Πώς τα ταχύπλοα και τα καταμαράν του άλλαξαν την αγορά της ακτοπλοϊας,το «δόγμα» του και το παράπονο για την Πολιτεία
Στον 6ο όροφο του κτιρίου της οδού Γούναρη, στον Πειραιά, όπου βρίσκονται τα γραφεία της Seajets, ο Μάριος Ηλιόπουλος παρακολουθεί τα πλοία να πηγαινοέρχονται και σχεδιάζει το επόμενο βήμα του. Έχει πάρει ήδη τα «πρωταθλήματά» του στο Αιγαίο, όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Θέλει να γίνει ο απόλυτος κυρίαρχος. Και γρήγορα.
Tου Γ. Kαραγιάννη
Αυτό το τελευταίο, η ταχύτητα, είναι κάτι που τον χαρακτηρίζει. Στο γραφείο του, εκτός από τις ζωγραφιές της κόρης του, Δέσποινας, θα δει κανείς δεκάδες κύπελλα από τους αγώνες αυτοκινήτου στους οποίους συμμετέχει με επιτυχία. Από μικρός είχε πάθος με την ταχύτητα και το «μικρόβιο» των αγώνων. Ως πολυνίκης στα ράλι, με «βαρύ» όνομα σε αυτά, πριν από 28 χρόνια αποφάσισε να συνδυάσει το πάθος -και τη γνώση- του για την ταχύτητα και την άλλη του αγάπη, τα ελικόπτερα, με τον τομέα στον οποίο τον μύησε -μαζί με τα δύο του αδέλφια, Αντώνη και Γιάννη (που έφυγε αναπάντεχα το 2017 από τη ζωή)- ο πατέρας του, Παναγιώτης: Στις θάλασσες.
Άλλαξε την αγορά
Έτσι, ιδρύθηκε η Seajets, η οποία κυριολεκτικά έφερε τα πάνω κάτω στην αγορά και μέχρι σήμερα αποτελεί «πονοκέφαλο» για τις ακτοπλοϊκές με τα συμβατικά πλοία, ακόμα και για τις αεροπορικές. Γιατί, με εισιτήριο περίπου ίδιας αξίας με ενός συμβατικού πλοίου, μπορεί κανείς να φορτώσει το αυτοκίνητό του και να ταξιδέψει με ανέσεις και ταχύτητα αεροπορικής εταιρίας, με ένα από τα υπερσύγχρονα ταχύπλοα της εταιρίας, φτάνοντας στον προορισμό του στη μισή ώρα από αυτή που θα χρειαζόταν με τα άλλα.
Το μοντέλο που έφερε ο Μάριος Ηλιόπουλος με τη Seajets και τα άνετα και ταχύτατα πλοία της, ήρθε να αλλάξει την αγορά και να κυριαρχήσει στους μήνες της «βαριάς» τουριστικής περιόδου για τη χώρα. Την ώρα που οι άλλες ακτοπλοϊκές αντιμετώπιζαν προβλήματα, η Seajets επένδυε σε νέα πλοία και δρομολόγια στις Κυκλάδες, προκαλώντας «γκρίνιες» σε ανταγωνιστές με τα συμβατικά ότι προδιαγράφει για τις ακτοπλοϊκές τους τη «μοίρα» που έφεραν τα ταχύπλοα στις εταιρίες των Αγούδημου, Βεντούρη, Αγαπητού κ.α.
Και, αν όλα αυτά συμβαίνουν με τη Seajets να δραστηριοποιείται στις Κυκλάδες και την Κρήτη, είναι ένα ερώτημα το πόσο ακόμα θα αλλάξει η αγορά, όσο μεγαλώνει η εταιρία. Τι θα γίνει, εάν για παράδειγμα εφαρμόσει το μοντέλο αυτό και σε άλλες γραμμές, στα Δωδεκάνησα, ή προσθέσει και μικρότερα νησιά στους προορισμούς της, μιας και διαθέτει ήδη υπηρεσίες παρόμοιες με το «hop on- hop off» για τουρίστες που θέλουν να κάνουν μια εκδρομή.
