Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG έγινε η MYTILINEOS ξεπερνώντας κα την ΔΕΠΑ, σύμφωνα με το εξειδικευμένο ενεργειακό πρακτορείο Icis Heren, συμπληρώνοντας πως είναι η πρώτη φορά που μία ιδιωτική εταιρεία ξεπερνά την κρατική επιχείρηση καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση.
Η MYTILINEOS, σύμφωνα με το δημοσίευμα, εισήγαγε περισσότερους από 370.000 τόνους LNG από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο, ή το 39% του συνόλου στην Ελλάδα, σύμφωνα με το LNG Edge. Η ΔΕΠΑ εισήγαγε 273.000 τόνους ή 29%. Το μερίδιο αγοράς της ΔΕΠΑ ήταν 92% πέρυσι και ποτέ δεν είχε πέσει κάτω από το 50%.
Αυτή η αλλαγή δείχνει την πρόοδο που σημειώθηκε σε μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ήταν από τις τελευταίες που προχώρησε στην απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου.
Η αγορά άρχισε να ανοίγει το 2005, αλλά η τάση κορυφώθηκε το 2018, όταν η λιανική αγορά απελευθερώθηκε πλήρως, αφήνοντας τους καταναλωτές ελεύθερους να επιλέξουν τον προμηθευτή τους. Από τότε η ΔΕΠΑ χάνει πελάτες.
Τα χαμηλά τριετίας στις τιμές LNG περιόρισαν τα εμπόδια για τους αγοραστές, ενώ η επέκταση στον Τερματικό Σταθμό στη Ρεβυθούσα, κοντά στην Αθήνα, προσφέρει μεγαλύτερη χωρητικότητα για την απορρόφηση φορτίων.
Εξαιτίας της ζήτησης του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και των αναγκών του τομέα κατασκευής αλουμινίου, η MYTILINEOS είναι “πρώτη στη σειρά”.
Η MYTILINEOS είναι ένας από τους πολλούς ιδιώτες εισαγωγείς που εισέρχονται στην αγορά φέτος, μαζί με την ελληνο-ιταλική κοινοπραξία ELPEDISON, τη Motor Oil και τον Ήρωνα, μέτοχοι του οπίου είναι μεταξύ άλλων η γαλλική ENGIE και η Qatar Petroleum.
Η MYTILINEOS και η Motor Oil αγόραζαν μέχρι πρόσφατα LNG μέσω της κοινοπραξίας M & M Natural Gas, αλλά στις 16 Ιανουαρίου η MYTILINEOS ολοκλήρωσε την εξαγορά της συμμετοχής της Motor Oil.
Πηγή της αγοράς δήλωσε ότι το κύριο πλεονέκτημα της MYTILINEOS είναι η “σταθερή κατανάλωσή”. Με παραγωγή ισχύος 1200 MW(14% της εγκατεστημένης θερμικής παραγωγής σε εθνικό επίπεδο), έχει την ευρύτερη βάση στην εγχώριας ζήτηση, ανάμεσα στους ανεξάρτητους παραγωγούς. Αυτή η κυριαρχία φαίνεται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω στο μέλλον, τονίζεται στο δημοσίευμα.
Τον περασμένο μήνα η MYTILINEOS ανακοίνωσε την έναρξη κατασκευής ενός νέου σταθμού CCGT ισχύος 826MW, στην κεντρική Βοιωτία. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς στην Ευρώπη.
ΣΧΕΔΙΑ HUB
Η πρόσβαση στις χαμηλές τιμές του φυσικού αερίου ενισχύει επίσης την Ελλάδα ως ενεργειακό κόμβο και δημιουργεί επενδυτικές ευκαιρίες για εταιρείες που είναι διατεθειμένες να αναλάβουν τον κίνδυνο.
Η πρώτη αντίστροφη ροή από την Ελλάδα στη Βουλγαρία πραγματοποιήθηκε τον Μάιο.
Ο αγωγός IGB στα ίδια σύνορα θα ενισχύσει περαιτέρω τις ροές όταν θα συνδεθεί το 2020, ενώ το ίδιο έτος αναμένεται και η πρώτη ροή φυσικού αερίου μέσω TAP (του τμήματος του νότιου διαδρόμου) που θα φέρνει στην Ευρώπη αζέρικο αέριο.
Σε συνέδριο τον Ιούλιο, ο κ. Παναγιώτης Κανελλόπουλος, διευθυντής του βραχίονα εμπορίας φυσικού αερίου της MYTILINEOS, χαρακτήρισε τις εξαγωγές προς τη Βουλγαρία “αυτονόητη εξέλιξη” λόγω της διαφοράς τιμών μεταξύ των δύο αγορών.
“Η τιμή του φυσικού αερίου στη Βουλγαρία, που παρέχεται κυρίως μέσω αγωγού από τη Ρωσία, είναι πολύ ακριβή. Μιλάμε για τεράστια διαφορά μεταξύ LNG με εύρος $ 4-5 / MMBtu και φυσικού αερίου μέσω αγωγού στο επίπεδο των $ 8 / MMBtu”.
Η MYTILINEOS δεν έχει γνωστά μακροπρόθεσμα συμβόλαια προμήθειας LNG. Μια εκπρόσωπος αρνήθηκε να σχολιάσει εάν η εταιρεία θα επιδιώξει μακροπρόθεσμες συμφωνίες στο μέλλον.
Στοίχημα
Οι χαμηλές τιμές στα spot φορτία δεν μπορούν να διαρκέσουν για πάντα. Ωστόσο, η ελληνική ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί, από 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) / έτος σε 7bcm μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ.
Το στοίχημα της MYTILINEOS για το μέλλον του φυσικού αερίου στην Ελλάδα ειναι η εταιρεία να παραμείνει σημαντικός παίκτης, και να συνεχίσει να ικανοποιεί αυτή η ζήτηση.