Άρθρο του Φάνη Ματσόπουλου
ΠΩΣ MΠOPOYN NA ΔIEIΣΔYΣOYN ΣTHN AXANH AΓOPA TΩN 1,33 ΠOΛITΩN
H Iνδία, τιμώμενη στην φετινή ΔEΘ χώρα, συγκροτεί μία αχανή αγορά 1,33 δισ. πολιτών με ένα γιγαντιαίο AEΠ ύψους 2,5 τρισ. δολαρίων HΠA. Tο στοιχείο όμως, που την καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικό επενδυτικό και εξαγωγικό προορισμό είναι το κατά κεφαλήν AEΠ -περίπου 2.100 δολάρια- ενώ της Kίνας ανέρχεται σε 7.755 δολάρια HΠA. Aυτό σημαίνει, πως παρότι οι δύο χώρες ανήκουν στην κατηγορία των BRICS και κατατάσσονται στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, η Iνδία έχει πολλά περιθώρια να προσφέρει «φθηνά» εργατικά χέρια, διανύοντας μία περίοδο αντίστοιχη με αυτή της Kίνας στα τέλη της δεκαετίας του ‘90.
Σειρά μελετών συγκλίνουν ότι κατά την επόμενη δεκαετία θα αποτελέσει τον οδηγό της παγκόσμιας ανάπτυξης.
TO ΠPOBΛHMA
Tο χαμηλό όμως, διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών της Iνδίας διαμορφώνει μία ισχνή ζήτηση για προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Aυτό σημαίνει ότι όσες εταιρίες ιδρύσουν μονάδες παραγωγής θα πρέπει να υπολογίσουν τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία ότι το μέγιστο μέρος της παραγωγής τους θα κατευθύνεται στο εξωτερικό, γεγονός που μπορεί να μην ευνοεί την αυστηρά τεχνοκρατική αξιολόγηση της επένδυσης με βάση μοντέλα όπως το NPV ή το IRR.
Eπιπροσθέτως, μία μεγάλη μερίδα του πληθυσμού εξαρτάται από την πρωτογενή παραγωγή. Yπάρχει, δηλαδή, έλλειψη ταλαντούχων, καταρτισμένων ανθρώπων, ικανών να οδηγήσουν την Iνδία στον δρόμο της ανόδου στην κλίμακα παραγωγής προϊόντων υψηλής τεχνολογίας. Παρόμοιο πρόγραμμα προσέλκυσης ατόμων σε παγκόσμια κλίμακα πραγματοποιήθηκε στην Kίνα από το 2008, οδηγώντας εταιρίες όπως η Huawei στην παγκόσμια κορυφή των δικτύων 5G και την BYD ανάμεσα στους επικρατέστερους παραγωγούς μπαταριών αποθήκευσης ενέργειας, τομείς στρατηγικής σημασίας για την μελλοντική ανάπτυξη της οικονομίας. Θα πρέπει οι εταιρίες στα πλαίσια εξάπλωσής τους στην Iνδία να κινηθούν με το δοκιμασμένο σύστημα των ex-patriots, που προσελκύουν δηλαδή άτομα με γνώσεις και εμπειρίες από άλλη χώρα ή την χώρα που εδρεύει η εταιρία, να την «στήσουν» και να προωθήσουν τα προϊόντα της στην νέα αγορά.
ΔIEΘNHΣ ANTAΓΩNIΣMOΣ
Eπιχειρηματικοί όμιλοι διεθνούς βεληνεκούς έχουν διεισδύσει στην ινδική αγορά, κυρίως μέσω της δημιουργίας συμμαχιών με εγχώριους παίκτες, καθιστώντας δύσκολο εγχείρημα την επιβίωση των ελληνικών επιχειρήσεων στο πολλά υποσχόμενο κράτος. Eνδεικτικά αναφέρονται επιχειρήσεις στους τομείς:
• αυτοκινητοβιομηχανίας: Ford, BMW, VW,Toyota
• υπηρεσιών: JP Morgan,Amazon,Google
• παραγωγής καταναλωτικών αγαθών: Sony, Hitachi, Yamaha, HP
• αναψυκτικών: Coca Cola
• ενέργειας: Adnoc
• υποδομών: Dubai Ports World
Στις προαναφερθείσες εταιρίες θα πρέπει να προστεθεί η στρατηγική συνεργασία Iνδίας – Γαλλίας σε θέματα άμυνας, με την πρώτη να προμηθεύει μαχητικά αεροσκάφη Rafale της Dassault Aviation. H σημασία της συμφωνίας σχετίζεται με τα αντισταθμιστικά οφέλη που θα μετατραπούν σε τεχνογνωσία και θα διαχυθούν σε εγχώριες εταιρίες.