Όχι τυχαία, στον στόλο των 17 πλοίων που διαθέτει σήμερα η Seajets, τη θέση της ναυαρχίδας έχει το 87μετρο World Champion Jet, των 6.400 τόνων, το οποίο, με τους αεροπορικού τύπου κινητήρες του και τους 50 κόμβους της μέγιστης ταχύτητάς του, έχει μπει στο βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες, ως το ταχύτερο καταμαράν του πλανήτη (τον Φεβρουάριο του 2000 έκανε απόσταση 1.063 ναυτικών μιλίων σε μόλις 24 ώρες), μαζί με το, επίσης ταχύτατο αλλά γιγαντιαίο Tera Jet, το οποίο είναι το μεγαλύτερο ταχύπλοο του κόσμου. Έτσι γρήγορα, ο Μάριος Ηλιόπουλος θέλει να συνεχίσει να καλύπτει όλο και περισσότερους προορισμούς, μεγαλώνοντας τη Seajets, όπως πρόκειται να κάνει πολύ σύντομα, προσθέτοντας το δεύτερο Tera Jet στον στόλο του. Κι ενώ ένα άλλο πλοίο το Sifnos Jet δοκιμάζεται για να διαπιστωθεί εάν η ταχύτητά του εξυπηρετεί συγκεκριμένα δρομολόγια, φαίνεται πως αυτά, δεν θα είναι οι τελευταίες προσθήκες στο στόλο…
Η επόμενη μέρα
Ο Μάριος Ηλιόπουλος δεν είναι ένας ακόμα ακτοπλόος. Είναι ένας εφοπλιστής (δραστηριοποιείται στην ποντοπόρο ναυτιλία με εταιρίες όπως η Worldwide Green, Suez Fortune Investments και Swiss Carriers) που επεκτείνεται με κινήσεις- αστραπή. Έτσι, για παράδειγμα, μέσα σε μόλις λίγους μήνες, αγόρασε το 34.985-dwt Maersk Rapier και το 113.357-dwt Kyeema Seirit που προστέθηκαν στον στόλο της εταιρίας του. Και, όσο γρήγορα εξελίσσει τις εταιρίες του, τόσο μεθοδικά και προσεγμένα το κάνει ταυτόχρονα. Άλλωστε, ένας οδηγός αγώνων -όπως είναι και ο ίδιος- μπορεί να πάει πάντα γρήγορα, όμως είναι πάντοτε διαβασμένος για τη διαδρομή που θα ακολουθήσει.
Έτσι, τα τελευταία 28 χρόνια, έχει καταφέρει να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρία του κόσμου. Τη Seajets, η οποία πραγματοποιεί 260 συνδέσεις μεταξύ λιμανιών του Αιγαίου, εξυπηρετεί 26 νησιά στις Κυκλάδες και την Κρήτη, με έναν στόλο που μπορεί να μεταφέρει 1.450 οχήματα και 8.500 επιβάτες. Με έναν στόλο που διαθέτει το γρηγορότερο καταμαράν του κόσμου, αλλά και το μεγαλύτερο πλοίου του είδους του στον πλανήτη, το Tera Jet.
Όσο πρόσχαρος και ταπεινός χαρακτήρας είναι στην ιδιωτική του ζωή, τόσο ανταγωνιστικός και απόλυτος είναι στην επαγγελματική του. Η τελειομανία του για τη Seajets είναι… μνημειώδης. Συνεχίζει να επενδύει συνεχώς στην εταιρία, προσθέτοντας νέα πλοία στον στόλο της. Όπως το μεγάλο ταχύπλοο Unicorn (ex Scorpio) που ταξίδεψε στα τέλη του περασμένου μήνα από την Κροατία και μετασκευάζεται. Πιθανότατα, αυτό θα δρομολογηθεί στη Ραφήνα, όπου ο εφοπλιστής έδωσε «μάχη» για να πάρει μια θέση και επβιβεβαιώθηκε με την επιτυχία που είχε το Tera Jet. Γι’ αυτό το λόγο και πιθανότατα το Unicorn θα μετονομαστεί σε Tera Jet 2.
