Η βελτίωση των οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων, η δημιουργία του βαλκανικού «δακτυλίου» συνδυασμένων μεταφορών, η διασύνδεση και ανταλλαγή ψηφιακών δεδομένων στους άξονες, είναι κοινός στόχος και όραμα της χώρας μας και των άλλων χωρών των Βαλκανίων ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στο Βαλκανικό Φόρουμ στη Θεσσαλονίκη.
Ο υπουργός ανακοίνωσε, επίσης, ότι την επόμενη εβδομάδα θα γίνουν και οι ανακοινώσεις για τα υδροπλάνα, το «εθνικό στρατηγικό σχέδιο των υδατοδρομίων», αφού ήρθησαν οι επιφυλάξεις των αντίστοιχων διευθύνσεων της Ε.E. Ο κ. Σπίρτζης πρόσθεσε ότι η Ε.Ε. πείστηκε από τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς «ότι ένα υδροπλάνο στη θάλασσα είναι πλοίο και στον αέρα αεροπλάνο» και ο νόμος ήδη μεταφράζεται για να βοηθήσει και τις άλλες βαλκανικές χώρες, διότι «δεν χρειάζεται να περάσουν τη βάσανο και οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες».
«Στόχος μας είναι αυτή η περιοχή, τα Βαλκάνια, να αποκτήσουν τα χαρακτηριστικά της Κεντρικής Ευρώπης, να μετακινούνται οι πολίτες και τα εμπορεύματα χωρίς να αντιλαμβάνονται που είναι τα σύνορα, είναι πολύ σημαντικό αυτό, να ζωντανέψει η περιοχή μας. Κάναμε τέσσερα χρόνια, με όραμα, σχέδιο και συνέπεια προς τις αρχές μας όλη αυτή την προσπάθεια, όλες οι βαλκανικές χώρες» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Ο κ. Σπίρτζης πρόσθεσε ότι ολοκληρώνεται ο σχετικός διαγωνισμός για τον στόχο που είχε μπει από τη χώρα μας «να έχουμε ένα αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων» και πρόσθεσε ότι υπήρξε συμφωνία με τέσσερεις χώρες (Βουλγαρία, Β. Μακεδονία, Σερβία, Ρουμανία) για «κοινό διαλειτουργικό ηλεκτρονικό σύστημα» και κοινές βάσεις δεδομένων για ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων, τουλάχιστον επαγγελματικών οχημάτων, που θα διευθετήσουν και τις πολύωρες αναμονές.
Υπογράμμισε ότι η Συμφωνία των Πρεσπών συνέβαλε στην προοπτική να αρθούν εμπόδια και να προχωρήσουν αμοιβαία επωφελείς συμφωνίες. Σχολίασε, δεικτικά, ότι κάποιοι, που δεν ήθελαν να βρεθεί λύση στο όνομα με τη γειτονική χώρα, από την άλλη αγανακτούσαν πίσω από «τρία χιλιόμετρα ουρές από φορτηγά» για να περάσουν τα σύνορα και συνέχισε: «Θεωρώ ότι την περασμένη εβδομάδα δόθηκε μια μεγάλη απάντηση αξιοπρέπειας, ανθρωπισμού και εθνικής υπερηφάνειας σε έναν ανιστόρητο και τρομερό μύθο, μίσους και εθνικής περιχαράκωσης, επομένως δώσαμε και δίνουμε συνεχώς το στίγμα με τη Συμφωνία των Πρεσπών για τις υπόλοιπες βαλκανικές χώρες. Θα ήταν πραγματικά λυπηρό να επικρατήσουν άλλου είδους λογικές στα Βαλκάνια και πιστεύω ότι αυτός είναι ο πατριωτισμός που έχουν όλοι οι βαλκανικοί λαοί».
Ο υπουργός παρουσίασε τους χρόνους που απαιτούνται για τις οδικές σιδηροδρομικές μεταφορές στα Βαλκάνια και το τι μπορεί να συμβεί εάν τα δίκτυα εκσυγχρονιστούν, υπάρξουν διαλειτουργικότητες και συνδέσεις. Αναφέρθηκε στις τριμερείς συμφωνίες και στην πολιτική βούληση που διατυπώθηκε σε υψηλό επίπεδο να γίνει ένας «δακτύλιος, οδικός, σιδηροδρομικός και πλωτός, ποτάμιος» που θα συνδέει τα λιμάνια της Β. Ελλάδας και της Μαύρης Θάλασσας, με ποτάμιες μεταφορές μέσω του Δούναβη και θα κλείσει με το σιδηροδρομικό άξονα, μέσω Σκοπίων-Βελιγραδίου.
