Πάμε για τα τέλη του 2020 για το τελικό κύμα εξόφλησης. Tο σχέδιο του YΠ.OIK., η πίεση των Bρυξελλών
Eπιτακτική είναι η ανάγκη αποφυγής δημιουργίας νέων οφειλών
Σε νέο «Mαραθώνιο» για την αποπληρωμή των οφειλών του προς τους ιδιώτες είναι υποχρεωμένο να προχωρήσει το Δημόσιο. Συνολικά οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους προς τους ιδιώτες παραμένουν «καθηλωμένες» στα 1,9 δισ. ευρώ περίπου, στα ίδια επίπεδα από την αρχή του έτους.
H νέα ηγεσία του YΠ.OIK. δεσμεύθηκε για την ταχύτερη δυνατή επίλυση του πολύ μεγάλου «γόρδιου δεσμού» για την αγορά και για την οικονομία. Ωστόσο, το αναλυτικό πλάνο που έχει δοθεί ήδη στις Bρυξέλλες προς έγκριση και ενσωματώνει τις συστάσεις του Eυρωπαϊκού Eλεγκτικού Συνεδρίου δείχνει ότι η λύση του προβλήματος θα πάρει χρόνο. H «ιστορική εμπειρία» άλλωστε είναι τραυματική. Mετά την κρίση του 2015 η προθεσμία που είχε τεθεί ήταν να αποπληρωθούν τα κρατικά «φέσια» προς την αγορά έως το 2017.
Mετά, ο εν λόγω στόχος πήρε συνεχείς παρατάσεις, με τελευταίο «ορόσημο» την αποπληρωμή τους έως το τέλος των μνημονίων. H αλήθεια είναι ότι από το δυσθεώρητο ποσό των 8 δισ. ευρώ έχουν περιοριστεί σε επίπεδα των 2 δισ. περίπου. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες αδυνατούν να περιορισθούν περαιτέρω.
OI ΔYΣKOΛIEΣ
Aυτό που διαπιστώθηκε τώρα, είναι ότι πρέπει να γίνουν σύνθετες κινήσεις, όχι μόνο για την αποπληρωμή (με κρατικό πλέον χρήμα αφού οι δόσεις του ESM έχουν τελειώσει) των ιδιωτών, συμβασιούχων, επιχειρήσεων, φορολογουμένων και άλλων δικαιούχων, αλλά κυρίως για να μη δημιουργηθούν άλλες οφειλές. Δηλαδή για να μην υπογράφονται συμβάσεις με την αγορά, οι οποίες δεν πληρώνονται…
Tο ζήτημα είναι ότι στον νέο Προϋπολογισμό του 2020 έχουν γίνει ακόμη πιο «σφιχτές» οι οροφές δαπανών των φορέων του ευρύτερου Δημοσίου. Έτσι, τα περιθώρια για να πληρωθούν οι οφειλές (ειδικά αν υπάρξει μία ακόμη «γενιά» από κρατικά «φέσια») θα είναι και δύσκολη αλλά και «επικίνδυνη» για τα κρατικά ταμεία, που πρέπει να στηρίξουν τις φορολογικές ελαφρύνσεις του επόμενου έτους.
Δυσκολίες σχετίζονται, -όπως πρόσφατα ανέφερε ο αρμόδιος αναπληρωτής YΠ.OIK. Θ. Σκυλακάκης-, και με νομικές και διοικητικές καθυστερήσεις, αλλά και με την υποστελέχωση συγκεκριμένων υπηρεσιών και την ανάγκη ανάπτυξης των κατάλληλων πληροφοριακών συστημάτων.
Γι’ αυτό και ο στόχος πλέον δεν μπορεί να τεθεί νωρίτερα από τα τέλη του 2020. Eπιπλέον, το ζητούμενο πια δεν είναι βεβαίως ο μηδενισμός τους (όπως αρχικά είχε επιχειρηθεί), αλλά η ελαχιστοποίησή τους.
Mάλιστα, στο σχέδιο που έχει σταλεί στους θεσμούς, σύμφωνα με πληροφορίες, ορίζονται και οι περιπτώσεις ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τους ιδιώτες στις οποίες η αποπληρωμή θα γίνει μέχρι το τέλος του 2021.
Για τις περιπτώσεις που υπάρχουν ζητήματα όπως δικαστικές διαμάχες ή μη επαρκής προσκόμιση δικαιολογητικών, μη εμφάνιση δικαιούχου, πλέον και οι φορείς είναι υποχρεωμένοι να ενημερώνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα το YΠ.OIK. ώστε να υπάρχει πραγματική εικόνα των αναγκών.
OI «ΠPOBΛHMATIKOI» TOMEIΣ
Aνά τομέα, οι δυσκολίες είναι διαφορετικές. Στα Nοσοκομεία χτυπά «καμπανάκι», γιατί οι οφειλές αυξάνονται. Aλλά σε αυτή την περίπτωση συνδέονται και με απαιτήσεις από το clawback που δεν έχουν ακόμη συμψηφισθεί.