Στη διάρκεια της διεκδίκησης των θέσεων για τα δρομολόγια από τη Ραφήνα προς τις Κυκλάδες, ο Μάριος Ηλιόπουλος είχε μια κόντρα με τον Γιώργο Στεφάνου της Golden Star Ferries -ενδεικτική του κλίματος που υπάρχει για τη «μάχη» των συμβατικών με τα ταχύπλοα-, ο οποίος ζήτησε η Πολιτεία να εγκρίνει πρώτα τα δρομολόγια στα συμβατικά που εξυπηρετούν τη γραμμή όλο το χρόνο και στη συνέχεια να εξετάζει τα αιτήματα των ταχυπλόων.
Ο «Mario» μάλιστα, μίλησε «για εκβιασμούς» και, απαντώντας στις προειδοποιήσεις ότι το ΥΕΝ θα αναγκαστεί να εντάξει τα δρομολόγια προς τις Κυκλάδες στις άγονες γραμμές και να τα επιδοτήσει, δεσμεύθηκε πως αν προκύψουν κενά, θα τα καλύψει ο ίδιος, χωρίς επιδότηση.
Αργότερα, θα απαντούσε δημοσίως στις θέσεις των αδελφών Στεφάνου για τις εκπρόθεσμες αιτήσεις δρομολόγησης πλοίων στο Αιγαίο. Κι εκεί, ειπώθηκαν βαριές κουβέντες. «Υπάρχει ανάγκη για σοβαρές επενδύσεις και εταιρίες. Δεν θα γίνει το Αιγαίο μπάτε σκύλοι αλέστε. Δεν θέλουμε ερασιτέχνες. Θέλουμε σχεδιασμό και σταθερότητα», είπε μεταξύ άλλων ο Μάριος Ηλιόπουλος, ξεκαθαρίζοντας ότι «δεν θα επιτρέψουμε ένα πειρατικό Αιγαίο».
Εάν για τον ίδιο η καλαισθησία, η ταχύτητα και η άριστη εξυπηρέτηση και οι συνεχείς επενδύσεις, είναι τα βασικά κλειδιά για την ανάπτυξη της Seajets, αυτό δεν σημαίνει πως δε δίνει βάρος στην ακτοπλοϊα, γενικότερα.
Ο ίδιος, θεωρεί πως η ακτοπλοϊα έχει στρατηγική, κοινωνική, πολιτική, οικονομική και τουριστική σημασία. «Πρέπει να αναπτυχθούμε», λέει, «με καλύτερες υποδομές, λιμάνια κ.α. για να μη μας προσπερνούν οι εξελίξεις και οι καιροί».
Παρόλα αυτά, έχει παράπονο ότι η Πολιτεία δεν είναι δίπλα στην ακτοπλοϊα. «Ενώ θα έπρεπε, η Πολιτεία δεν διαφυλάσσει την ελληνική ακτοπλοϊα. Και πρέπει να το κάνει, γιατί αλλιώς θα επικρατήσει ένα χάος στον τουρισμό, γενικότερα»…
ΟΙ «ΑΘΟΡΥΒΕΣ» ΔΩΡΕΕΣ ΣΕ ΦΟΡΕΙΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ, ΠΡΟΣΩΠΑ
«Μόνο ενωμένοι πετυχαίνουμε το ακατόρθωτο»
Ο 53χρονος εφοπλιστής, συνθέτει, μέσα από τις αντιθέσεις του χαρακτήρα του, μια μάλλον αντισυμβατική προσωπικότητα, πολύ μακριά από το στερεότυπο του «στεγνού», αυστηρά τεχνοκράτη businessman. Ο ίδιος, συνηθίζει να προβάλει ως βασικό του προτέρημα την ταπεινότητα. Ντυμένος συνήθως casual, με το πουκάμισο έξω από το παντελόνι, συχνά φορώντας ένα καπέλο, με μακριά μαλλιά και μούσι, δεν έχει την εικόνα και τη συμπεριφορά του κλασικού εφοπλιστή.
