Στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, με ειδικότητες που θα ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα και στη διασύνδεση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναφέρθηκε σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας στο συνέδριο του Ινστιτούτου Ναυτιλιακής και Οικονομικής Συνεργασία, με θέμα «Ναυτιλία ειδικές εκπαιδεύσεις και απασχόληση» που πραγματοποιήθηκε στο Πολεμικό Μουσείο στην Αθήνα.
Ολιστικό σχέδιο στην ναυτική εκπαίδευση
Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει συγκροτήσει μία νομοπαρασκευαστική επιτροπή που θα επεξεργαστεί ένα ολιστικό σχέδιο στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης με νέες ειδικότητες, διασύνδεση του πλοίου με την εταιρεία και ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών των ΑΕΝ με τα ναυτιλιακά τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ο υπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο θαλάσσιο τουρισμό με την προώθηση νέων ειδικοτήτων κυβερνητών σκαφών αναψυχής.
«Θα δημιουργήσουμε ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για την προσέλκυση των σκαφών αναψυχής ενώ παράλληλα θα δημιουργήσουμε στις ΑΕΝ και τις προϋποθέσεις για εξειδικευμένα στελέχη στα σκάφη αναψυχής» ανέφερε προσθέτοντας ότι «είναι κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει στην πατρίδα μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια».
Αναφέρθηκε επίσης στη ενεργοποίηση και λειτουργία του ΚΕΣΕΝ στη Μακεδονία, αλλά και στον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στον Ασπρόπυργο με τη συνεργασία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Αναφερόμενος στο ελληνικό νηολόγιο είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας δρομολογεί ήδη ενέργειες προκειμένου να γίνει πιο ελκυστικό με μείωση της γραφειοκρατίας, ψηφιοποίησης των διαδικασιών για τις πλοιοκτήτριες εταιρείες και ποιοτικότερες υπηρεσίες προς τα πλοία.
Στόχος η πρωτιά
Τόνισε ότι η Ελλάδα μπορεί να είναι η πρώτη παγκόσμια ναυτική δύναμη ελέγχοντας το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 53% της Ευρωπαϊκής, όμως από τα 4.936 ελληνόκτητα πλοία τα 720 φέρουν την ελληνική σημαία.
Για το θέμα ων λιμανιών είπε ότι θα υπάρχει επικαιροποίηση της εθνικής στρατηγικής για τα λιμάνια και διασύνδεσή της με την εθνική στρατηγική για τις μεταφορές. Για τα δέκα λιμάνια ανώνυμες εταιρίες, είπε ότι θα υπάρξει βέλτιστη αξιοποίηση για το κάθε ένα ξεχωριστά μετά από αξιολόγηση και μελέτη βιωσιμότητας σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων ΕΕΝΜΑ κ. Χ. Σημαντώνης, είπε ότι ο κλάδος της ναυτιλίας έχει εισέλθει σε μία περίοδο, όπου τα κύρια χαρακτηριστικά της είναι η ευρεία χρήση δεδομένων, η ψηφιοποίηση και η αυτοματοποίηση.
Διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον
Τόνισε ότι τα «έξυπνα πλοία» είναι μία πραγματικότητα που επιτρέπει στις εταιρείες μέσω της διασύνδεσης προηγμένων συστημάτων, να έχουν στη διάθεση τους δεδομένα, τα οποία όχι μόνο μπορούμε να συλλέξουν αλλά και να τα επεξεργαστούν. Ανέφερε ότι η νέα γενιά στελεχών της ναυτιλίας εκτός από τις γνώσεις για το κλάδο χρειάζεται περαιτέρω να διαθέτει εύρος δεξιοτήτων – όπως διαχείριση ομάδων, διαχείριση κρίσεων, ηγεσία, επικοινωνία κλπ- προκειμένου να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της αγοράς και το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.