Η αύξηση των συνολικών εσόδων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ το 2018 οφείλεται στην αύξηση της επιχορήγησης και όχι στις πωλήσεις ηλεκτρονικού εισιτήριου, όπως ανέφερε το υφυπουργός Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση.
Όπως ακόμη επισημαίνει, στις κάρτες υπάρχει σημαντική μείωση πωλήσεων, με την πτώση των εσόδων λόγω πωλήσεων να σχετίζεται με την ασκούμενη πολιτική της προηγούμενης Κυβέρνησης και των Διοικήσεων των Φορέων αυτών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, χωρίς την απόδοση των αντίστοιχων κονδυλίων από τα αρμόδια Υπουργεία.
Ενδεικτικά, το 2018 η απαίτηση του ΟΑΣΑ από τα Υπουργεία, βάσει των πραγματικών στοιχείων μετακίνησης ανά κατηγορία δικαιώματος, όπως προκύπτει από τη χρήση της προσωποποιημένης κάρτας, διαμορφώθηκε στο ποσό των 120 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων καταβλήθηκαν στον Όμιλο μόνο 39 εκατ. ευρώ.
Πώς διαμορφώθηκαν τα έσοδα
Συγκεκριμένα, μετά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, τα έσοδα της ΟΣΥ το 2018 ανήλθαν στα 94,3 εκατ. ευρώ έναντι 82,5 εκατ. ευρώ το 2017, σημείωσαν δηλαδή αύξηση κατά 14%, ενώ για το πρώτο εξάμηνο του 2019 ανέρχονται σε 40,9 εκατ. ευρώ Τα ποσά αυτά αποτελούν το σύνολο 4 πηγών εσόδων: πωλήσεις εισιτηρίων, πωλήσεις χρονικών καρτών, ποσά που καταβάλλουν τα Υπουργεία και άλλα έσοδα (πχ μισθώσεις οχημάτων, πρόστιμα, parking κλπ). Από την ανάλυση των εσόδων, προκύπτει ότι η αύξηση προήλθε σημαντικά από την καταβολή των δαπανών από τα Υπουργεία και από πρόστιμα, μισθώσεις κλπ.
Τα έσοδα από τα Υπουργεία αφορούν ποσά για την κάλυψη της δαπάνης που προκύπτει από την παροχή δικαιώματος σε κοινωνικές ομάδες (φοιτητές, ΑΜΕΑ, Ανέργους, Πολύτεκνους, άτομα άνω των 65 ετών, παιδιά έως 6 ετών και από 7 έως 18 ετών) να απαλλάσσονται πλήρως ή μερικώς από την καταβολή κομίστρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το 2018 η απαίτηση του ΟΑΣΑ από τα Υπουργεία, βάσει των πραγματικών στοιχείων μετακίνησης ανά κατηγορία δικαιώματος, όπως προκύπτει από τη χρήση της προσωποποιημένης κάρτας, ανήλθε στο ποσό των 120 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων καταβλήθηκαν στον Όμιλο μόνο 39 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα για το 2019, ο ΟΑΣΑ προβλέπει ότι η σχετική απαίτηση θα ανέλθει στο ποσό των 137 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ τα Υπουργεία θα καταβάλουν στον Όμιλο μόνο 43 εκατ.
Αντίστοιχα τα έσοδα της ΣΤΑΣΥ το 2017 ανήλθαν στα 90,3 εκατ. ευρώ έναντι περίπου 103 εκατ. το 2018, σημείωσαν δηλαδή αύξηση κατά 14%, ενώ για το πρώτο εξάμηνο του 2019 ανέρχονται σε 44,7 εκατ. ευρώ.
Από την ανάλυση των εσόδων προκύπτει ότι η αύξηση προήλθε σημαντικά από την καταβολή των δαπανών από τα Υπουργεία .Παράλληλα, από το 2014 έως σήμερα τα έσοδα από πωλήσεις και των δύο εταιρειών βαίνουν συνεχώς μειούμενα. Το γεγονός αυτό οφείλεται, μεταξύ άλλων, στην ασκούμενη πολιτική της προηγούμενης Κυβέρνησης και των Διοικήσεων των Φορέων αυτών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, χωρίς την απόδοση των αντίστοιχων κονδυλίων από τα αρμόδια Υπουργεία.
Εν αντιθέσει, για το 2017 το ποσό της επιχορήγησης που έλαβαν και οι δύο εταιρείες ήταν σημαντικά αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη 2014 – 2016 και το 2018 , ενώ για το Α’ εξάμηνο του 2019 έχουν ανέλθει ήδη στο ποσό των 100.113€ (συνολικά και για τις δύο εταιρείες).
Η αύξηση των εσόδων κατά 14% το 2018 σε συνδυασμό με τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης κατά 56 εκατ. ευρώ και τη μη καταβολή εκ μέρους των Υπουργείων ποσού 81 εκατ. ευρώ από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής με τη χορήγηση μειωμένου ή μηδενικού κομίστρου, είχε ως αποτέλεσμα ο Όμιλος ΟΑΣΑ για το έτος 2018 να παρουσιάσει ζημίες ύψους 50,4εκ. € έναντι 6,6εκ. €του 2017.
Σχετικά με την εξέταση της μείωσης του κομίστρου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, η Κυβέρνηση, στο πλαίσιο της αναθεώρησης της φορολογικής πολιτικής, θα εξετάσει και τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές. Επί προηγούμενης Κυβέρνησης, το 2016 αυξήθηκε το κόμιστρο από 1,20 ευρώ σε 1,40 ευρώ.