Η ταπεινότητα, βέβαια, δεν είναι αυτή που έχει κάνει δεκάδες ανθρώπους να τον θεωρούν «δικό τους άνθρωπο». Ο «Mario», αθόρυβα, προσφέρει σε πολλούς τομείς, καθώς θεωρεί ότι «τα οικονομικά τραύματα φέρνουν κοινωνικά» και ότι «πρέπει να γίνονται πράξεις που θα αποτελούν παράδειγμα και έμπνευση, αποδεικνύοντας ότι οι Έλληνες και οι άνθρωποι γενικότερα, όταν είναι ενωμένοι, μπορούν να κάνουν το ακατόρθωτο». Λίγοι -εκτός από τους άμεσα εμπλεκόμενους- ξέρουν ότι ο Μάριος Ηλιόπουλος συνεισφέρει σε πολλούς τομείς, παρέχοντας οικονομική στήριξη. Από την Ομάδα «Ζ» της Αστυνομίας, στις τοπικές νησιωτικές κοινωνίες που τον χειμώνα «ξεχνιούνται» από την ηπειρωτική Ελλάδα, σε 4 ομάδες μπάσκετ και βόλεϊ της επαρχίας, στο Λιμενικό και σε ακταιωρούς που φυλάνε τα σύνορά μας, στα λιμεναρχεία και σε λιμάνια -όπως αυτό της Σαντορίνης, που προσφέρθηκε να ξαναφτιάξει- σε νέους που θέλουν να ασχοληθούν με τη ναυτιλία, στους πρόσφυγες, στους οποίους πρόσφερε στέγη σε ένα από τα καράβια του, καθώς και (φυσικά) στους αγώνες αυτοκινήτου, χορηγώντας νέους που θέλουν να τρέξουν, αλλά δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα. Ο «πατριάρχης», Παναγιώτης Ηλιόπουλος που «μύησε» τα παιδιά του στα μυστικά της ναυτιλίας και η σύζυγός του Δέσποινα, μεγάλωσαν τα τρία αγόρια μαθαίνοντάς τα να αποφεύγουν τις επιδείξεις πλούτου και τα «στάνταρ» των «σαλονιών». Οι εμφανίσεις τους στα κοσμικά σαλόνια είναι από σπάνιες ως μηδαμινές και, ο Παναγιώτης Ηλιόπουλος παρότι είναι πάντα δίπλα στα παιδιά του, εμφανίζεται δημοσίως σπάνια. Όπως έκανε πέρυσι, στη βράβευση της Seajets από τη Lloyd’s List και, αργότερα, όταν δώρισε έναν Προσομοιωτή Γέφυρας στην ΑΕΝ πλοιάρχων Ασπροπύργου.
Και στις μεγάλες ανάγκες, ο Mario είναι αθόρυβα εκεί. Όπως στο Μάτι, στην περιοχή που πέρναγε τα καλοκαίρια του ως παιδί. Το Tera Jet ήταν ένα από τα πρώτα πλοία που έσπευσαν στην περιοχή για να σώσουν ανθρώπους. Και, όλο το υπόλοιπο έτος, το 10% από κάθε εισιτήριο που κοβόταν στο πλοίο, πήγαινε στους πληγέντες της περιοχής…
ΓΙΑΤΙ Ο MARIO ΕΙΝΑΙ Ο «ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ» ΤΩΝ ΡΑΛΛΥ
Από τα γρήγορα σκαριά στα… γρηγορότερα αυτοκίνητα
«Επειδή είμαστε τρελοί, παίρνουμε τα βουνά. Κάθε Σαββατοκύριακο σε αυτά μας βρίσκεις», έχει πει χαριτολογώντας ο Μάριος Ηλιόπουλος για την αγάπη του στους αγώνες αυτοκινήτων. Όντως, όταν βρίσκεται μακριά από τις business της θάλασσας ή δεν περνά ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά του, ο Mario ασχολείται με τα μεγάλα πάθη του: Γρήγορα αυτοκίνητα, απαιτητικά και ανταγωνιστικά ράλι και ελικόπτερα.
