Το deal με Κινέζο επενδυτή, τα νέα πλοία και οι δύο συμφωνίες που έρχονται
Ήταν Δεκέμβριος του 2017, όταν ο εφοπλιστής Ευάγγελος Πιστιόλης εξηγούσε στο Tradewinds ότι στόχος του ήταν να χτίσει έναν στόλο παρόμοιο με αυτόν που είχε η, ιδιοκτησίας του, Top Tankers, στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας.
Δεν πέρασε πολύς καιρός από τότε και η εισηγμένη στον Nasdaq συμφερόντων του, Top Ships απασχολεί συνεχώς τις ναυτιλιακές επιθεωρήσεις με μια «βροχή» από deals, παραγγελίες και παραλαβές νέων πλοίων. Το milestone για τον Έλληνα αυτοδημιούργητο εφοπλιστή που έγινε μέχρι και μάθημα στο City University of London με τίτλο “The Top Tanker – phenomenon”, ήταν, όπως έλεγε και ο ίδιος, οι παραδόσεις των νεότευκτων τάνκερ του με τα οποία θα ενίσχυε τη ναυτιλιακή τόσο σε όγκο, όσο και σε ποιότητα, τώρα που οι διεθνείς κανονισμοί του ΙΜΟ ωθούν τους ναυλωτές σε πιο σύγχρονα, «καθαρά» και ασφαλή πλοία.
Αυτό το ορόσημο το «έπιασε», επιστρέφοντας στην αγορά των suezmaxes, στην οποία ήταν ιδιαίτερα δραστήριος στα μέσα της δεκαετίας του 2000 και φτιάχνοντας τον στόλο στα πρότυπα που είχε υποσχεθεί: Mε την Top Tankers (την οποία διαδέχθηκε η Top Ships) να έχει, το 2006, 13 suezmaxes και 11 τάνκερ, ο Eυάγγελος Πιστιόλης δήλωνε ότι «θα προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο με πολύ υψηλότερες προδιαγραφές και πλοία ποιότητας».
Τα deals
Είναι αυτά αρκετά όμως, για τον Ευάγγελο Πιστιόλη; Προφανώς και όχι για τον άνθρωπο που, μερικούς μήνες πριν δήλωνε ότι είναι ικανοποιημένος που η Top Ships είναι κορυφαία σε κάθε aspect της. «Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο στον πλανήτη, ίσως ισάξιο, αλλά όχι καλύτερο. Έχουμε τα καλύτερα ναυπηγεία, τους καλύτερους ναυλωτές, χρησιμοποιούμε μόνο τις κορυφαίες τράπεζες και όλα τα πλοία μας είναι ναυλωμένα σε προσοδοφόρες τιμές».
Τώρα, η ναυτιλιακή του ανακοινώνει ένα super deal με μεγάλο χρηματοδότη από την Κίνα, για την εξασφάλιση κεφαλαίων ύψους 25,6 εκατ. δολαρίων, μέσω δανείου δεκαετούς διάρκειας. Η Top Ships, θα κατευθύνει τα κεφάλαια αυτά για να «ελαφρύνει» βάρη, που θα βοηθήσουν την περαιτέρω εκτόξευσή της στην κορυφή. Θα αναχρηματοδοτήσει την πιστωτική διευκόλυνση που είχε συνάψει με την γερμανική Nord LB για την απόκτηση του χωρητικότητας 49,700-dwt, πλοίου, Stena Weco Excellence. Το νέο δάνειο θα είναι δεκαετούς διάρκειας.
Η συνέχεια είναι ακόμα πιο συναρπαστική. Αυτό το διάστημα, ο Ευάγγελος Πιστιόλης και ο Κινέζος επενδυτής (το όνομα του οποίου δεν έγινε γνωστό) βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις για το κλείσιμο δύο ακόμα deals, με τους ίδιους ακριβώς όρους.
Με τις δύο νέες συμφωνίες, -οι οποίες θεωρείται ότι είναι ζήτημα εβδομάδων να ανακοινωθούν-, η Top Ships θα αποκτήσει πρόσβαση σε νέα κεφάλαια. Αυτά, θα κατευθυνθούν και πάλι σε πλοία και συγκεκριμένα στην άσκηση των option για εξαγορά του, κατασκευής 2014, χωρητικότητας 50,000-dwt Stena Weco Energy και, κατασκευής 2015 και ίδιας χωρητικότητας Stena Weco Evolution.
Με τις συζητήσεις να βρίσκονται «ένα βήμα» πριν την ολοκλήρωσή τους και τις ανακοινώσεις να αναμένονται, πηγές αναφέρουν ότι το ίδιο αναμένεται και με τη «δίδυμη» εξαγορά των πλοίων. Οι εξαγορές των Stena Weco Energy και Stena Weco Evolution θα ολοκληρωθούν εντός του τέταρτου τριμήνου του 2019.
ΔΥΟ ΤΑΝΚΕΡ ΣΤΗ SUN ENTERPRISES
Οι Λιβανοί επιστρέφουν στα aframaxes Μετά από έντεκα ολόκληρα χρόνια, η ναυτιλιακή Sun Enterprises, συμφερόντων της οικογένειας Λιβανού, επιστρέφει στον τομέα των aframaxes. Η ελληνική ναυτιλιακή προχώρησε, όπως αναφέρουν shipbrokers, στην παραγγελία δύο νεότευκτων τάνκερ αυτού του τύπου, στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Daehan.
Το τελευταίο aframax της Sun Enterprises, ήταν το, κατασκευής 1988, χωρητικότητας 91,700-dwt Meandros, το οποίο πούλησε στην Shanghai Zhenhua Shipping έναντι 17 εκατ. δολαρίων. Ακολούθησε μια μακρά περίοδος απουσίας από τον τομέα για να έρθει η δυναμική επιστροφή με τα δύο πλοία, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν πριν το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Με κόστος περίπου 50 εκατομμυρίων δολαρίων έκαστο, η Sun Enterprises αποκτά δύο πλοία μεταφοράς πετρελαίου χωρητικότητας 115,000-dwt, τα οποία θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers.
Νωρίτερα, η μητρική S Livanos παρήγγειλε στο ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard (HMD) δύο δεξαμενόπλοια τύπου MR χωρητικότητας 50.000-dwt, τα οποία θα παραλάβει στα τέλη του 2020. Η Sun Enterprises θα καταβάλει 37,5 εκατ. δολάρια για κάθε τάνκερ, ενώ η συμφωνία περιλαμβάνει και την option για ένα ακόμη πλοίο.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