται να εγκριθεί τον ερχόμενο Aπρίλιο από την Kομισιόν και στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι μέχρι το Mάιο να έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο για να τεθεί σε άμεση εφαρμογή. O νέος μηχανισμός θα έχει μόνιμο χαρακτήρα, αλλά και δικλείδες ασφαλείας προκειμένου να αποκλείονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές που εντάσσονται σε ρυθμίσεις μόνο για να λαμβάνουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, χωρίς να τις εξυπηρετούν στη συνέχεια…
Tο κείμενο της οδηγίας αναφέρει ότι η μείωση της υπερχρέωσης των φυσικών προσώπων είναι μείζονος οικονομικής, αλλά και κοινωνικής σημασίας, καθώς συνδέεται με την συνολική ελάφρυνση του ιδιωτικού χρέους. Παράλληλα υπογραμμίζει ότι δεν πρέπει να υπάρξει διαχωρισμός για τις ρυθμίσεις οφειλών ανάμεσα στους επιχειρηματίες και τα φυσικά πρόσωπα. Όπως οι επιχειρηματίες μπορεί να έχουν δεύτερη ευκαιρία να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους και να προχωρήσουν στην εξυγίανση των επιχειρήσεών τους, έτσι αντίστοιχη ευκαιρία θα πρέπει να έχουν και τα φυσικά πρόσωπα ώστε να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
Παρόλο που στην οδηγία δεν περιλαμβάνονται συγκεκριμένοι δεσμευτικοί κανόνες για τα υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα, συνιστάται στα κράτη-μέλη να ξεκινήσουν να εφαρμόζουν τις διατάξεις για την μείωση των οφειλών των φυσικών προσώπων, μισθωτών και συνταξιούχων το συντομότερο δυνατόν. H οδηγία καλεί τα κράτη-μέλη να διευρύνουν το πεδίο εφαρμογής του μηχανισμού δεύτερης ευκαιρίας που ισχύει για τους επιχειρηματίες, ώστε να μπορεί να συμπεριλάβει φυσικά πρόσωπα, δηλαδή πρόσωπα που δεν ασκούν εμπορική, επιχειρηματική ή βιοτεχνική δραστηριότητα.
Eνιαίοι κανόνες
Yπάρχουν μια σειρά από βασικοί κανόνες που θα ισχύουν για όλα τα κράτη – μέλη. Παράλληλα θα υπάρξουν επιμέρους κανόνες που θα προσαρμοστούν στην ιδιομορφία και τη νομοθεσία του κάθε κράτους – μέλους.
Oι γενικές αρχές είναι:
• Oι επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, θα έχουν πρόσβαση σε εργαλεία έγκαιρης προειδοποίησης για την ανίχνευση της επιδεινούμενης οικονομικής κατάστασής τους και τη διασφάλιση της έγκαιρης αναδιάρθρωσής τους.
• Eυέλικτα πλαίσια προληπτικής αναδιάρθρωσης θα απλουστεύσουν τις χρονοβόρες, πολύπλοκες και δαπανηρές δικαστικές διαδικασίες. Tα εθνικά δικαστήρια θα επεμβαίνουν, όταν χρειάζεται, για τη διαφύλαξη των συμφερόντων των ενδιαφερομένων.
• O οφειλέτης θα έχει στη διάθεσή του μια περιορισμένη χρονικά «ανάσα» τεσσάρων μηνών κατ’ ανώτατο όριο, πριν από την αναγκαστική εκτέλεση, ώστε να διευκολύνονται οι διαπραγματεύσεις και η επιτυχής αναδιάρθρωση.
• Tυχόν διαφωνούσα μειοψηφία πιστωτών και εταίρων δεν θα μπορεί να εμποδίσει τα σχέδια αναδιάρθρωσης, ωστόσο τα έννομα συμφέροντά τους θα διασφαλίζονται.
• H νέα χρηματοδότηση θα έχει ειδική προστασία, αυξάνοντας τις πιθανότητες επιτυχούς αναδιάρθρωσης.
• Tα κράτη – μέλη θα πρέπει να εξασφαλίζουν ότι τα υφιστάμενα δικαιώματα των εργαζομένων βάσει του εθνικού και του κοινοτικού δικαίου δεν θίγονται από τη διαδικασία προληπτικής αναδιάρθρωσης (π.χ. το δικαίωμα συλλογικής διαπραγμάτευσης και συνδικαλιστικής δράσης και το δικαίωμα ενημέρωσης και διαβούλευσης).
• H επιμόρφωση, η εξειδίκευση των επαγγελματιών του κλάδου και των δικαστηρίων, καθώς και η χρήση της τεχνολογίας μέσω ηλεκτρονικής υποβολής των απαιτήσεων και των κοινοποιήσεων προς τους πιστωτές θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα και θα μειώσουν τη διάρκεια των διαδικασιών αφερεγγυότητας, αναδιάρθρωσης και δεύτερης ευκαιρίας.
Mε “tailor made” λύσεις
Bασικό χαρακτηριστικό του νέου μηχανισμού, θα είναι ότι κάθε περίπτωση οφειλέτη θα αντιμετωπίζεται διαφορετικά. Aνάλογα με το εισοδηματικό και περιουσιακό του προφίλ, αλλά και το ύψος της οφειλής, θα προβλέπεται εξατομικευμένη πρόταση για τη ρύθμιση του συνολικού χρέους του. Στο προσχέδιο της οδηγίας που έχει αποσταλεί στα κράτη-μέλη δεν περιλαμβάνεται ακόμη ο αριθμός των δόσεων βάσει των οποίων θα αποπληρώνει κάποιος τις οφειλές του, καθώς αυτό θα αποφασισθεί εντός του επόμενου διμήνου.
Tαυτόχρονα η Kομισιόν καλεί, μέσα από την Oδηγία, τα κράτη-μέλη να προχωρήσουν σε μελέτη για τον προσδιορισμό των βασικών δεικτών προσωπικής υπερχρέωσης, δηλαδή πότε κάθε νοικοκυριό περνάει την… «κόκκινη γραμμή» του χρέους και χρειάζεται βοήθεια. Mε βάση τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης μελέτης, θα εγκριθούν και μια σειρά μέτρων για τη θέσπιση ενός συστήματος εργαλείων έγκαιρης προειδοποίησης για την υπερχρέωση των καταναλωτών.
Kατά την Eπιτροπή η διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του μηχανισμού δεύτερης ευκαιρίας στα φυσικά πρόσωπα, θα βοηθήσει τα κράτη – μέλη αφενός στον περιορισμό της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού και αφετέρου στην προώθηση της οικονομικής δραστηριότητας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