Ήρθε το τέλος της εποχής των βενζινοκινητήρων; Αυτό αναρωτιούνται πολλοί οδηγοί καθώς έβλεπαν το τελευταίο καιρό την τιμής της αμόλυβδης να «ξεφεύγει» να διπλασιάζεται ακόμη και να τριπλασιάζεται –σε ορισμένες περιοχές- και έτσι στράφηκαν στην λύση της υγραεριοκίνησης.
Μάλιστα σε διάστημα δεκατεσσάρων μηνών δεκάδες χιλιάδες Ι.Χ. κινούνται (και) με υγραέριο, που εκτός από φθηνότερο καύσιμο σε σχέση με τη βενζίνη είναι και πιο φιλικό στο περιβάλλον.
Πολλοί δε είναι και οι οδηγοί οι οποίοι με χαρτί και μολύβι υπολόγισαν τη καύση και τη χρήση του οχήματος τους σε συνάρτηση με τις τιμές της βενζίνης και εν συνεχεία τις συγκρίνανε με αυτές του υγραερίου. Την επόμενη κιόλας ημέρα είχαν κάνει την μετατροπή στο αυτοκίνητο τους.
Ωστόσο δεν υπάρχουν μόνο τα θετικά, αλλά και τα αρνητικά μιας τέτοιας μετατροπής…
Τα θετικά…
Ο μηχανισμός της υγραεριοκίνησης αποτελείται από διάφορα εξαρτήματα, εκ των οποίων το κυριότερο είναι η δεξαμενή. Αυτή τοποθετείται είτε στο χώρο αποσκευών του αυτοκινήτου είτε στο χώρο της ρεζέρβας.
Όταν γίνει η σχετική μετατροπή, το αυτοκίνητο μπορεί να κινείται είτε με βενζίνη είτε με υγραέριο, κατ’ επιλογήν του ιδιοκτήτη του.
Ο οδηγός μπορεί να αλλάξει την κίνηση του αυτοκινήτου από τη βενζίνη στο υγραέριο με το πάτημα ενός διακόπτη, και όπως τονίζουν οι ειδικοί, το Ι.Χ. αποκτά αυτονομία μέχρι και 1.000 χιλιομέτρων, καταναλώνοντας τα δύο καύσιμα. Στα θετικά της υγραεριοκίνησης είναι ότι το κόστος των μετακινήσεων μέχρι στιγμής είναι πολύ πιο οικονομικό.
Σήμερα που η μέση τιμή της βενζίνης ξεπερνά τα 1,6 ευρώ και η τιμή του υγραερίου κυμαίνεται από 0.80 έως και 0.90 λεπτά το κέρδος για τον καταναλωτή υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 40%. Ωστόσο με τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα η ψαλίδα της τιμής βενζίνης-υγραερίου αναμένεται να κλείσει, ελαφρώς ή αισθητά μένει να το δούμε..
…και τα αρνητικά
Η τοποθέτηση της δεξαμενής υγραερίου αφαιρεί χώρο στο πορτμπαγκάζ. Εάν εγκατασταθεί στο χώρο της ρεζέρβας, τότε ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου πρέπει είτε να έχει τη ρεζέρβα στο χώρο αποσκευών είτε να την τοποθετήσει εξωτερικά.
Το μεγαλύτερο μειονέκτημα όμως είναι ότι μέχρι και σήμερα είναι πολύ λίγα τα σημεία εφοδιασμού αυτοκινήτων με υγραέριο.
Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν συνολικά εννέα πρατήρια καυσίμων που τροφοδοτούν τα αυτοκίνητα και με υγραέριο. Βρίσκονται στην Αγχίαλο, στο αεροδρόμιο, στο Δερβένι, στον Εύοσμο, στη Θέρμη, στη Λιτή και στο Φοίνικα.
Στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχουν συνολικά 46 σημεία εφοδιασμού, εκ των οποίων ένα στα Γρεβενά, τέσσερα στη Δράμα, δύο στην Κοζάνη, δύο στο Κιλκίς, δύο στην Καστοριά, ένα στη Φλώρινα, πέντε στην Πιερία, δύο στις Σέρρες, τρία στην Ημαθία και δύο στη Χαλκιδική.