Η κυβέρνηση με τον προϋπολογισμό του 2020 στοχεύει να βάλει τέλος στα υπερπλεονάσματα, σημειώνει, ο υφυπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, στη συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, εξηγώντας ότι τίθενται οι “βάσεις για τον τερματισμό της υπερφορολόγισης και της αποεπένδυσης που χαρακτήρισαν την περίοδο 2016-2018, κατά την οποία ασκήθηκε περιοριστική πολιτική ύψους 11,4 δισ. ευρώ […] που αντιστοιχούν σε χαμένη ανάπτυξη τουλάχιστον 3-4% του ΑΕΠ”.
Μιλώντας για την εισπραξιμότητα των φόρων ο υφυπουργός Οικονομικών υποστηρίζει ότι “η διεύρυνση της φορολογικής βάσης αποτελεί θεμελιώδη επιδίωξη αυτού του προϋπολογισμού” και εξηγεί, μεταξύ άλλων, ότι ο σημαντικότερος τρόπος είναι “η ισχυρή επέμβαση που κάνουμε για να προωθηθούν ηλεκτρονικές συναλλαγές” και “η εξίσωση των πραγματικών αξιών των ακινήτων με τις λεγόμενες αντικειμενικές, κάτι που αποτελεί θέμα και κοινωνικής δικαιοσύνης”.
Αναφορικά με τα αναδρομικά και τις αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας, ο Θεόδωρος Σκυλακάκης υποστηρίζει ότι “το νέο ασφαλιστικό θα επιλύσει οριστικά τα προβλήματα αντισυνταγματικότητας του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ και θα αναγνωρίσει, από την ημέρα ισχύος των αποφάσεων, όποια αναδρομικά προκύψουν, τα οποία στη συνέχεια θα καλυφθούν εξ ολοκλήρου”.
Τέλος, μιλώντας για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού ο Θεόδωρος Σκυλακάκης στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εκφράζει την ευχή να ψηφιστεί από την παμψηφία του Κοινοβουλίου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υφυπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη:
Ερ. Κύριε Σκυλακάκη, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του προϋπολογισμού του εννεαμήνου του 2019, που δημοσιεύτηκαν προ ημερών, τα έσοδα ξεπέρασαν τον στόχο κατά 616 εκατ. ευρώ. Θα ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω, με δεδομένο ότι βρίσκεστε στην κυβέρνηση 3,5 μήνες, η υπέρβαση των στόχων οφείλεται στην προηγούμενη κυβέρνηση, όπως η ίδια υποστηρίζει; Βρήκατε γεμάτα ταμεία;
Απ: Με βάση τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου στις 10 Ιουλίου 2019, όταν και ανέλαβα, υπήρχε δημοσιονομικό κενό τόσο για το 2019 όσο και για το 2020. Σήμερα αυτό -όλοι το αναγνωρίζουν- δεν υπάρχει πια. Σε ό,τι αφορά τα γεμάτα ταμεία πρέπει οι πολίτες να γνωρίζουν ότι με την συμφωνία που υπέγραψε ο κύριος Τσίπρας με τους δανειστές η χώρα μέχρι το 2060 μπορεί να ξοδεύει για τις δαπάνες της -πλην τοκοχρεολυσίων- μόνο από τις εισπράξεις του εκάστοτε τρέχοντος έτους, μείον το πρωτογενές πλεόνασμα. Συνεπώς κάθε χρόνο πρέπει να “χτίζουμε” το πρωτογενές πλεόνασμα από την αρχή χωρίς να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε οτιδήποτε υπάρχει στα ταμεία μας για δράσεις άλλες εκτός της εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους. Δηλαδή -όπως προανέφερα- της πληρωμής τοκοχρεολυσίων, που κατά κύριο λόγο καταλήγουν στους δανειστές.
