Η αλυσίδα βιβλιοπωλείων έπεσε θύμα της άνθισης των πωλήσεων μέσω ίντερνετ
«Στην αγορά των ηλεκτρονικών επιβιώνει μόλις ένας παίκτης εθνικού επιπέδου στις ΗΠΑ, η Best Buy»
Στη βιτρίνα του καταστήματος της Borders δίπλα στο Central Park της Νέας Υόρκης, η ταμπέλα «ξεπουλάμε» μαρτυρούσε το θάνατο μιας αλυσίδας βιβλιοπωλείων που για τα εκατομμύρια των πελατών της ήταν σαν ένα δεύτερο σπίτι. Η ζημιογόνος αλυσίδα, που πουλούσε βιβλία και CD, τέθηκε σε καθεστώς εκκαθάρισης, γράφοντας το τελευταίο κεφάλαιο στην ιστορία της, αλλά και ένα νέο κεφάλαιο στο αμερικανικό λιανεμπόριο.
Σε μία τυπική ημέρα, εργαζόμενοι χρησιμοποιούσαν το μεσημεριανό τους διάλειμμα για να χαθούν στις ήσυχες γωνιές ενός καταστήματος Borders. Μια γυναίκα θα χάζευε τα βιβλία, την ώρα που ο σκύλος της θα έπινε νερό από ένα μπολ δίπλα στα πόδια της, ένας άντρας θα διάβαζε κάτι ξαπλωμένος στο πάτωμα του βιβλιοπωλείου, σαν να κάνει ηλιοθεραπεία.
Για αυτό και για πολλούς, το κλείσιμο των Borders μοιάζει σαν το τέλος μιας εποχής. Πλέον, επιβιώνει μόνο μία εθνικού επιπέδου αλυσίδα βιβλιοπωλείων στις ΗΠΑ, η Barnes & Noble. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι μετά την Borders, ολόκληρο το αμερικανικό λιανεμπόριο μπαίνει σε μια νέα εποχή.
Πριν από 30 χρόνια, ο κανόνας στο αμερικανικό λιανεμπόριο ήταν ότι σε κάθε αγορά υπάρχει χώρος για τρεις μεγάλους παίκτες: Τον καλό, τον καλύτερο και τον καλύτερο όλων.
Όμως, σήμερα, φαίνεται ότι σε κάθε κατηγορία προϊόντων μπορεί να επιβιώσει μόνο ένας παίκτης, ο οποίος θα πασχίζει να ανταγωνιστεί τον κολοσσό των πωλήσεων μέσω διαδικτύου της Amazon αλλά και τη Walmart, την αλυσίδα σούπερ μάρκετ που πλέον κυριαρχεί με τις χαμηλές τιμές της σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, αφού πέρυσι είχε πωλήσεις 260 δισ. δολαρίων.
Η Borders υπήρξε θύμα της άνθισης των πωλήσεων μέσω του ίντερνετ, της κυκλοφορίας των ηλεκτρονικών βιβλίων αλλά και μίας δόσης κακού μάνατζμεντ.
Όμως, πλέον όλοι αναρωτιούνται για το ποια από τα μεγάλα ονόματα του λιανεμπορίου θα μπορέσουν να επιβιώσουν. Στην αγορά των ηλεκτρονικών, όπου επίσης η Amazon έχει πολύ ισχυρή παρουσία, επιβιώνει μόλις ένας παίκτης εθνικού επιπέδου στις ΗΠΑ, η Best Buy, καθώς η Circuit City ρευστοποιήθηκε το 2009.
Στο λιανεμπόριο της μουσικής, η ψηφιοποίηση της αγοράς σημαίνει ότι δεν έχει επιβιώσει ούτε μία παναμερικανική αλυσίδα.
Οι καταναλωτές μπορούν να βρουν πια μια ευρύτατη γκάμα προϊόντων στο ίντερνετ, ενώ δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερη άνεση να αγοράζουν μέσω του διαδικτύου. Οι on line πωλήσεις τρέχουν με ρυθμούς 15% και έφτασαν το πρώτο τρίμηνο του χρόνου τα 46 δισ. δολάρια.
Οι αναλυτές πιστεύουν ότι το επόμενο θύμα του λιανεμπορίου θα έρθει από την αγορά των προμηθειών γραφείου, όπου οι Office Depot, Staples και Office Max είναι οι μεγαλύτεροι παίκτες.
Ανησυχίες προκαλεί και η αγορά αθλητικών ειδών, στην οποία δραστηριοποιούνται οι Dicks, Hibbett Sports, Foot Locker και Sports Authority.
Πιο ασφαλείς θεωρούνται όσοι πωλούν τρόφιμα και άλλα είδη με περιορισμένη διάρκεια ζωής. Λόγω των τεράστιων αποστάσεων, οι λιανέμποροι του ίντερνετ δεν έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο που να εξυπηρετεί ολόκληρο το αμερικανικό έδαφος, παρότι οι Walmart και Amazon πραγματοποιούν σχετικές έρευνες. Μέχρι σήμερα, δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν με on line παραγγελίες τις περιοχές εκτός των μεγάλων πόλεων χωρίς το κόστος της υπηρεσίας να είναι ασύμφορο.