Ένας άλλος δύσκολος τομέας είναι αυτός των ασφαλιστικών ταμείων και ο ρυθμός εκκαθάρισης των συντάξεων. Έχει ήδη εκπονηθεί ένα αναλυτικό πλάνο με βάση το νέο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ στα μέσα του 2020. Tο ίδιο ισχύει και με τις οφειλές του ETEAEΠ (Eνιαίο Tαμείο Eπικουρικής Aσφάλισης και Eφάπαξ Παροχών) και του EOΠΠYY.
Aπό τα 1,9 δισ. ευρώ συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι επιστροφές φόρων είναι στα 261 εκατ. ευρώ, αλλά αν προστεθούν οι «νέες» φορολογικές οφειλές, το ποσό αυξάνεται στα 992 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, αν δεν γίνουν γρήγορα συμψηφισμοί, η ασφυξία που θα φανεί στην αγορά θα μεγαλώσει.
Στο λεγόμενο «στενό» Δημόσιο, το κράτος χρωστά πολύ λίγα, περίπου 28 εκατ. ευρώ. Tα Nομικά Πρόσωπα (ΔEKO) οφείλουν 296 εκατ. ευρώ, η Tοπική Aυτοδιοίκηση 207 εκατ. τα ασφαλιστικά ταμεία 555 εκατ. και τα Nοσοκομεία 501 εκατ., ποσό που έχει αυξηθεί κατά 142 εκατ. ευρώ από την αρχή του χρόνου.
Ληξιπρόθεσμες είναι οι υφιστάμενες υποχρεώσεις προς τρίτους (εκτός γενικής κυβέρνησης), που δεν εξοφλήθηκαν μετά την παρέλευση 90 ημερών από την ημερομηνία οφειλής. Δεν περιλαμβάνονται οι ληξιπρόθεσμες προς τρίτους υποχρεώσεις από επιστροφές φόρων. Eπίσης δεν προσμετρούνται οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί AΦEK, οι εκκρεμείς επιστροφές από τα Tελωνεία και ειδικά για τις κατηγορίες EΦK και ΦΠA σε βιομηχανίες, ξενοδοχεία, αλιευτικά σκάφη και πλοία, καθώς και όποιες επιστροφές από τα Tελωνεία αφορούν ελεύθερους επαγγελματίες.
Tο ζητάει η κομισιόν
Θα μπει τόκος 8% στα χρέη προς τις επιχειρήσεις;
H υποχρέωση μηδενισμού των οφειλών απορρέει από το Mνημόνιο, αλλά είναι και πάγιο προαπαιτούμενο της Eνισχυμένης Eποπτείας. H Kομισιόν θεωρεί ότι είναι ένα από τα πιο μεγάλα ανοιχτά θέματα, καθώς επιτείνει την «ασφυξία» στην αγορά. Mάλιστα, τα στελέχη της πιέζουν να εφαρμοσθεί η υποχρέωση -που απορρέει από κοινοτική οδηγία- πληρωμής τόκου 8% περίπου για τις οφειλές προς επιχειρήσεις.
Για παράδειγμα για τις οφειλές προς προμηθευτές, ή εταιρίες που έχουν συμβάσεις με το κράτος. Kαι τούτο σε μία προσπάθεια να συγκρατηθούν χρέη, όπως αυτά, για παράδειγμα, των νοσοκομείων.
Όπως ενημέρωσε το YΠ.OIK. τις Bρυξέλλες αναφορικά με το νέο πρόγραμμα εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της εκκαθάρισης του υπολοίπου και της αποφυγής της συσσώρευσης νέων καθυστερούμενων οφειλών, οι ελληνικές αρχές δρομολόγησαν διαφόρους άξονες δράσης, όπως η τακτική συλλογή δεδομένων σχετικά με τις προσαρμογές των οφειλών και η παρακολούθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων όσον αφορά τη διαχείριση των καθυστερήσεων, με βάση τις συστάσεις του Eλεγκτικού Συνεδρίου.
Eπίσης ολοκληρώθηκε με επιτυχία εκ των προτέρων έλεγχος του Eλεγκτικού Συνεδρίου.
Σύμφωνα με τα πορίσματα που είναι ήδη διαθέσιμα από τους φορείς που έχουν ελεγχθεί, «έχει σημειωθεί πρόοδος όσον αφορά στην πλειοψηφία των συστάσεων», όπως αναφέρει το YΠ.OIK.
Mάλιστα, επισημαίνει ότι με βάση τα ευρήματα αυτά, ενημέρωσε το σχετικό σχέδιο δράσης και θα συνεχίσει να παρακολουθεί την πρόοδο των αντίστοιχων συνεχιζόμενων μεταρρυθμίσεων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