Ερ. Τα παραπάνω στοιχεία επιβεβαιώνουν τις προσδοκίες της κυβέρνησης στις παροχές που έχει ήδη εξαγγείλει και υπάρχουν σκέψεις και για άλλες παροχές και ποιες;
Απ: Δεν μου αρέσει να μιλώ για “παροχές”. Τα χρήματα που διαχειριζόμαστε είναι των φορολογούμενων κι οι κυβερνήσεις εφαρμόζουν πολιτικές. Όταν διαπιστώνεται υπέρβαση των εσόδων ή υποεκτέλεση δαπανών αυτό δεν είναι κατ΄ ανάγκην καλό, γιατί μας αναγκάζει εκ των πραγμάτων -για να μην χαθούν τα χρήματα για την οικονομία- να προχωρήσουμε σε εφάπαξ, έκτακτου χαρακτήρα πολιτικές και όχι πολιτικές που να έχουν μακροχρόνιο χαρακτήρα. Βέβαια ο προϋπολογισμός αυτός δεν ήταν δικός μας και τον εκτελούμε με τον καλύτερο τρόπο με βάση τις συνθήκες που παραλάβαμε. Αν λοιπόν υπάρξει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος προφανώς θα τον αξιοποιήσουμε γιατί θα ήταν λάθος να ασκήσουμε περιοριστική δημοσιονομική πολιτική, όπως έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ. Το κάναμε ήδη αυτό φέτος με τη μείωση του ΕΝΦΙΑ και θα συνεχίσουμε με τη μείωση της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων και την καταβολή αυξημένου επιδόματος θέρμανσης εντός του 2019, που έχουν ήδη προβλεφθεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού. Για οτιδήποτε άλλο θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι τα μέσα του επόμενου μήνα.
Ερ. Αναφορικά με το σχέδιο του προϋπολογισμού του 2020, θα λέγατε ότι μπορεί να ικανοποιήσει το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ;
Απ: Προφανώς, γι΄ αυτό και τον υποβάλαμε στην Βουλή. Όπως έχετε πληροφορηθεί από τις Βρυξέλλες υπάρχει μία παρόμοια αντιμετώπιση και από τους θεσμούς. Ακόμη και το ΔΝΤ, που είναι πιο συντηρητικό στις προβλέψεις του, φαίνεται ότι θα ξαναδεί κάποια νούμερα με βάση και τα στοιχεία που συνέλεξε από την πρόσφατη αποστολή του εδώ.
Ερ. Σχετικά με την εισπραξιμότητα των φόρων, ήτοι την πάταξη της φοροδιαφυγής, που έχει απασχολήσει όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις, ποια μέτρα θα πάρετε ως κυβέρνηση ώστε να επιτευχθεί η πολυπόθητη πάταξη της φοροδιαφυγής;
Απ: Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης αποτελεί θεμελιώδη επιδίωξη αυτού του προϋπολογισμού και επιχειρείται με τρεις τρόπους. Ο σημαντικότερος είναι η ισχυρή παρέμβαση που κάνουμε για να προωθηθούν ηλεκτρονικές συναλλαγές. Επίσης σημαντικός είναι η εξίσωση των πραγματικών αξιών των ακινήτων με τις λεγόμενες αντικειμενικές, κάτι που αποτελεί θέμα και κοινωνικής δικαιοσύνης. Δεν είναι δίκαιο πανάκριβες βίλες σε πολυτελή παραθεριστικά κέντρα να πληρώνουν τον ΕΝΦΙΑ ενός διαμερίσματος 120 τετραγωνικών στην Κυψέλη. Τέλος προχωρούμε σε διασταύρωση των στοιχείων του Ε9 με άλλες βάσεις δεδομένων έτσι ώστε να διευκολύνουμε τους δήμους να εισπράττουν πιο αποτελεσματικά τα δημοτικά τέλη που πράγματι αναλογούν στο κάθε ακίνητο. Και αυτό είναι θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης. Δεν είναι δίκαιο κάποιοι δημότες να πληρώνουν για την αποκομιδή απορριμμάτων άλλων δημοτών που δεν είχαν δηλώσει τα πραγματικά τετραγωνικά των ακινήτων τους.
Ερ. Πόσο ήταν τελικά το φορολογικό βάρος των τελευταίων ετών και τι αντίκτυπο είχε στην οικονομία;
Απ: Ο προϋπολογισμός του 2020 θέτει τις βάσεις για τον τερματισμό της υπερφορολόγησης και της αποεπένδυσης που χαρακτήρισαν την περίοδο 2016-2018, στην οποία ασκήθηκε περιοριστική πολιτική ύψους 11,4 δισ. ευρώ. Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι αυτή η περιοριστική πολιτική ήταν πέραν και επιπλέον των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων που είχαν συμφωνηθεί με τους δανειστές. Και επιπλέον των πάσης φύσεως έκτακτων επιδομάτων που δόθηκαν κατά τη συγκεκριμένη περίοδο. Κατά την ίδια περίοδο οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων προς το δημόσιο αυξήθηκαν κατά 18,1 δισ. ευρώ. Συνεπώς, το υπέρμετρο και αδικαιολόγητο τόσο δημοσιονομικά όσο και αναπτυξιακά φορολογικό βάρος άγγιξε τα 30 δισ. ευρώ. Είναι σίγουρα η μεγαλύτερη, πιο παράλογη και αναίτια πολιτική υπερφορολόγησης που γνώρισε ποτέ η χώρα. Αποτέλεσμα της περιοριστικής πολιτικής και της υπερλιτότητας ήταν και η υποανάπτυξη με την ελληνική οικονομία να χάνει κάθε χρόνο τον στόχο της ανάπτυξης. Σε μια τριετία χάθηκαν από την οικονομία 11,4 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν (με τον αντίστοιχο πολλαπλασιαστή), σε χαμένη ανάπτυξη τουλάχιστον 3-4% του ΑΕΠ.
