Το «δανειακό φορτίο» των 191 εκ. ευρώ σε Public- Multirama οδηγεί στην ανάγκη αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου
Εδώ και πέντε μήνες το χαρτοφυλάκιο της «Συστήματα Sunlight» γεμίζει από συμβόλαια εκατομμυρίων με διεθνείς κολοσσούς. Το ένα deal διαδέχεται το άλλο για την εταιρεία του Πάνου Γερμανού που εδρεύει στην Ξάνθη. Πολωνία, Γερμανία και επί πέντε φορές στην Ιταλία ο όμιλος κατασκευής και εμπορίας μπαταριών και ενεργειακών συστημάτων έχει κερδίσει ισχυρούς ανταγωνιστές σε διεθνείς διαγωνισμούς και έχει αναλάβει έργα για λογαριασμό του Δημοσίου. Την ίδια ώρα στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης και της παρατεταμένης ύφεσης, ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας από τις Μηλιές Πηλίου έχει επιδοθεί σε «ασκήσεις ισορροπίας».
Τα επιχειρηματικά του «τέκνα», Public και Multirama, που στην «πρεμιέρα» τους στην ελληνική αγορά κέρδισαν το στοίχημα και τη μερίδα του λέοντος στους τομείς της ψυχαγωγίας, της τεχνολογίας και της πληροφορικής «κλυδωνίζονται» υπό το βάρος των δανειακών υποχρεώσεων. «Βαρύ φορτίο» για τον «κόκκινο Πάνο» και οι ζημίες που σε συνδυασμό με την έλλειψη ρευστότητας γίνονται «ασήκωτες». Τα καταστήματα Public, τα οποία κατόρθωσαν να εκτοπίσουν και να διώξουν από την χώρα μας, τον γαλλικό κολοσσό FNAC του δισεκατομμυριούχου Φρανσουά Πινό βρίσκονται με την… πλάτη στον τοίχο παρά την εντυπωσιακή αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 16 εκατ. ευρώ, στα 57 εκατ. ευρώ το 2010. Τα Public των 9 σημείων πώλησης στην Ελλάδα και των 2 στην Κύπρο βαρύνονται με τις ίδιες υποχρεώσεις των «αδελφών» Multirama των 87 καταστημάτων. Οι υποχρεώσεις της πιο συγκεκριμένα «εκτινάχθηκαν» κατά 35 εκατ. ευρώ, ανερχόμενες στα 96 εκατ. έναντι 61 εκατ. το 2009, όταν στα Multirama αγγίζουν τα 101 εκατ. ευρώ.
«Πονοκέφαλο» για τον εξωστρεφή κύριο Γερμανό αποτελεί και το γεγονός πως το σύνολο των ίδιων κεφαλαίων της Public είναι αρνητικό με αποτέλεσμα την αναγκαιότητα νέας αύξησης μετοχικού κεφαλαίου που θα λειτουργήσει ως τονωτική «ένεση» αιμοδότησης των ταμείων της επιχείρησης.
Δύσκολο ωστόσο εγχείρημα για τους μετόχους οι οποίοι και το 2010 έβαλαν το χέρι τους στην τσέπη εισφέροντας 20 εκατ. ευρώ, ενώ με άλλα 9 εκατ. ευρώ την «τροφοδότησαν» έναν χρόνο νωρίτερα. Την ίδια ώρα οι συσσωρευμένες ζημίες έφτασαν τα 50 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές τα 25 εκατ. ευρώ. Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως η «απορρόφηση» των δύο καταστημάτων της FNAC που εξαγόρασε ο Γερμανός σε Μαρούσι και Γλυφάδα άργησαν να ενσωματωθούν στο υπόλοιπο δίκτυο σε αντίθεση με ό, τι συνέβη με την ναυαρχίδα του γαλλικού κολοσσού στο Μοναστηράκι, που επίσης εξαγόρασε ο Γερμανός.
Όταν πραγματοποιήθηκε η πλήρης απορρόφησή του, τότε αυξήθηκαν τα έσοδα και τα μερίδια αγοράς.
