Πώς η πλατφόρμα μετατράπηκε σε γίγαντα- το ομόλογο και οι νέες επενδύσεις
Το μακρινό 1997, στη Σάντα Κρουζ των ΗΠΑ, δύο νεόκοποι επιχειρηματίες, ο Marc Randolph με τον Wilmot Reed Hastings Jr. έκαναν βόλτες με το αυτοκίνητο, προσπαθώντας να σκεφτούν με τι θα ασχολείται η επιχείρηση που θα ανοίξουν. Συζητούσαν τα πάντα: Σανίδες του σερφ, διαφορετικές σκυλοτροφές, σαμπουάν τα οποία θα αποστέλλονταν με το ταχυδρομείο στους πελάτες. Τίποτα δεν έκανε. Ο Randolph, απελπισμένος, είπε στον συνομιλητή του να σταματήσουν για λίγο. Ήταν κουρασμένος. Η τρίχρονη κόρη του δεν έλεγε να κοιμηθεί με τίποτα, το προηγούμενο βράδυ και αναγκάστηκε να βρει μια μεταχειρισμένη κόπια της ταινίας Αλαντίν για να τα καταφέρει. Ο Hastings σχεδόν πετάχτηκε από τη θέση του. «Βιντεοταινίες»!
Σχεδόν τα παράτησαν, υπολογίζοντας το κόστος για την εταιρία που είχαν σκεφτεί και η οποία θα είχε σκοπό το να κάνει την ενοικίαση ταινιών ευκολότερη. Ευτυχώς γι’ αυτούς, ήταν η εποχή που λανσαριζόταν το DVD και τα VHS όδευαν προς το παρελθόν. Επενδυτής βέβαια, δεν υπήρχε, αλλά υπήρχε η μητέρα του Randolph, η οποία «επένδυσε» με χαρά 25.000 δολάρια για να ξεκινήσει η εταιρία που πριν ονομαστεί Netflix, θα είχε το όνομα e-porny.
Η startup που είχε έδρα στη Silicon Valley απέρριψε τις προσφορές της Amazon για εξαγορά και, αντ’ αυτού, συζήτησε με τον κολοσσό της ενοικίασης βιντεοταινιών Blockbuster. Στη συνάντηση με τον CEO της αλυσίδας, αυτός, ο John Antioco, γέλαγε και ειρωνευόταν τους νεαρούς επιχειρηματίες. Τι θα μπορούσαν να πετύχουν απέναντι σε έναν κολοσσό και είχαν το θράσος να ζητούν και 50 εκατ. δολάρια για να εξαγοραστούν;
Fast forward στο 2019. Η Netflix είναι ο αδιαμφισβήτητος παγκόσμιος ηγέτης των ταινιών, με περισσότερους από 150 εκατομμύρια συνδρομητές από κάθε γωνιά του πλανήτη, αριθμός που συνεχώς αυξάνεται. Η Blockbuster έχει κηρύξει χρεοκοπία και, ω του θαύματος, ζήτησε βοήθεια από τη Netflix. Αλλά δεν την πήρε. Σήμερα, η Netlflix ανακοινώνει ότι θα εκδώσει νέο ομόλογο, ύψους δύο δισεκατομμυρίων ευρώ.
Το ομόλογο θα εκδοθεί τόσο σε δολάρια όσο και σε ευρώ, με το επιτόκιο να καθορίζεται κατόπιν διαπραγματεύσεων με τους αγοραστές. Όπως αναφέρει η διάσημη πλατφόρμα σειρών και ταινιών, τα έσοδα που θα αντλήσει από το ομόλογο θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά και παραγωγή περιεχομένου.
Και εκεί, στην παραγωγή νέου υλικού, είναι το «ζουμί». Το Netflix, χρησιμοποιώντας ως «δόλωμα» τη δωρεάν συνδρομή του ενός μήνα για νέους πελάτες -αλλά και γι’ αυτούς που σταματούν τη συνδρομή τους- και το πολύ χαμηλό κόστος του, έχει εξελιχθεί σε… παντοκράτορα. Πλέον, προβληματίζει ακόμα και τις αίθουσες των σινεμά, καθώς οι πολίτες προτιμούν να… καθηλωθούν στο σπίτι τους και να παρατηρήσουν μια από τις σειρές -ή και τις ταινίες- που βλέπει όλος ο κόσμος.
Όχι τυχαία, το Netflix έχει επενδύσει στην παραγωγή δικών του σειρών, οι οποίες, σε συνδυασμό με περιεχόμενο που έχει αγοράσει, το έχουν κάνει να μειώνει δραματικά τις πωλήσεις εισιτηρίων στους κινηματογράφους. Και πώς να μην το κάνει αυτό, όταν η έξοδος για ένα ζευγάρι στο σινεμά κοστίζει όσο μια δίμηνη σύνδρομη (με απεριόριστο αριθμό ταινιών και σειρών) στο Netflix; Σε ό,τι αφορά τις επιτυχίες ,αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η εσωτερική παραγωγή της πλατφόρμας Bird Box, προσέλκυσε 80 εκ. θεατές, το Murder Mystery 73 εκ., το Triple Frontier 52 εκ., το The Perfect Date 48 εκ. και το Tall Girl 41 εκ. θεατές.
Υπάρχουν δεκάδες ακόμα παραγωγές του Netflix που προσέλκυσαν δεκάδες εκατομμύρια θεατές. Και, τα χρήματα αυτά από το ομόλογο, θα χρησιμοποιηθούν για νέες παραγωγές, σε όλο τον κόσμο, για να αυξήσουν την πελατειακή βάση της πλατφόρμας…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