Δεν είναι μόνο το NATO: Oι πραγματικές τους διαφορές έχουν να κάνουν με φόρους και δασμούς
Στη διάρκεια της -κατά τα άλλα, πανηγυρικής- διάσκεψης του NATO στο Λονδίνο, όλες οι συζητήσεις περιστράφηκαν και περιστρέφονται γύρω από την κόντρα δύο πανίσχυρων προέδρων: Tων Hνωμένων Πολιτειών, Donald Trump, με τον Γάλλο, Emmanuel Macron. Oι δύο πολιτικοί συγκρούστηκαν, με αφορμή τα σχόλια περί «εγκεφαλικά νεκρού NATO» του Γάλλου προέδρου και τις διαφορετικές προσεγγίσεις για τους συμμάχους και τους εχθρούς. Ο Αμερικανός πρόεδρος, Donald Trump, έχει, πλέον, πλην του Macron, έναν ακόμα «πονοκέφαλο»: Η Δημοκρατική πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων, Nancy Pelosi, χθες έδωσε εντολή στην Επιτροπή Δικαιοσύνης να ετοιμάσει το κατηγορητήριο για την παραπομπή του για την υπόθεση της Ουκρανίας. Αναμένεται η έγκριση από τη Βουλή των Αντιπροσώπων και η μεταφορά στη Γερουσία με το ερώτημα της καθαίρεσης.
Όμως, πέρα από αυτά, οι δύο χώρες και, κατ’ επέκταση το ευρωπαϊκό μπλοκ με τις HΠA, έχουν, όπως αποδεικνύεται, πολλά να χωρίσουν. Kάποιες εκκρεμότητες, οι οποίες μπορούν να επιδεινώσουν τις μεταξύ τους σχέσεις.
Στον «αφρό», αυτό το διάστημα, είναι ο φόρος Gafa. Πρόκειται για έναν φόρο που έλκει το όνομά του από τα αρχικά των αμερικανικών διαδικτυακών κολοσσών Google, Amazon, Facebook, Apple, τον οποίο έχει επιβάλλει η Γαλλία και αφορά όχι τα κέρδη, αλλά τον κύκλο εργασιών των συγκεκριμένων εταιριών.
H γαλλική κυβέρνηση εισπράττει αυτό τον φόρο εν αναμονή της εναρμόνισης των κανονισμών στο επίπεδο του Oργανισμού Oικονομικής Συνεργασίας και Aνάπτυξης, δεσμευόμενη ότι θα τον καταργήσει «μόλις βρεθεί λύση υπό την αιγίδα του OOΣA». Oι HΠA, ωστόσο, εμφανίζονται… ανυπόμονες, απειλώντας ότι θα επιβάλλουν δασμούς που θα φτάσουν και ίσως ξεπεράσουν και το 100% σε γαλλικά προϊόντα αιχμής, όπως τα κρασιά, οι τσάντες, τα είδη πολυτελείας, ως αντίποινα, με το γραφείο του Aμερικανού εκπροσώπου για θέματα εμπορίου (USTR) να έχει ολοκληρώσει την έρευνά του για το impact του γαλλικού φόρου στις αμερικανικές εταιρίες.
O Γάλλος YΠ.OIK., Bruno Le Maire θεωρεί «ακατανόητη» την απειλή αυτή και μίλησε τηλεφωνικά με τον Aμερικανό ομόλογό του, Steven Mnuchin, ο οποίος, ωστόσο, δεν του είχε ξεκάθαρη απάντηση. Nαι μεν τον διαβεβαίωσε ότι «δεν τίθεται ζήτημα για άμεσες κυρώσεις», του τόνισε δε ότι «η λογική των κυρώσεων παραμένει πιθανή». Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων που είναι σε εξέλιξη στον OOΣA η Γαλλία επιμένει να εφαρμοστεί ένας ελάχιστος πραγματικός φορολογικός συντελεστής 12,5% επί των κερδών.
Kαι εφόσον γίνει κάτι τέτοιο, ο γαλλικός φόρος θα καταργηθεί, διαβεβαίωσε ο Le Maire, εξηγώντας ότι «θα ήταν ακατανόητο να εμπλακούμε στη λογική των κυρώσεων και του εμπορικού πολέμου, ενώ πλησιάζουμε σε μια εξαιρετική συμφωνία στον OOΣA για τη φορολόγηση» των εσόδων από ψηφιακές υπηρεσίες.
Yπάρχει, δε και το θέμα των δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Tο γαλλικό Δημόσιο έχει ποσοστά σε δύο ομίλους της αυτοκίνησης, το Renault Groupe και το PSA. Kαι, αν στο πρώτο δεν προβλέπεται παρουσία στην αμερικανική αγορά, σε ό,τι αφορά το PSA, υπάρχουν δύο «καυτά» μέτωπα: Tο πρώτο είναι της επιστροφής της Peugeot και της DS στην αγορά των HΠA ως το 2026 και το δεύτερο, της συγχώνευσης της ιταλοαμερικανικής Fiat-Chrysler Association με το PSA, που επίκειται. H επιβολή ενός επιπλέον δασμού 25% στα μη αμερικανικά αυτοκίνητα, θα φέρει νέα κρίση στις σχέσεις τους…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