Μετά την απαλλαγή του από τις κατηγορίες για πώληση της αλυσίδας «Γερμανός» στην Cosmote σε τίμημα πολύ υψηλότερο από την αξία της εταιρείας του, με αποτέλεσμα να ζημιωθεί το ελληνικό Δημόσιο, ο Πάνος Γερμανός όταν επέστρεψε στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή έριξε όλο το επενδυτικό του βάρος σε Public και Multirama.
Αφού κέρδισε στα σημεία τα FNAC, επενδύοντας κυρίως στον τομέα του gaming με τις πωλήσεις να παρουσιάζουν αύξηση +20% και στο πρωτοποριακό on-line κατάστημα και το μουσικό δισκοπωλείο, πίστεψε πως ο δρόμος θα ήταν πολύ πιο εύκολος να τον… διαβεί. Όμως, υπολόγισε χωρίς τον ξενοδόχο, την οικονομική κρίση. Πάντως, ένα από τα ισχυρά του όπλα είναι το ότι το κατάστημα των Public στην πλατεία Συντάγματος αποτελεί το πρώτο σε πωλήσεις, αν και ο τζίρος του έχει επηρεαστεί και από τις συχνές απεργιακές κινητοποιήσεις και πορείες που κρατούν την αγορά του κέντρου «δέσμια» όταν πραγματοποιούνται.
Στα πλεονεκτήματα της επιχειρηματικής δραστηριότητας του Γερμανού μπορεί να συμπεριλάβει κανείς και τη συνεργασία του με τον Βίκτορα Ρέστη, όταν ανακοίνωσαν την κοινή τους κάθοδο στον στίβο του διαδικτυακού εμπορίου, ιδρύοντας την Digital Shopping. Μια εταιρεία στην οποία ο Πάνος Γερμανός ελέγχει το 60% και η οποία λειτουργεί και το ηλεκτρονικό κατάστημα «getitnow».
Ζημίες στα Multirama
Το «καράβι» της Multirama, το οποίο ξεκίνησε το «ταξίδι» του πριν από μια 14ετία ως το πρώτο εξειδικευμένο δίκτυο καταστημάτων πληροφορικής στην ελληνική αγορά βρίσκεται επίσης εν μέσω «θύελλας» οικονομικής κρίσης.
Η πτώση της εγχώριας κατανάλωσης έπειτα από την καθίζηση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων, ελέω μνημονίου επέφεραν κάμψη του κύκλου εργασιών κατά 21 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημίες διευρύνθηκαν στα 11,5 εκατ. ευρώ.
«Σημάδι» της κρίσης, όπως λένε κάποιοι, είναι και το γεγονός πως ο Πάνος Γερμανός και οι συνεργάτες του αποφάσισαν να προχωρήσουν στην ενοποίηση ορισμένων καταστημάτων τους, όπως συνέβη στη Λάρισα και τα Γιάννενα, εκμεταλλευόμενοι τη μείωση των μισθωμάτων. Και μπορεί ο ίδιος ο επιχειρηματίας, όταν ερωτάται σχετικά με την κρίση που πλήττει και τις εταιρείες του να υποστηρίζει πως «εμείς πάμε καλύτερα από τον υπόλοιπο κλάδο. Η πτώση των μεγεθών ήταν αναμενόμενη δεδομένων των συνθηκών της εγχώριας αγοράς», όμως, θέλει να αναστρέψει άμεσα το αρνητικό κλίμα.
Επόμενο στοίχημά του είναι, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, να εστιάσει στην κατηγορία των Tablets και των Smartphones, οι οποίες αποτελούν μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά.
Έτσι, πριν από μερικές μέρες ανακοίνωσε την διεύρυνση του φάσματος υπηρεσιών που προσφέρουν στους καταναλωτές τα Multirama, εντάσσοντας τις υπηρεσίες Tablet & Pad Set Up και Smartphone Set Up.
