Έτσι θα ελέγχουν τους κακοπληρωτές
Στο μικροσκόπιο των τραπεζών μπαίνουν εκατοντάδες δανειολήπτες με κόκκινα δάνεια οι οποίοι εξασφάλισαν το «ακαταδίωκτο» χωρίς να το δικαιούνται.
Από την 1η Παρασκευή λειτουργεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω της οποίας οι τράπεζες μπορούν να λαμβάνουν τα φορολογικά στοιχεία εισοδήματος και περιουσίας των οφειλετών τους και έτσι να διαπιστώνουν αν πληρούν τα κριτήρια για να υπαχθούν στις προστατευτικές διατάξεις του νόμου για την προστασία της περιουσίας τους.
Το νέο εργαλείο θα αξιοποιείται, αποκλειστικά, από τις τράπεζες, οι οποίες μέσω αυτού αποκτούν πρόσβαση στο προφίλ Τaxis και ΕΦΚΑ του δανειολήπτη, δηλαδή στα φορολογικά στοιχεία εισοδήματος και περιουσίας του.
Μέσω της πλατφόρμας αυτής οι τράπεζες πληκτρολογώντας απλώς τον ΑΦΜ του οφειλέτη θα έχουν στη διάθεσή τους το πλήρες οικονομικό προφίλ όλων των δανειοληπτών.
Εφόσον διαπιστωθεί ότι ο οφειλέτης αποτελεί στρατηγικό κακοπληρωτή, δηλαδή ότι διαθέτει επαρκή εισοδήματα και περιουσία αλλά δεν είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του, τότε η τράπεζα θα έχει τη δυνατότητα να προβαίνει σε νομικές ενέργειες για τη διακοπή της προστασίας.
Με τον τρόπο αυτό οι οφειλέτες με υψηλή ικανότητα αποπληρωμής θα κληθούν να πληρώσουν.
Στο στόχαστρο οι δανειολήπτες με κόκκινα δάνεια
Από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι με τον τρόπο αυτό οι οφειλέτες με υψηλή ικανότητα αποπληρωμής θα κληθούν να πληρώσουν και αποτελεί μια σημαντική μεταρρύθμιση για την καταπολέμηση των στρατηγικών κακοπληρωτών. Επίσης τονίζεται ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να προστατεύει τα ευάλωτα νοικοκυριά που επλήγησαν από την οικονομική κρίση.
Στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί ότι έχουν δηλώσει ψευδή στοιχεία και δεν είναι επιλέξιμοι για την ένταξη στο ν. Κατσέλη, οι τράπεζες θα προχωρούν στη λήψη μέτρων κατά των συγκεκριμένων δανειοληπτών, με ασφαλιστικά μέτρα, με μηνύσεις κλ.π. διεκδικώντας την είσπραξη ολόκληρου του ποσού του δανείου που έχουν χορηγήσει.
Το βέβαιο είναι ότι οι στρατηγικοί κακοπληρωτές που θα εντοπιστούν μέσω της διαδικασίας αυτής, θα αντιμετωπιστούν με σκληρότητα από τις τράπεζες, καθώς επιχείρησαν να ξεγελάσουν το όλο σύστημα παραβαίνοντας τη νομοθεσία.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα
Σε περίπου 30.000 ανέρχονται οι δανειολήπτες, που μεταξύ 1ης Ιουλίου και 31 Οκτωβρίου άρχισαν τη διαδικασία προετοιμασίας της αίτησής τους, ώστε να ενταχθούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της πρώτης κατοικίας και την ευνοϊκή ρύθμιση και επιδότηση των στεγαστικών, καταναλωτικών και επιχειρηματικών δανείων τους, όπως γνωστοποίησε ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Φώτης Κουρμούσης, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ.
«Δεν συμφέρει σε κανέναν να μην κάνει τίποτα» τόνισε ο κ. Κουρμούσης και μίλησε για «μια μοναδική ευκαιρία, που καλό είναι να την αξιοποιήσουν όσοι περισσότεροι μπορούν».
Υπενθύμισε δε πως πρόκειται για μια ευνοϊκή πρόταση ρύθμισης για όσους την επιλέξουν, «κάτι που σημαίνει εξόφληση σε 25 χρόνια, με πολύ χαμηλό επιτόκιο 2%».
Στις περισσότερες από αυτές τις περιπτώσεις δε, υπάρχει -όπως τόνισε- «και επιδότηση από το κράτος της μηνιαίας δόσης που κυμαίνεται στο 40% με 50%».
Υπενθύμισε δε πως το πρόβλημα με το «πιστοποιητικό βαρών», το οποίο πολλοί πολίτες αδυνατούσαν να προσκομίσουν λόγω και της απεργίας στα υποθηκοφυλάκεια, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να καταθέσουν αίτηση, δεν υφίσταται πλέον, αφού αυτό καταργήθηκε στο τέλος Αυγούστου.
Ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους σημείωσε ακόμη πως μέσα από τη διασύνδεση που υφίσταται «με άλλες 140 χώρες», υπάρχει ανταλλαγή στοιχείων και στη Γραμματεία είναι εφικτό να βρεθεί «εάν κάποιος έχει εισοδήματα και περιουσία και στο εξωτερικό, εφόσον φυσικά είναι μια συνεργαζόμενη χώρα».
Προσέθεσε πως στο αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να υπάρξουν επιπλέον βελτιώσεις στα σημεία της πλατφόρμας.
Συγκεκριμένα οι κινήσεις των ενδιαφερομένων θα είναι ακόμη λιγότερες, αφού, όπως τόνισε, «κάποια δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσει ο πολίτης, είμαστε τώρα σε μια διαδικασία να τα ψηφιοποιήσουμε, να έρχονται δηλαδή αυτόματα στην οθόνη του υπολογιστή, ώστε να μην χρειάζεται ο πολίτης να πάει σε κάποια υπηρεσία και να τα εκδώσει»», μια επιπλέον κίνηση βελτιστοποίησης που στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί «μέσα στον επόμενο μήνα».
Με αυτό τον τρόπο η ειδική Γραμματεία θα στοχεύει να διευκολύνει ακόμη περισσότερο την υποβολή των αιτήσεων.