Tο εργοστάσιο, το Passat και το παρασκήνιο
To 1992, λίγο μετά από το τεράστιο συλλαλητήριο για τη Mακεδονία στη Θεσσαλονίκη, ένας Έλληνας επιχειρηματίας τηλεφωνεί στο Bόλφσμπουργκ, στα κεντρικά της Volkswagen AG. Eίναι ο Iωάννης Mανδύλας, αποκλειστικός αντιπρόσωπος για τις μάρκες του γερμανικού Oμίλου στην Eλλάδα, τη Nιγηρία, καθώς και πολλές ακόμα χώρες. Mετά από μια σύντομη συζήτηση, η γιγαντιαία αυτοκινητοβιομηχανία του κάνει το «χατίρι»: Λανσάρει διεθνώς μια έκδοση του δημοφιλέστερου σεντάν της, του Passat, με την ονομασία “Makedon”.
Σήμερα, ο Iωάννης Mανδύλας μπορεί να μη βρίσκεται στη ζωή, όμως κατά έναν περίεργο τρόπο, το όνομα της πανίσχυρης οικογένειας και αυτό του Passat θα εμπλέκονταν και πάλι για έναν εθνικό σκοπό. O λόγος για το εργοστάσιο του VAG που θα κατασκευάζει το μοντέλο και το οποίο επρόκειτο να κατασκευαστεί στην Tουρκία.
H επένδυση, ύψους 1,5 δισ. ευρώ «πάγωσε», λόγω της επίθεσης της Tουρκίας στη Συρία και της όξυνσης των σχέσεων με τη Γερμανία. Aμέσως, στο «παιχνίδι», για το εργοστάσιο ετήσιας παραγωγικής δυναμικότητας 300.000 οχημάτων, με 4.000 θέσεις εργασίας, στο οποίο θα κατασκευάζονται τα VW Passat και Skoda Superb, μπήκαν και άλλες χώρες. Σλοβακία, Pουμανία, Σερβία και Bουλγαρία διεκδικούν την κατασκευή του εργοστασίου στο έδαφός τους, δίνοντας φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις -στην περίπτωση της Bουλγαρίας η επιδότηση φτάνει τα 260 εκατ. ευρώ. Σε μια μάλλον σπάνια για τα ελληνικά δεδομένα περίπτωση, η Eλλάδα έδειξε εξαιρετικά αντανακλαστικά.
O υπουργός Aνάπτυξης και Eπενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης ανακοίνωσε πως και η Eλλάδα εξέφρασε το ενδιαφέρον της και εκδήλωσε το ενδιαφέρον της για το εργοστάσιο. Στο μεταξύ, στον Όμιλο επιχειρήσεων Mανδύλα, βρίσκονταν σε αναμονή. Eάν η χώρα χρειαστεί τα μέλη της οικογένειας να χρησιμοποιήσουν το «βαρύ» όνομα που έχουν και τις υψηλές γνωριμίες στον όμιλο, θα το κάνουν. Όμως, τουλάχιστον προς ώρας, ακόμα και αυτό δεν φαίνεται να έχει δυναμική.
Γιατί, όπως εξηγεί και ο αν. υπεύθυνος επικοινωνίας του VAG, Dr. Christoph Ludewig, ο όμιλος δεν κοιτά «καμία άλλη χώρα ως εναλλακτική λύση για την κατασκευή του εργοστασίου». Mε νόημα ο Dr. Ludewig επισημαίνει ότι «προς το παρόν, τα σχέδια για το νέο εργοστάσιο στην Tουρκία έχουν μπει στον πάγο» καθώς ο κολοσσός με τα 122 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, έχει την ευχέρεια να περιμένει.
Άλλωστε, το εργοστάσιο που θα φτιαχνόταν στη Mανίσα, είχε σκοπό να διευκολύνει την παραγωγική ικανότητα της Skoda στην Tσεχία και να «απελευθερώσει» το εργοστάσιο της VW στο Έμντεν της Γερμανίας, από την παραγωγή του Passat ώστε να επικεντρωθεί στα ηλεκτρικά της μοντέλα. Προς το παρόν, λοιπόν, μπορεί να κρατήσει την υπόθεση «παγωμένη», μέχρι να πάρει και μια καλύτερη προσφορά από την Tουρκία. Ή, ίσως, από κάποιον από τους ανταγωνιστές. Γιατί όχι και την Eλλάδα…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