Η Ένωση Καταναλωτών “Η Ποιότητα της Ζωής”, ΕΚΠΟΙΖΩ παρουσιάζει σε πρόσφατο δελτίο τύπου της πέντε λόγους για να προτιμήσουν οι ταξιδιώτες διαμονή σε “πράσινο” ξενοδοχείο, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των διακοπών τους.
Σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ, πολλοί ιδιοκτήτες ισχυρίζονται ότι τα καταλύματά τους είναι «πράσινα», «βιώσιμα», «οικολογικά» κι ενώ μερικά πραγματικά είναι, άλλα χρησιμοποιούν απλώς τέτοιες ετικέτες ως ένα τέχνασμα μάρκετινγκ.
Στην Ευρώπη, το οικολογικό σήμα της ΕΕ επιβραβεύει τα πιο πράσινα ξενοδοχεία, κατασκηνώσεις, καταλύματα που προσφέρουν διαμονή και πρόγευμα( Bead+breakfast) που πληρούν τα αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια. Δείτε πιο κάτω, πώς το λουλούδι του ευρωπαϊκού οικολογικού σήματος, σας βοηθά να απολαύσετε τις διακοπές σας ενώ ενδιαφέρεστε και για το περιβάλλον:
1. Είστε ασφαλείς από τα ψεύτικα οικολογικά προϊόντα ή υπηρεσίες (greenwashing). Τα κριτήρια του οικολογικού σήματος επικαιροποιούνται κάθε 4 ή 5 χρόνια, για να διασφαλιστεί ότι το ‘λουλούδι’ θα επιβραβεύει τις πλέον φιλικές προς το περιβάλλον εγκαταστάσεις. Ανεξάρτητοι επιθεωρητές πραγματοποιούν τακτικούς επιτόπιους ελέγχους για να εξασφαλίσουν ότι οι κανονισμοί τηρούνται. Οι μη συμμορφούμενες εγκαταστάσεις κινδυνεύουν να χάσουν την άδειά τους και να τους αφαιρεθεί το οικολογικό σήμα.
2. Μειώνετε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των διακοπών σας. Η τουριστική βιομηχανία ευθύνεται για το 8% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, που συχνά οφείλονται σε ξενοδοχεία και κάμπινγκ με κακή διαχείριση. Το οικολογικό σήμα της ΕΕ συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών, για παράδειγμα, μέσω:
-χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ανάλογα με τον αριθμό των πράσινων εργολάβων που λειτουργούν στην περιοχή, το 50% ή το 100% της ενέργειας του ξενοδοχείου πρέπει να αγοράζεται από ανανεώσιμες πηγές.
-χρήσης ενεργειακά αποδοτικών συσκευών όπως πλυντήρια ρούχων και θερμοσίφωνες, ενώ δεν υπάρχει θέρμανση ή κλιματισμός σε εξωτερικούς χώρους.
-προσφοράς τουλάχιστον δύο τοπικών και εποχιακών προϊόντων διατροφής ανά γεύμα. Τα τρόφιμα δεν θα ταξιδέψουν περισσότερο από 160 χιλιόμετρα για να φτάσουν στο πιάτο σας. Τα εποχιακά προϊόντα, καταναλώνουν λιγότερους φυσικούς πόρους από τα μη εποχιακά (πχ, τομάτες που καταναλώνονται τον χειμώνα).
-προώθησης φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορών για αγαθά και επισκέπτες, όπως τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα ηλεκτρικά οχήματα, η κοινή χρήση αυτοκινήτων ή τα ποδήλατα.
3. Μειώνετε τα απόβλητα.Αν συνεχιστεί η σημερινή πρακτική, ο Οργανισμός Περιβάλλοντος του ΟΗΕ προειδοποιεί ότι ο τουρισμός θα προκαλέσει αύξηση της απόρριψης αποβλήτων κατά 251% έως το 2050. Τα ξενοδοχεία και οι χώροι κατασκήνωσης οικολογικού σήματος της ΕΕ μειώνουν την παραγωγή αποβλήτων όχι μόνο μειώνοντας τα απορρίμματα τροφίμων αλλά και τα προϊόντα περιποίησης και τις πλαστικές συσκευασίες μιας χρήσης για μη ευαλλοίωτα τρόφιμα.
4. Κάνετε αποδοτικότερη χρήση νερού Σε ένα ξενοδοχείο Ecolabel, το νερό που χρησιμοποιείται στην τουαλέτα θα είναι ακριβώς στην σωστή ποσότητα, χάρη στις απαιτήσεις του ρυθμού ροής. Το νερό που χρησιμοποιείται για τα ρούχα το διαχειρίζονται επίσης αποτελεσματικά, αφού τα σεντόνια και οι πετσέτες δεν μπορούν να αντικαταθίστανται καθημερινά – εκτός αν το ζητήσουν ρητά οι επισκέπτες. Τα ξενοδοχεία κερδίζουν επιπλέον βαθμούς όταν διαχειρίζονται προσεκτικά την πισίνα, ανακυκλώνουν το νερό της βροχής ή δημιουργούν αποτελεσματικά συστήματα άρδευσης.
5. Αποφεύγετε τοξικές ουσίες. Σε εγκατάσταση με το οικολογικό σήμα, τα σεντόνια, οι πετσέτες και τα δάπεδα μπορούν να καθαριστούν με φιλικά προς το περιβάλλον απορρυπαντικά. Κάποιοι μπορούν να πάνε ένα βήμα παραπέρα χρησιμοποιώντας βιολογικά τρόφιμα καθώς διατηρούν “πράσινες” περιοχές χωρίς φυτοφάρμακα.
Το οικολογικό σήμα της ΕΕ προσφέρει κάτι σε όλους. Αυτή η “πράσινη” προτίμηση, δεν απαιτεί επιπλέον κόστος στον προϋπολογισμό των διακοπών σας, καθώς οι επιλογές κυμαίνονται από φθηνά καταλύματα μέχρι ξενοδοχεία πολυτελείας, ούτε σημαίνει λιγότερη άνεση, όπως μπορεί να φοβούνται κάποιοι.
Οι επιλογές καταλύματος με το ‘λουλούδι’ υπάρχουν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως σε δημοφιλείς νότιους προορισμούς διακοπών, όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία. Υπάρχουν εκατοντάδες επιλογές σε όλη την Ευρώπη, αλλά η προσφορά πρέπει να αυξηθεί, για να μπορούν οι καταναλωτές να έχουν περισσότερες επιλογές “πράσινων” ξενοδοχείων.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές πρέπει να εντείνουν σημαντικά την προώθηση του οικολογικού σήματος της ΕΕ τόσο μεταξύ των ιδιοκτητών ξενοδοχείων όσο και των παραθεριστών. Όσο περισσότεροι καταναλωτές γνωρίζουν ξενοδοχεία με το ‘λουλούδι’ , τόσο πιο πιθανό είναι να τα προτιμήσουν.
Τελικά, το οικολογικό σήμα της ΕΕ είναι κάτι παραπάνω από ξενοδοχεία. Για περισσότερα από 25 χρόνια, το Ecolabel ανταμείβει τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον καταναλωτικά προϊόντα όπως χαρτί, χρώματα, υγρά σαπούνια για ντους, παπούτσια ή ρούχα!