Η… ατελείωτη περιπέτεια ενός πλοίου
Πάντα έτοιμος να φτιάξει ένα κοκτέιλ με τις σωστές δόσεις της -έμφυτης- ευγένειάς του και της ευθείας ειλικρίνειάς του, που θα καταλήξει στο σωστό mix, ο Γιώργος Γουρδομιχάλης είναι σίγουρα μια από τις πιο αξιοσημείωτες προσωπικότητες σε οποιοδήποτε ναυτιλιακό forum, στα οποία άλλωστε είναι συχνός παρευρισκόμενος και ομιλητής.
Μαζί με τον αδερφό του, Στάθη, κληρονόμησαν τη ναυτιλιακή που ίδρυσε η οικογένεια το 1950 στο Λονδίνο και έχουν δημιουργήσει μια αυτοκρατορία, με «κορωνίδα» τη Blue Wall Shipping. Εσχάτως, όμως, το όνομά τους συζητείται στα ναυτιλιακά σαλόνια και τις δικαστικές αίθουσες για την… ατέλειωτη διαμάχη τους με τη δανέζικη ναυτιλιακή Pacific Gulf Shipping, σχετικά με το πλοίο “Adamastos”.
Με δικαστικές αποφάσεις για αποζημιώσεις δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων, «κυνηγητό» και διαμάχες να «τρέχουν», στον… μύλο αυτό προστίθεται και μια ακόμα: Πρόκειται για την ασφαλιστική Great Lakes Insurance, με αντασφαλιστή τη Munich Re, η οποία κατέθεσε αγωγή ύψους 18,5 εκατ. δολαρίων, κατηγορώντας το Νεοϋορκέζικο P&I Club (ασφαλιστική του πλοίου) ότι συνωμότησε με τους αδελφούς Γουρδομιχάλη ώστε να μην καταβληθούν οι αποζημιώσεις, εγκαταλείποντας το συγκεκριμένο πλοίο.
Το… μπέρδεμα
Η υπόθεση, είναι, ίσως, ο ορισμός του «μπερδέματος». Το 2014, το χωρητικότητας 73.500- dwt και κατασκευής 1995 πλοίο Adamastos, ναυλώθηκε από την Pacific Gulf Shipping, η οποία στη συνέχεια το επιναύλωσε πρώτα στην Integris και μετά στην Marubeni Corporation. Έμφορτο με 60.000 τόνους σόγιας, το πλοίο της Adamastos Shipping & Trading, συμφερόντων των αδελφών Γουρδομιχάλη, βρισκόταν σε λιμάνι της Βραζιλίας, όταν οι αρχές της χώρας, μετά από έρευνα, διαπίστωσαν 42 προβλήματα σε αυτό, απαγορεύοντας τον απόπλου του.
Την επόμενη μέρα, ήρθε η καταστροφή, όταν έσπασαν οι κάβοι που το κρατούσαν και αυτό παρασύρθηκε και προσάραξε σε ξέρα. Το πλοίο, κατασχέθηκε από τις αρχές της Βραζιλίας τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους και το φορτίο του πουλήθηκε.
Αυτά πυροδότησαν μια προσφυγών στη διαιτησία. Πρώτα, η Marubeni στράφηκε κατά της Integris. Στη συνέχεια, η Integris στράφηκε κατά της Pacific και η δανέζικη ναυτιλιακή στράφηκε εναντίον της Adamastos Shipping & Trading, θυγατρικής της ναυτιλιακής Blue Wall, συμφερόντων των αδελφών Γουρδομιχάλη. Από ολο αυτό το ντόμινο, το 2017 προέκυψε ότι η Pacific δικαιούται αποζημίωση ύψους 19,2 εκατ. δολαρίων από την Adamastos.
Η Pacific προσέφυγε ξανά στη Δικαιοσύνη αργότερα, ισχυριζόμενη ότι η πλευρά των αδελφών Γουρδομιχάλη αποφεύγει να καταβάλει την αποζημίωση και πήρε απόφαση του δικαστηρίου του Πόρτλαντ για κατάσχεση του, χωρητικότητας 52.500 dwt, κατασκευής 2005 πλοίου Vigorous, ενώ αυτό κινείτο με προορισμό την Υεμένη, φορτωμένο με 51 μετρικούς τόνους σιτηρών. Αλλά αυτά, ήταν μόνο η αρχή.
