Το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ για υπηρεσίες από το σπίτι
Καινοτομίες ψηφιοποίησης, με στόχο ο πολίτης να εξυπηρετείται από το σπίτι του και να μην χρειάζεται να προσέρχεται στις εφορίες, σχεδιάζει το ΥΠΟΙΚ.
Μιλώντας νωρίτερα στη Βουλή, ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για τη Φορολογική Πολιτική και τη Δημόσια Περιουσία, Απόστολος Βεσυρόπουλος, παρουσίασε τους βασικούς στόχους της πολιτικής ψηφιοποίησης που σχεδιάζεται, ώστε η αυτοπρόσωπη παρουσία των φορολογουμένων στις εφορίες να είναι η απολύτως αναγκαία.
Ο στόχος της κυβέρνησης για τις εφορίες
«Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη βλέπει το αύριο, σχεδιάζει και υλοποιεί δράσεις με σημείο αναφοράς το μέλλον», είπε ο υφυπουργός Οικονομικών και ενημέρωσε: «Ο στόχος μας είναι να αλλάξουμε τη φιλοσοφία λειτουργίας των φορολογικών υπηρεσιών, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει άμεση σχέση με τον πολίτη. Να μειώσουμε τη συχνότητα, αλλά και την αναγκαιότητα της παρουσίας των φορολογουμένων στις εφορίες. Το ζητούμενο δεν είναι η ποσοτική διάσταση των ΔΥΟ, αλλά ποιος είναι ο δείκτης εξυπηρέτησης του πολίτη και της αποδοτικότητας των φορολογικών υπηρεσιών. Σε αυτήν την κατεύθυνση θέλουμε να προχωρήσουμε σε μια ολοκληρωμένη ψηφιοποίηση των διαδικασιών, αλλά και των υποδομών των φορολογικών υπηρεσιών, ώστε ο πολίτης να εξυπηρετείται ηλεκτρονικά και από το σπίτι του, για όλες τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού που πραγματοποιούνται σήμερα στις εφορίες».
«Να γίνονται όλα με ηλεκτρονικό τρόπο»
Στόχοι μας, είπε ο κ. Βεσυρόπουλος, είναι «η αυτοπρόσωπη παρουσία να απαιτείται μόνο για ζητήματα φορολογικού ελέγχου και αυτή να είναι προγραμματισμένη», «να μεταβιβάζονται ακίνητα, χωρίς να χρειάζεται αυτοπρόσωπη παρουσία στην εφορία και αυτό θα προχωρήσει μέσα από την ψηφιοποίηση των τμημάτων κεφαλαίου των εφοριών», «να γίνονται αυτοματοποιημένα και ηλεκτρονικά μια σειρά διαδικασιών, όπως η υποβολή δηλώσεων φόρου, μεταβίβασης, κληρονομιών και γονικών παροχών, με ηλεκτρονικό τρόπο».
Στην ίδια κατεύθυνση, ανέφερε εξάλλου ο υφυπουργός Οικονομικών, εντάσσονται και δράσεις όπως η αυτόματη ενημέρωση και διασύνδεση του μητρώου φορολογουμένων με τα άλλα μητρώα της δημόσιας διοίκησης, η διασύνδεση και διασταύρωση-ενημέρωση, ανάμεσα στο φορολογικό μητρώο και στο ΓΕΜΗ, για να καταγράφονται άμεσα οι μεταβολές νομικών προσώπων, η ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος για την αυτοματοποιημένη βεβαίωση προστίμων, εκπρόθεσμης αρχικής υποβολής δήλωσης ΦΠΑ και άλλων φόρων, η διασύνδεση με την Κτηματολόγιο ΑΕ, προκειμένου να γίνονται οι απαραίτητες διασταυρώσεις.
Ο υφυπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε στο θέμα, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης της βουλευτού του ΜέΡΑ 25 Μαρίας Αμπατζίδου για το μέλλον της ΔΟΥ Αχαρνών.
«Δεν υπάρχει προς το παρόν καμία απόφαση για αναστολή των δραστηριοτήτων της ΔΟΥ Αχαρνών», απάντησε ο υφυπουργός και πρόσθεσε ότι στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι η αναβάθμιση των φορολογικών Αρχών. Ο κ. Βεσυρόπουλος δεν παρέλειψε πάντως να υπογραμμίσει πως «όλα πλέον βρίσκονται σε διαρκή φάση αξιολόγησης και επικαιροποίησης των δράσεων της απόδοσης υπηρεσιών και των στρατηγικών επιλογών».
Δεδομένου ότι οι ΔΟΥ αποτελούν τον καίριο μηχανισμό βεβαίωσης είσπραξης δημοσίων εσόδων -είπε ο υφυπουργός- η αξιολόγηση και η διαρκής παρακολούθηση, όσον αφορά την απόδοση, τη λειτουργία τους, αλλά και τη βελτίωση των υπηρεσιών τους προς τους πολίτες, είναι επιβεβλημένη. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο διαρκούς παρακολούθησης και αξιολόγησης, πραγματοποιούνται οργανωτικές παρεμβάσεις, σε περίπτωση που κριθεί ότι απαιτούνται, προκειμένου να διασφαλίζεται η εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των ΔΟΥ.
Οσο για την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η κυβέρνηση αποδίδει μεγάλη σημασία στον ρόλο της και στόχος είναι, ως Οργανισμός αποτελεσματικής διασφάλισης των δημοσίων εσόδων και ελέγχου της φοροδιαφυγής, να καταστεί μοχλός ανάπτυξης και εξυγίανσης της οικονομίας. «Κυρίως θέλουμε ένα πρότυπο λειτουργίας που να οικοδομεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τον πολίτη και την εμπέδωση της φορολογικής συμμόρφωσης» υπογράμμισε ο κ. Βεσυρόπουλος.