H αγάπη του για την ταχύτητα φάνηκε από τα νεανικά του χρόνια. Tότε που στη δεκαετία του ’80 οι περίοικοι γύρω από τις πλατείες του Kολλεγίου Aθηνών- από όπου αποφοίτησε και ο ίδιος- αλλά και κοντά στον θρυλικό κινηματογράφο στο Ψυχικό, Aβάνα, ακόμα θυμούνται τις παράτολμες σούζες με τις μηχανές endurο μεγάλου κυβισμού. Mεγαλώνοντας, πάθος και αδυναμία του έγιναν τα γρήγορα αυτοκίνητα. Δεν συμμετέχει απλά σε αγώνες -πλέον και ως πρόεδρος του Συνδέσμου Οδηγών Αγώνων Αυτοκινήτου, αλλά έχει γίνει… θρύλος -ως Mario- στις κοινότητες των petrolheads, για πολλούς λόγους εκτός από τις νίκες τις οποίες παίρνει (πρωταθλητής Αναβάσεων FS 2018). Αρχικά, για τον παράτολμο τρόπο που οδηγεί τα αυτοκίνητά του, από το Peugeot 206 Super 2000, στο 307 WRC, στο Ford Escort WRC που καταστράφηκε σε μια άγρια έξοδο και τα θηριώδη Fiesta και Focus, που ξεσηκώνουν τους φαν του. Έπειτα, για τις «μάχες» του με τον έτερο μεγάλο ράλιμαν Λεωνίδα Kύρκο για τον οποίο έχει πει «θα τρέχω όπου τρέχει» που έχουν γράψει ιστορία, το δικό τους «οδηγικό έπος». Και τέλος, για τα ξεχωριστά αυτοκίνητα που φέρνει στις αναβάσεις. Για παράδειγμα, άφησε όλη την Ελλάδα να… παραμιλάει, όταν στην ανάβαση Ριτσώνας έφερε ένα πανάκριβο, σπάνιο Audi R8 LMS, το οποίο οδήγησε στα όριά του, ξεσηκώνοντας τους θεατές. Και ο Mario συνηθίζει τέτοιες εκπλήξεις. Όπως αυτή που έκανε πέρυσι, στην αγαπημένη του ανάβαση Κύμης «Γιάννης Ηλιόπουλος», που έχει πάρει το όνομά της από τον αδελφό του εφοπλιστή («τον γίγαντά μου», λέει ο ίδιος, αφιερώνοντάς του κάθε νίκη), οδηγώντας το Citroen C4 WRC με το οποίο Sebastian Loeb πήρε δύο παγκόσμια πρωταθλήματα ράλλυ.
Ξεχωριστή θέση στην καρδιά όσων αγαπούν τους αγώνες και όχι μόνο, όμως, απέκτησε όταν πήρε την πρωτοβουλία, εν μέσω κρίσης, να διασώσει τον «εθνικό αγώνα» της χώρας μας. Ταύτισε, ως χρυσός χορηγός, το όνομα της Seajets με το Rally Acropolis, το οποίο απειλούταν να μη διοργανωθεί, εάν δεν κάλυπτε αυτός τα έξοδα.
Για τον Mr SeaJet όμως οι αγώνες είναι μια φιλοσοφία ζωής. Γι’ αυτό και στηρίζει τους νέους οδηγούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να καλύψουν τα έξοδα συμμετοχής σε αγώνες, ενώ σε οδηγούς και μηχανικούς διαθέτει κάθε μήνα ένα δωρεάν εισιτήριο στα πλοία του, όπως και για μέλη των οικογενειών τους.
Από την Έντυπη Έκδοση