Τώρα, η Great Lakes προσφεύγει στη Δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας ότι έναν μήνα πριν από την κατάσχεση του Adamastos, η Phoenix Shipping & Trading, συμφερόντων των αδελφών Γουρδομιχάλη, ενημέρωσε εγγράφως την ελληνική κυβέρνηση ότι διέκοψε τη διαχείριση του συγκεκριμένου πλοίου και, την επόμενη, το American Club -διευθυντής του οποίου ήταν ο Γιώργος Γουρδομιχάλης, τότε- σταμάτησε την ασφαλιστική κάλυψή του, επικαλούμενο την αλλαγή στη διαχείρισή του.
Η αγωγή κάνει λόγο για σχέδιο, το οποίο εκτέλεσε το P&I Club με τους αδελφούς Γουρδομιχάλη για να αποφύγει την αξίωση αποζημιώσεων, ενώ κατηγορεί τους δύο Έλληνες εφοπλιστές ότι «συνεχίζουν ατιμώρητοι να λειτουργούν, έχοντας με ασυνειδησία εγκαταλείψει το πλοίο, τους συμβαλλόμενους εταίρους και το φορτίο του στη Βραζιλία, και χωρίς να πληρώσουν τα σχεδόν 20 εκατομμύρια δολάρια των απαιτήσεων που έπρεπε να καταβάλουν».
Και το Vigorous
Στο «κάδρο» έχει μπει και η Pacific Gulf, η οποία λίγους μήνες νωρίτερα, κατηγόρησε την American P&I Club (στην οποία σήμερα ο Γιώργος Γουρδομιχάλης είναι πρόεδρος), ασφαλιστική εταιρία του πλοίου Vigorous που έχει κατασχεθεί, ότι επιχειρεί να προστατεύσει τον Γιώργο Γουρδομιχάλη αποκρύπτοντας έγγραφα.
Στο μεταξύ, η ιδιοκτήτρια του πλοίου, Vigorous Shipping & Trading, εκδίδοντας ομόλογο ύψους 9,5 εκατ. δολαρίων και με το επιχείρημα ότι το πλοίο δεν μπορεί να κατασχεθεί, μιας και δεν αποτελεί νόμιμο alter ego των εταιριών που συνδέονται με τους αδελφούς Γουρδομιχάλη και κατονομάζονται στο αίτημα της Pacific Gulf, το έχει απελευθερώσει. Η δε Pacific, προχώρησε στην επίσχεση ενός ακόμη πλοίου συμφερόντων των αδελφών Γουρδομιχάλη, του Fearless (χωρητικότητας 30.778 dwt, κατασκευής 2001). Και η υπόθεση, αναμένεται να έχει συνέχεια…
Πούλησε τα μισά πλοία της η Blue Wall Shipping
Από το 2013, οπότε και συστήθηκε η Blue Wall, οι αδελφοί Γουρδομιχάλη χτίζουν μια αυτοκρατορία, πλοίο με πλοίο, με μια σειρά εταιριών, έναν, «φιλικό προς τους επενδυτές» όμιλο. Ήταν η χρονιά που οι Γιώργος και Στάθης Γουρδομιχάλης πούλησαν την G. Bros Maritime, ίδρυσαν την Blue Wall Shipping και την εταιρία διαχείρισης πλοίων Phoenix Shipping & Trading, στις οποίες ο Γιώργος Γουρδομιχάλης είναι Διευθύνων Σύμβουλος. Τα τελευταία χρόνια, όμως, ο στόλος δείχνει να μικραίνει, σε μια αντίθεση με την επενδυτική στρατηγική των δύο εφοπλιστών.
Εάν εξαιρέσει κανείς τα Vigorous και Fearless που έμειναν ακινητοποιημένα για μεγάλο διάστημα, λόγω των επισχέσεων το τελευταίο διάστημα οι αδελφοί Γουρδομιχάλοι πουλάνε πλοία. Όπως έκαναν με το, κατασκευής 2004, χωρητικότητας 28,510 dwt φορτηγό πλοίο Courageous, (έναντι 5,75 εκατ. δολ) και το κατασκευής 2002, χωρητικότητας 28,473-dwt bulker Dauntless (έναντι 5,2 εκατ. δολ. στην ABK Shipping Management).
Νωρίτερα, η Blue Wall είχε πουλήσει το χωρητικότητας 52.500 dwt, κατασκευής 2001 Defiant (6,25 εκατ. δολάρια το τίμημα) και το, κατασκευής 1999, χωρητικότητας 48.900 dwt, Intrepid σε Κινέζους αγοραστές, έναντι 5,5 εκατομμυρίων δολαρίων. Έτσι, σήμερα η Blue Wall έχει μείνει με 4 πλοία…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