Η ισχυρή ναυτιλιακή εταιρία επεκτείνει το στόλο της και πετυχαίνει νέα deals
Τα δύο νέα VLCC και γιατί ο Γιώργος Λιβανός «εγκατέλειψε» τα ναυπηγεία της Hyundai
«Στις φλέβες μας, δεν τρέχει αίμα, αλλά θαλασσινό νερό». Με τα λόγια αυτά περιέγραφε ο Τζορτζ Λιβανός, την οικογενειακή παράδοση που χαρακτηρίζει τους Έλληνες, τους Χιώτες, την οικογένειά του. Σήμερα, δεκαετίες μετά, με την αυτοκρατορία του να έχει περάσει στον Σταύρο και από εκεί, στον εγγονό του αείμνηστου εφοπλιστή από τα Καρδάμυλα, Γιώργο Λιβανό, τα λόγια αυτά αποδεικνύονται. Και το όνομα αυτό, συνεχίζει να προκαλεί δέος και να αποτελεί «διαφήμιση» για την ελληνική ναυτιλία.
Σήμερα, η μία από τις δύο ναυτιλιακές της πανίσχυρης οικογένειας, η Sun Enterprises (η άλλη είναι η Αlios Bulkers, η οποία διαχειρίζεται τα πλοία ξηρού φορτίου) κάνει μια ακόμα παραγγελία ενός τάνκερ VLCC. Και κάνει τον κόσμο της ναυτιλίας να αναρωτιέται δύο πράγματα, τα οποία συνηθίζει να κάνει ο Γιώργος Λιβανός: Εάν έχει ήδη κλείσει συμφωνία ναύλωσης (και) του συγκεκριμένου τάνκερ και εάν θα σηκώσει την ελληνική σημαία και σε αυτό, όπως συνηθίζει η -με έδρα την Ελλάδα- να κάνει στη συντριπτική πλειοψηφία των καραβιών της.
Επέκταση στα τάνκερ
Η Sun Enterprises φαίνεται ότι επενδύει δυνατά στον τομέα των τάνκερ. Τις προηγούμενες μέρες, διέρρευσε ότι υπέγραψε συμφωνία για ένα νέο τάνκερ VLCC στα ιαπωνικά ναυπηγεα Japan Marine United (JMU), λίγο μετά από την παραλαβή του πρώτου αδελφού πλοίου που κατασκευάστηκε εκεί. Πρόκειται για ένα χωρητικότητας 301,503-dwt δεξαμενόπλοιο, το οποίο έχει ήδη αρχίσει να κατασκευάζεται, διαθέτει -φυσικά- scrub-bers και είναι πλήρως εναρμονισμένο με τους νέους, σκληρότερους κανόνες του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας ΙΜΟ, για τη μείωση των ρύπων από την παγκόσμια ναυτιλία και είναι προγραμματισμένο να το παραλάβει το 2020.
Με την παραγγελία να φαίνεται πως έχει τοποθετηθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο, η ναυτιλιακή, συμφερόντων του Γιώργου Λιβανού, φαίνεται πως έμεινε ικανοποιημένη από τη δουλειά που έγινε στο ιαπωνικό ναυπηγείο, καθώς η παραγγελία τοποθετήθηκε λίγο μετά από την παραλαβή ενός ίδιων χαρακτηριστικών πλοίου από εκεί.
Πρόκειται για το, επίσης χωρητικότητας 301,503- dwt, τάνκερ M/T LITA, που κατασκευάστηκε στο ίδιο ναυπηγείο και παραδόθηκε στην Sun Enterprises το 2018. Αμέσως μετά από την παραλαβή του, το M/T LITA ναυλώθηκε αμέσως από την ExxonMobil με συμβόλαια επταετούς διάρκειας και ναύλα 31.000 δολαρίων ημερησίως.
Αλλαγή συνηθειών
Η Sun Enterprises, η οποία διαθέτει στόλο με 15 ακόμη δεξαμενόπλοια, τρία suezmaxes, οκτώ post-panamaxes και τέσσερα MRs, μεγαλώνει και εκσυγχρονίζει τον στόλο των τάνκερ της, αλλάζοντας τη «συνήθειά» της. Η τοποθέτηση των δύο παραγγελιών έρχεται μετά από την πώληση (στα τέλη του 2017) από τη Sun Enterprises του, χωρητικότητας 309,500-dwt τάνκερ VLCC, Meandros, κατασκευής 2000, στη ναυτιλιακή Evalend Shipping ενός άλλου σημαντικού Έλληνα εφοπλιστή, του Κρίτωνα Λεντούδη, έναντι 19,5 εκατ. δολαρίων.
