Οι γενναίες εκπτώσεις τις οποίες κάνουν οι καταστηματάρχες φαίνεται πως δεν ήταν ικανές να πείσουν το καταναλωτικό κοινό να πάει στα καταστήματα αφού όχι μόνο δεν έδωσαν ώθηση στο εμπόριο αλλά σημειώθηκε πτώση της τάξεως του 25% σε σχέση με το 2010.
Σύμφωνα με την Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), η πλειονότητα των εμπόρων σε όλη την Ελλάδα είναι δυσαρεστημένοι με τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των τριών πρώτων εβδομάδων των θερινών εκπτώσεων και συγκεκριμένα για το διάστημα από 15/7 έως 10/8/2011, ενώ εκφράζουν έντονη απογοήτευση και αγωνία, αφού η μέχρι τώρα κίνηση είναι τουλάχιστον 25% χαμηλότερη από πέρυσι.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τα πρώτα στοιχεία των Εμπορικών Συλλόγων, που προχώρησαν σε δειγματοληπτικές έρευνες στις περιοχές τους, προκύπτει ότι ανεξαρτήτως του ποσοστού μείωσης, 8 στους 10 εμπόρους επιβεβαιώνουν την πτωτική πορεία του τζίρου τους, ενώ 2 στους 10 δηλώνουν ότι ο τζίρος τους κινείται στα ίδια, εξίσου χαμηλά περσινά επίπεδα.
Τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων στις βιτρίνες των καταστημάτων, από την πρώτη κιόλας μέρα, δεν συγκίνησαν τους καταναλωτές, οι οποίοι είναι πολύ διστακτικοί και ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους, παρά τις κατά τουλάχιστον 15% φθηνότερες φετινές εκπτωτικές τιμές.
Όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, η μείωση του τζίρου τις πρώτες είκοσι ημέρες των θερινών εκπτώσεων είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας τριετίας, αφού κυμαίνεται στο -25%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή μείωση που δεν ξεπέρασε το -15%, ενώ το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος κατέγραψε μείωση -20%.
Η χρήση των πιστωτικών καρτών τη θερινή περίοδο περιορίστηκε στις περιπτώσεις άτοκων δόσεων, ενώ γενικά ήταν και πάλι μειωμένη, γεγονός που συνεχίζει να οφείλεται στην υπερχρέωση των καρτών των καταναλωτών και φυσικά στα υψηλά επιτόκια χρέωσης. Όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις από την αρχή της καλοκαιρινής περιόδου είχαν επηρεαστεί από την καθίζηση της κατανάλωσης, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των εισοδημάτων, στην αύξηση της φορολογίας και στην εντεινόμενη αβεβαιότητα.
Αναλυτικά, οι αρχικές εκτιμήσεις για το πρώτο εικοσαήμερο των εκπτώσεων δείχνουν στην ένδυση-υπόδηση μια μείωση τζίρου κατά 22-25%, στον οικιακό εξοπλισμό, στα ηλεκτρικά είδη και έπιπλα 20-23%, στα βιβλία-χαρτικά και δώρα 20-22%. Τα πολυκαταστήματα, επίσης, παρουσιάζουν μια σημαντική μείωση των πωλήσεών τους στα επίπεδα του 7-10%.
Το ίδιο διάστημα τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων επίσης εμφανίζουν μείωση κατά 6-8 %, ενώ στα μικρότερα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού η αρνητική μεταβολή του δείκτη κύκλου εργασιών κυμαίνεται από 17-20%. Η πορεία των θερινών εκπτώσεων είναι φέτος πολύ χειρότερη, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα, όσο και στους τουριστικούς προορισμούς.
Το μόνο ίσως θετικό συμπέρασμα κατά την ΕΣΕΕ είναι ότι οι είναι οι φθηνότερες καλοκαιρινές τιμές και η ικανοποίηση ότι οι θερινές εκπτώσεις με την έναρξή τους, έριξαν φέτος τον πληθωρισμό στο 2,4% σε σύγκριση με το 5,5% του Ιουλίου του 2010.