Την έλλειψη στέρεης επιστημονικής βάσης στην τεχνολογία αναγνώρισης συναισθημάτων, επικαλείται το ερευνητικό ινστιτούτο “ΑΙ Now Institute” στην ετήσια έκθεσή του, ζητώντας την απαγόρευση της χρήσης του σε αποφάσεις που επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων.
Παρά την έλλειψη στοιχείων ότι οι μηχανές μπορούν να βγάλουν ορθά συμπεράσματα για το πώς νιώθουμε, η αναγνώριση των συναισθημάτων εκτιμάται ότι είναι μια ανερχόμενη αγορά, αξίας τουλάχιστον 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων που αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Η τεχνολογία αυτή τη στιγμή χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των αιτούντων εργασία και των ατόμων που είναι ύποπτα για εγκλήματα και δοκιμάζεται για περαιτέρω εφαρμογές, για παράδειγμα στα ακουστικά εικονικής πραγματικότητας για να συναγάγουν τις συναισθηματικές καταστάσεις των παικτών.
Όπως σημειώνει το BBC, το εν λόγω ινστιτούτο, που εδρεύει στις ΗΠΑ,, αναφέρεται στην τεχνολογία αυτήν με την επίσημη ονομασία της, affect recognition. «Ισχυρίζεται πως διαβάζει τις ενδότερες συναισθηματικές μας καταστάσεις ερμηνεύοντας τις μικρο εκφράσεις στο πρόσωπό μας, τον τόνο της φωνής μας ή ακόμα και τον τρόπο που περπατάμε» εξήγησε η καθηγήτρια Κέιτ Κρόφορντ.
«Χρησιμοποιείται παντού, από το πώς προσλαμβάνεις τον τέλειο εργαζόμενο μέχρι την αξιολόγηση του πόνου ενός ασθενούς ή το ποιοι μαθητές προσέχoυν στην τάξη. Ενώ αυτές οι τεχνολογίες παρουσιάζονται, πολλές μελέτες δείχνουν πως δεν υπάρχουν σημαντικά στοιχεία πως οι άνθρωποι δεν παρουσιάζουν σχέση ανάμεσα στα συναισθήματα που νιώθουν και το πώς μοιάζει το πρόσωπό τους».
Η Κρόφορντ υποστηρίζει ότι μέρος του προβλήματος σχετίζεται με τη δουλειά του Πολ Έκμαν, ψυχολόγου που πρότεινε τη δεκαετία του 1960 πως υπάρχουν μόνο έξι βασικά συναισθήματα τα οποία εκφράζονται μέσω εκφράσεων του προσώπου. Ωστόσο, πρόσθεσε, μεταγενέστερες μελέτες έδειξαν πως υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ποικιλομορφία.
Μεταξύ των εταιρειών που πωλούν προϊόντα ανίχνευσης συναισθημάτων ξεχωρίζουν η Oxygen Forensics, που προσφέρει λογισμικό εντοπισμού συναισθημάτων στην αστυνομία, και η HireVue, που πωλεί video-based εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για να κάνει συστάσεις σχετικά με το ποιοι υποψήφιοι θα έπρεπε να περάσουν συνέντευξη για μια δουλειά. Άλλη μια εταιρεία είναι η Cogito, που έχει αναπτύξει αλγορίθμους ανάλυσης φωνής για χρήση σε call-centers, ώστε το προσωπικό να ενημερώνεται όταν οι πελάτες ενοχλούνται.