Σε ό,τι αφορά τη «συνήθεια», η οικογένεια Λιβανού φαίνεται πως «μετακινήθηκε» στα ιαπωνικά ναυπηγεία από αυτά της Hyundai, στα οποία έχει «παράδοση». Η θριαμβευτική υποδοχή που επιφύλασσαν οι ιθύνοντες των κορεάτικων ναυπηγείων στον Γιώργο Λιβανό, το 2016, κατά τη διάρκεια επίσκεψής του… έμεινε εκεί. Η μακρά παράδοση της οικογένειας Λιβανού για παραγγελίες στα ναυπηγεία της Hyundai δεν ακολουθήθηκε για έναν, όπως φαίνεται, καθαρά πρακτικό λόγο. Τα κορεατικά ναυπηγεία έχουν ξεμείνει από slots για την κατασκευή νέων πλοίων, καθώς οι παραγγελίες έχουν σχεδόν ξεπεράσει τη δυναμικότητα της γιάρδας, λόγω της ζήτησης που έφεραν οι νέοι κανονισμοί του ΙΜΟ.
Ο Γιώργος Λιβανός είχε την επιλογή να περιμένει λίγο παραπάνω και να παραλάβει ένα πλοίο από τη Hyundai το 2022, για παράδειγμα, ή να πάρει άμεσα slot στο ιαπωνικό ναυπηγείο και, κατά συνέπεια, να παραλάβει νωρίτερα το πλοίο. Επέλεξε το δεύτερο.
ΠΗΤΕΡ ΛΙΒΑΝΟΣ
Ποντάρει στην ισχυρή spot αγορά και τα LNG
Ο Πήτερ Λιβανός, με την εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης Gaslog, έχει χαράξει άλλη ρότα από την υπόλοιπη οικογένεια. Η ναυτιλιακή του Πήτερ Λιβανού έχει υπό παραγγελία 7 νέα πλοία μεταφοράς LNG, για τη GasLog Ltd., στα ναυπηγεία της Hyundai, αποδεικνόντας ότι ποντάρει σε ένα ισχυρό timing.
Παράλληλα, η ελληνική ναυτιλιακή προχώρησε στην υπογραφή μακροπρόθεσμης συμφωνίας ναύλωσης για νεότευκτο πλοίο μεταφοράς LNG το οποίο θα παραλάβει τον ερχόμενο Ιούλιο και θα δραστηριοποιηθεί στη spot αγορά. Πρόσφατα, η Gaslog παρέλαβε το Gladstone2, το οποίο ναυλώθηκε για διάρκεια 10 ετών στην Royal Dutch Shell Plc.
O CEO της Gaslog, Paul Wogan, εξηγεί ότι «πριν από την έναρξη της μακροχρόνιας ναύλωσης στην Endesa τον Μάιο του 2021, το πλοίο θα είναι διαθέσιμο σε μια περίοδο κατά την οποία αναμένουμε ότι η spot αγορά θα είναι ισχυρή, ειδικά κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου 2019/2020 και 2020/2021. Ο συνδυασμός του μεγέθους του πλοίου, της αποδοτικής πρόωσης LP-2S και του χαμηλού ρυθμού αερίου εξάτμισης στο 0,7%, καθιστούν πολύ ανταγωνιστικό το κόστος μεταφοράς και ως εκ τούτου πιο ελκυστικό το πλοίο για τους ναυλωτές».
Σημειώνεται ότι η ισπανική Endesa ναύλωσε το χωρητικότητας 180,000-cbm GasLog Warsaw για χρονική περίοδο οκτώ ετών. Η περίοδος ναύλωσης θα εκκινήσει το Μάϊο του 2021, ενώ η συμφωνία περιλαμβάνει και επιπλέον δύο προαιρετικές επεκτατικές περιόδους, διάρκειας από 6 έτη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