Ερ, Κύριε Σκυλακάκη, σε σχέση με τα αναδρομικά και τις αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας, καταρχήν θα ήθελα να σας ρωτήσω οι νυν και ίσως μελλοντικές αποφάσεις θα καλυφθούν στο ακέραιο;
Απ: Το νέο ασφαλιστικό σύστημα θα επιλύσει οριστικά τα προβλήματα αντισυνταγματικότητας του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ και θα αναγνωρίσει, από την ημέρα ισχύος των αποφάσεων, όποια αναδρομικά προκύψουν, τα οποία στη συνέχεια θα καλυφθούν εξ ολοκλήρου. Ο χρονικός ορίζοντας θα αποφασιστεί μόλις ποσοτικοποιηθούν τα σχετικά μεγέθη.
Ερ. Πάρα ταύτα σας απασχολεί μήπως έρχεται νέο κύμα ενστάσεων από συνταξιούχους;
Απ: Οι πολίτες έχουν πάντα το δικαίωμα να προσφεύγουν και να υπερασπίζονται αυτά που θεωρούν ως δικαιώματά τους. Η Δικαιοσύνη κρίνει και οι εκάστοτε κυβερνήσεις οφείλουν, στο πλαίσιο του εκάστοτε υφιστάμενου δημοσιονομικού χώρου, να εφαρμόζουν τις τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις.
Ερ. Κύριε Σκυλακάκη, τι σχεδιασμό έχετε κάνει για την περαιτέρω μείωση της φορολογίας μέσα στο 2020 και την προώθηση της ανάπτυξης;
Απ: Ο προϋπολογισμός είναι κατεξοχήν αναπτυξιακός καθώς υπάρχουν σ΄ αυτόν -με την μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων- πολύ ισχυρά κίνητρα για ανάπτυξη και επενδύσεις. Ταυτόχρονα θέτουμε τέλος στην παράλογη πολιτική της δημιουργίας υπερβολικών πλεονασμάτων που υπονόμευαν την ανάπτυξη και κατέστρεφαν τις επενδύσεις.
Ερ. Θα λέγατε ότι ο προϋπολογισμός του 2020 θα σημάνει και το τέλος των υπερπλεονασμάτων;
Απ: Αυτός είναι ο σχεδιασμός μας.
Ερ. Αλήθεια είστε από αυτούς που πιστεύετε ότι πρέπει, με όποιον τρόπο, να διερευνηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2015;
Απ: Το πρώτο εξάμηνο του 2015 πρέπει καταρχήν να διερευνηθεί από τους ιστορικούς του μέλλοντος ως εξέχον παράδειγμα συνδυασμού Ηροστράτειας αντίληψης, ασύγγνωστης επιπολαιότητας και συνειδητής εξαπάτησης του λαού. Η καταστροφή που επέφερε ήταν τεράστια κι όσο και να τη διερευνήσουμε η έκταση της πάντα θα μας αφήνει άφωνους.
Ερ. Εκτιμάτε ότι έχει ανοίξει ο ασκός του Αίολου αυτοκριτικής στον ΣΥΡΙΖΑ μετά και τις φωνές που ακούγονται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν έτοιμος να κυβερνήσει το 2015;
Απ: Δεν διακρίνω ιδιαίτερη διάθεση αυτοκριτικής στο χώρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Στα θέματα που εγώ τουλάχιστον παρακολουθώ, αυτά της οικονομίας, η αυτοκριτική διάθεση τείνει μάλλον προς το μηδέν.
Ερ. Να περάσουμε και σε μια καθαρά πολιτική ερώτηση αναφορικά με την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού και να σας ρωτήσω: πρώτον, πιστεύετε ότι ήταν ένα πρώτο, σημαντικό βήμα συναίνεσης από τα περισσότερα κόμματα και δεύτερον εκτιμάτε ότι τελικώς να συμφωνήσει και ο ΣΥΡΙΖΑ στην ψήφο των αποδήμων;
Απ: Μακάρι να ψηφιστεί από την παμψηφία του Κοινοβουλίου. Αυτό αξίζει να γίνει σε ό,τι αφορά την ψήφο των αποδήμων Ελλήνων.