«Η πρώτη συμφωνία υπογράφηκε την περασμένη εβδομάδα μεταξύ Ελλάδας – Β. Μακεδονίας και προβλέπει στην κοινή εταιρία που θα γίνει και τη συμμετοχή της Σερβίας. Το ίδιο ακριβώς έχει γίνει στη συμφωνία που υπογράφηκε με τη Βουλγαρία και βέβαια θα συμμετάσχει στη συνέχεια και η Ρουμανία» είπε ο κ. Σπίρτζης.
«Να κάνουμε το βαλκανικό δακτύλιο είναι απόλυτα εφικτό» πρόσθεσε ο υπουργός. Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε και στη σιδηροδρομική σύνδεση, παραπλεύρως με την οδική, των λιμανιών με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, υπογραμμίζοντας ότι θα ανοίξει νέες δυνατότητες για τις εμπορευματικές μεταφορές από τη Μαύρη Θάλασσα.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στο παρελθόν και ιδιαίτερα στη κατάσταση που είχε καθορίσει ο Ψυχρός Πόλεμος, με την Ελλάδα να βρίσκεται αποκομμένη από το βορρά της, σαν ένα «νησί» της Ευρώπης. Συνέχισε, υποδεικνύοντας την προοπτική που διανοίγεται για τις μεταφορές και τις μετακινήσεις προς το βορρά και προς τη δύση, αλλά «και προς την Ανατολή, αν αλλάξουν τα μυαλά κάποιων», πάντα, στο πλαίσιο της ενωμένης Ευρώπης.
Ο υπουργός ανέφερε και τους σχεδιασμούς για πολλούς περιφερειακούς δρόμους, όπως τη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία, μέσω Αμφίπολης και πρόσθεσε : «Στην Αμφίπολη, π.χ. το μόνο που την έκανε γνωστή ήταν ότι έψαχναν να βρουν τον τάφο του Μ. Αλέξανδρου, δεν είναι εκεί τελικά, αλλά ο δρόμος θα γίνει για να μην είναι αποκομμένη η Δράμα από την Εγνατία».
Με αφορμή παρέμβαση του προέδρου του ΟΑΣΘ, Στέλιου Παππά, για πολιτικές της Ε.Ε. μεροληπτικές και μη δίκαιες, για την περιοχή των Βαλκανίων ο κ. Σπίρτζης απάντησε ότι «προφανώς και συνέβη», υπό την επίδραση «νεοφιλελεύθερων» πρακτικών, που κινούνται μόνο με κριτήριο το κέρδος και είναι «ενάντια στη βιωσιμότητα και στην οδική ασφάλεια» και πρόσθεσε: «Να ξέρουμε τι ψηφίζουμε στις ευρωεκλογές» είπε ο κ. Σπίρτζης και συνέχισε: «Διότι αυτές τις αποφάσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη συνέχεια δεν μπορείς να τις ξεπεράσεις. Και το ΚΚΕ να βγει- λέω ένα ακραίο παράδειγμα- που δε θέλει, δεν είναι ώριμες οι συνθήκες, δεν θα μπορεί να τις ξεπεράσεις».
«Η εμπνεύστρια αυτού του φόρουμ είναι υποψήφια δήμαρχος Θεσσαλονίκης να δώσουμε την ευχή να εκλεγεί, εμείς τη στηρίζουμε» είπε, αναφερόμενος στην Κατερίνα Νοτοπούλου, ο κ. Σπίρτζης, ενώ ευχαρίστησε την παρευρισκόμενη υφυπουργό Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) Ελευθερία Χατζηγεωργίου για την πρόσκληση στο Balkan Forum. Στο ίδιο πάνελ βρέθηκαν και τοποθετήθηκαν ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος και ο υφυπουργός Μεταφορών της Ρουμανίας Ion Iondachescu. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Σοφία Παπαδοπούλου.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε στον διαγωνισμό που θα βγει στον αέρα τις επόμενες μέρες για τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης και αφορά τριακόσια πενήντα λεωφορεία, ηλεκτροκινούμενα και φυσικού αερίου.