Kόντρα σε ανταγωνιστές γίγαντες
Το ρίσκο στην Πολωνία και το κρυφό όπλο της ρευστότητας
Όταν το 2007, ο Πάνος Γερμανός αποφάσισε να επενδύσει στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας της Πολωνίας, πολλοί είχαν μιλήσει για «σάλτο μορτάλε» του Έλληνα επιχειρηματία. Και αυτό γιατί στην συγκεκριμένη αγορά είχαν εδραιωμένη παρουσία ανταγωνιστές- γίγαντες, όπως η Orange του ομίλου France Telecom, η Era Deutsche Telecom και η Plus, στην οποία μετέχει η Vodafone.
Τον πρώτο χρόνο της δραστηριότητάς της, η Play Mobile του Γερμανού κατέκτησε το 2% της αγοράς της κινητής τηλεφωνίας στην Πολωνία και οι φήμες για εγχείρημα που δεν πετυχαίνει, έγιναν εντονότερες.
Ο Έλληνας επιχειρηματίας επέμεινε όμως και διέψευσε τις φήμες περί αποχώρησης, καταφέρνοντας να κλείσει το 2010 με μερίδιο κοντά στο 11,6% που σημαίνει ότι η πελατειακή βάση της Play αριθμεί 5,2 εκατομμύρια Πολωνούς, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στην Ευρώπη από operator που δραστηριοποιείται σε ώριμη αγορά.
Παρά την οικονομική κρίση, η Πολωνία είναι η μόνη χώρα, η οποία παρουσιάζει αυξημένη ζήτηση στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας και το γεγονός αυτό προσπαθεί να αξιοποιήσει ο Πάνος Γερμανός. «Κρυφό» του όπλο είναι η ρευστότητα και οι προοπτικές που του εξασφαλίζει η συμμαχία του με το ισλανδικό fund, Novator, η οποία ελέγχει το 49,7% της Play. Έτσι, μπορεί να προχωρά με μεγαλύτερη άνεση σε νέες επενδύσεις και να προωθεί ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών προς τους πελάτες του προκειμένου να αντέχει και στον ανταγωνισμό των «μεγαθήριων» αντιπάλων του.
Μια κακή εμπειρία
Eπιφυλάξεις για το άνοιγμα στη Βουλγαρία
Δεύτερες σκέψεις κάνουν οι συνεργάτες του Πάνου Γερμανού για την επέκταση των Multirama στην αγορά της Βουλγαρίας. Στην γειτονική χώρα λειτουργεί ήδη ένα κατάστημα της αλυσίδας ηλεκτρονικών, αλλά στα σχέδια του ελληνικού ομίλου ήταν να ανοίξει και ένα δεύτερο μέχρι το τέλος του 2011.
Όμως, τα μηνύματα που δέχονται από την έρευνα αγοράς που πραγματοποιούν στην περιοχή είναι πως οι Βούλγαροι καταναλωτές, παρά τα σημάδια βελτίωσης της οικονομίας τους, παραμένουν επιφυλακτικοί απέναντι στις αγορές προϊόντων τεχνολογίας.
Άλλωστε από την περιοχή της Βουλγαρία έχει «κακή» εμπειρία ο Πάνος Γερμανός με τα Public, τα οποία άνοιξαν πριν από ενάμιση χρόνο στη Βάρνα και έκλεισαν μετά από μόλις πέντε μήνες λειτουργίας. Αιτία ήταν ότι το concept που προσέφερε η εταιρεία απείχε κατά πολύ από τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού της Βουλγαρίας, ειδικά σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία. Θέλει έτσι για τα Multirama να διαλέξει την κατάλληλη χρονική περίοδο για την επέκτασή του, δεδομένου ότι και το ένα κατάστημα που ήδη διαθέτει στην περιοχή, σημειώνει πτωτικούς τζίρους λόγω της κρίσης. Στενοί συνεργάτες του Πάνου Γερμανού εκτιμούν πάντως, δεν έχει εγκαταλείψει το σχέδιο να ξαναδοκιμάσει και με τα Public στην γειτονική χώρα, αλλά όταν οι συνθήκες στην αγορά βελτιωθούν και με ένα εντελώς διαφορετικό concept προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κοινού.