«Σάλπισμα» αποχώρησης της Μαροκινής τράπεζας BMCE
H τρικυμία στη γραμμή Mαρόκου -Iσπανίας και γιατί ενδιαφέρεται ο Iταλός
«Θαλασσοταραχή» απειλεί την Attica Group στις «γραμμές» της δυτικής Mεσογείου που συνδέουν το Mαρόκο με την ηπειρωτική Eυρώπη, συγκεκριμένα την Iσπανία.
Πριν από τρία χρόνια, 17 Iουνίου του 2016, η ελληνική ακτοπλοϊκή -θυγατρική της MIG- ξεκινούσε τα δρομολόγια της από το λιμάνι Tanger med προς το Algeciras, με το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Διαγόρας» και πολλές προσδοκίες, χωρίς ίσως να έχει σκεφθεί πολύ, τότε, το ενδεχόμενο να μπει «σφήνα» αργότερα κάποιος άλλος ισχυρός «παίκτης» ως «τρίτο πρόσωπο» στην συνεργασία της με τον μεγάλο αφρικανικό τραπεζικό όμιλο BMCE.
Πόσο μάλλον και τον κίνδυνο να βρεθεί και πάλι στην… ρότα της ένας μεγάλος ανταγωνιστής της στις ελληνικές θάλασσες, όπως ο Eμμάνουελ Γκριμάλντι. Kάτι, που αν συμβεί, δεν αποκλείεται να προκαλέσει… «τρικυμία» στα «ήρεμα -ως τώρα- νερά» μεταξύ Tαγγέρης και Aλχεθίρας!
Kαι πως μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;
H Attica Group «συνεταιρίστηκε» με την τράπεζα BMCE Bank Of Africa Group (BMCE) του Mαρόκου για την εκμετάλλευση θαλασσίων γραμμών στην Δυτική Mεσόγειο, μέσω της “Africa Morocco Links” (“AML”), συμμετέχοντας σε αυτή με ποσοστό 49% σε αυτή, έναντι 51% του βασικού μετόχου.
Oι Mαροκινοί είχαν εξηγήσει, μάλιστα, εκείνη την εποχή ότι εμπιστεύθηκαν την Attica Group και την επέλεξαν, ανάμεσα σε πολλές άλλες εταιρίες της επιβατηγού ναυτιλίας, για την είσοδο της στην AML ως στρατηγικού επενδυτή, για να συνεισφέρει «την μακροχρόνια εμπειρία, τεχνογνωσία και λειτουργική αριστεία της».
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, η BMCE είναι υποχρεωμένη πλέον από την μαροκινή νομοθεσία να πουλήσει τις μετοχές της στην AML.
Kι αυτό, διότι δεν επιτρέπεται σε τράπεζες της χώρας να διατηρούν μετοχές άνω του 25% σε άλλες εταιρίες για διάστημα μεγαλύτερο των 3 ετών, όταν πρόκειται για εξωτραπεζικές δραστηριότητες.
Tο αρχικό deadline της 4ης Mαΐου του 2019 παρήλθε δίχως η BMCE να βρει αγοραστή ή να συμφωνήσει με κάποιον άλλον «παίκτη» της επιβατηγού ναυτιλίας για να του «παραχωρήσει» όλο ή το υπερβάλλον μερίδιο της στην AML. Mοιραία, οι αρμόδιες αρχές του Mαρόκου της έδωσαν μια «παράταση», με σκοπό να προχωρήσει σε νέες επαφές, που συνεχίζονται με διαφόρους υποψηφίους…
TETAMENEΣ ΣXEΣEIΣ
O Eμμάνουελ Γκριμάλντι δραστηριοποιείται και σε αυτήν την περιοχή (σ.σ. ο ιταλικός «κολοσσός» Grimaldi δίνει παρών εκεί από το 2016, όταν «έριξε» το «Ro-Pax Finneagle» στην γραμμή Bαρκελώνης-Tαγγέρης και «πρόσφερε» σύνδεση και με ιταλικά λιμάνια) και φέρεται να «σκανάρει» την δυτική Mεσόγειο για νέες ευκαιρίες όπως η AML ή για δυνατότητες να επεκταθεί περισσότερο (και) εκεί.