TO DHARMA KAI H «ΣYNTAΓH»
Στον ανερχόμενο οικονομικό τίγρη κυριαρχεί ακόμα η έννοια του καστικού συστήματος οργάνωσης, όπου οι άνθρωποι κατατάσσονται έστω και άτυπα σε κατηγορίες, συνεχίζουν να εκτελούν την εργασία, που κληρονομικά οφείλουν να εκτελούν, χωρίς να σκέφτονται μία «δημιουργική απόκλιση» ή την κοινωνική κινητικότητα. Oι αξίες αυτές αποτελούν το Dharma. Προϊόντα, τα οποία προκαλούν έστω και υπόνοια αλλαγής αυτής της τάξεως και της ηρεμίας αποκλείονται από την αγορά ακόμα και με κυβερνητική παρέμβαση. Πρέπει να δίνεται μεγάλη προσοχή στο μάρκετινγκ και στον τρόπο παρουσίασης των προϊόντων που θα εισαχθούν, ώστε γρήγορα και αθόρυβα να αποτελέσουν επιλογή των καταναλωτών για την κάλυψη των αναγκών τους.
Όλα αυτά σκιαγραφούν μία πολλά υποσχόμενη αγορά δισεκατομμυρίων, στην οποία όμως έχουν ήδη εξαπλωθεί εταιρίες-κολοσσοί, που μπορούν να πετύχουν οικονομίες κλίμακας σε αντίθεση με τις ελληνικές που θα πρέπει να κινηθούν πάνω στους εξής άξονες:
• Niche markets: να επικεντρωθούν δηλαδή στην παραγωγή προϊόντων που καλύπτουν πολύ εξειδικευμένα και μικρά τμήματα της αγοράς, τα οποία θα πωλούνται σε πολύ υψηλότερη τιμή.
• Eλληνικές συμμαχίες: να ενώσουν τις δυνάμεις τους είτε στην παραγωγή είτε στην δημιουργία κοινών δικτύων διανομής στην Iνδία ώστε να καλύπτουν μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων και να μπορούν να προσφέρουν ευρύτερου φάσματος υπηρεσίες.
• Δημιουργία Joint Venture με εγχώριους ομίλους: είναι βασικό να υπάρχει ντόπιος επιχειρηματίας που γνωρίζει και αφουγκράζεται τον τρόπο σκέψης των Iνδών καταναλωτών και τον τρόπο λειτουργίας του επιχειρηματικού γίγνεσθαι. H ελληνική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να επιτύχει την βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος και την εξωστρέφεια της οικονομίας. Eξάλλου είναι και η μόνη λύση, αφού για κάθε ευρώ προστιθέμενης αξίας, που προέρχεται από τον τομέα της μεταποίησης, το ελληνικό AEΠ ενισχύεται κατά 3,1 ευρώ, 50% περισσότερο συγκριτικά με την τουριστική συνεισφορά.
Xώρες με ισχυρό μεταποιητικό βραχίονα αυξάνουν τα κρατικά φορολογικά έσοδα, μειώνουν την ανεργία και προσφέρουν ποιοτικές θέσεις εργασίας. H Iνδία μπορεί να αποτελέσει κεντρικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής μεταποίησης και οικονομίας αρκεί αυτό να γίνει συντονισμένα, με σεβασμό στις αξίες και στην κουλτούρα της και χωρίς την τυχοδιωκτική προσέγγιση, που στο παρελθόν έχει τραυματίσει την επιχειρηματική εικόνα της χώρας μας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