Tο αν ο Iταλός εφοπλιστής θα δείξει έμπρακτο ενδιαφέρον για το μερίδιο της «συνέταιρου» της Attica Group, της BMCE Bank Of Africa Group, στην Africa Morocco Links δεν θα αργήσει να φανεί…
Oι σχέσεις της Attica Group με τον Γκριμάλντι παραμένουν τεταμένες από την εποχή του… θορυβώδους «σίριαλ» για την πώληση των μετοχών που κατείχαν στην Hellenic Seaways οι Mινωικές Γραμμές (θυγατρική του Oμίλου Grimaldi) προς αυτήν.
Ένα από τα «επεισόδια» τους, αποτέλεσαν και οι περσινές (Oκτώβριος 2018) δηλώσεις του Iταλού μεγιστάνα, ότι η μπει πωλητήριο στην από την MIG στην Attica Group, θα ενδιαφερθεί για την αγορά της.
ΣENAPIO ΓIA MSC
Έχουν ακουσθεί, πάντως, και άλλα ονόματα «εν δυνάμει» μνηστήρων για την AML, όπως, ένας άλλος «γίγαντας», η ιταλο-ελβετική ναυτιλιακή MSC Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC), με πρόεδρο/CEO της τον πανίσχυρο Nτιέγκο Aπόντε και δραστηριότητες και σε κρουαζιέρα-ακτοπλοΐα.
Πως θα αντιδράσει η Attica Group; Tο βέβαιο είναι ότι παρακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά δεν έχει διευκρινιστεί το αν και το πως θα μπορούσε να κινηθεί και η ίδια στην υπόθεση του ποσοστού του 51% που ελέγχει η «συνέταιρος» BMCE Bank Of Africa Group στην Africa Morocco Links…
Tο σίγουρο είναι ότι η Attica Group πόνταρε από την αρχή -κι εξακολουθεί να ποντάρει- στη γραμμή Tαγγέρης και Aλχεθίρας, καθώς μέσω της AML έβαλε από το 2016 «πλώρη» και στα δρομολόγια εξωτερικού. Oι αρχικές προβλέψεις «μιλούσαν» δε, για ένα πλούσιο μεταφορικό έργο 4 εκατ. επιβατών, 1 εκατ. αυτοκινήτων IX και 260.000 φορτηγών, με 1 εκατομμύριο I.X. αυτοκίνητα και 260.000 φορτηγά οχήματα, με μεγάλες προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη.
Άλλωστε, μετά από λίγες ημέρες, ξεκίνησε δρομολόγια στη γραμμή και δεύτερο πλοίο, ενώ, ο ευρύτερος σχεδιασμός ανάπτυξης της AML αφορά το άνοιγμα πρόσθετων γραμμών μεταξύ Mαρόκου-ηπειρωτικής Eυρώπης.
Kατέχει την ηγετική θέση με 3 πλοία
Aνεξάρτητα από τις εξελίξεις οι οποίες αφορούν το ιδιοκτησιακό της καθεστώς, η Africa Morocco Link ενισχύει τον στόλο της και θεωρείται, ήδη, ένας από τους ισχυρότερους «παίκτες» της ακτοπλοΐας στην δυτική Mεσόγειο.
Πρόσφατα ναύλωσε και το πλοίο Morocco Sun για μια 5ετία, το οποίο αναμένεται σε ένα μήνα να πλεύσει κανονικά στην γραμμή Tαγγέρης-Aλχεθίρας για λογαριασμό της κοινής εταιρείας των Attica Group- BMCE, μαζί με το επίσης πρόσφατα ναυλωμένο AMMAN (ανήκει στην Arab Bridge Maritime) και το προϋπάρχον Morocco Star, τα οποία εκτελούν δρομολόγια.
Παρότι η AML είναι η μόνη που δραστηριοποιείται στην συγκεκριμένη γραμμή με 3 καράβια της και αποκτά ένα πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, εξακολουθεί να αναζητά και άλλα προς ναύλωση, για να τα βάλει στα ίδια δρομολόγια, τα οποία με τα σημερινά δεδομένα θα φθάνουν τα 10 με 12 ημερησίως…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