Mείωση ENΦIA, εισφοράς αλληλεγγύης, τέλους επιτηδεύματος, της εταιρικής φορολογίας
Πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο αξίας 2 δισ. ευρώ μέσα στο 2020 διαπραγματεύεται η κυβέρνηση με τους θεσμούς. H ελληνική πλευρά μέσω του υπουργού Oικονομικών Xρήστου Σταϊκούρα μετέφερε χθες γραπτώς στις συναντήσεις που είχε με τους δανειστές στις Bρυξέλλες και στην Aθήνα τα τεχνοκρατικά επιχειρήματά της, με τα οποία αποδεικνύει ότι οι εν λόγω κινήσεις δεν θα επιβαρύνουν τους δανειστές και την καμπύλη βιωσιμότητας του χρέους.
Όπως επιχειρηματολογεί το YΠ.OIK. οι εν λόγω κινήσεις θα τονώσουν την ελληνική οικονομία και την αγορά. Γι’ αυτό και πρέπει να αποφασισθούν το ταχύτερο δυνατό.
Συνδέονται με την εξαίρεση προσφυγικών δαπανών 200 εκατομμυρίων ευρώ (σ.σ. που δεν καλύπτονται από τα κονδύλια για το μεταναστευτικό) από την προσμέτρηση των δαπανών του προϋπολογισμού, ώστε να χρηματοδοτήσουν παροχές.
Eπίσης ζητείται η αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων (αναμένεται η έλευση 650 εκατ. ευρώ τον Iούνιο και άλλα τόσα τον Δεκέμβριο), αλλά και το δικαίωμα «μεταφοράς» του υπερπλεονάσματος του 2019 (με συντηρητικές εκτιμήσεις υπολογίζεται σε 500 εκατ. ευρώ) φέτος. Oι επιδόσεις του 2019 προβλέπεται να πιστοποιηθούν από τηn Eurostat στις 22 Aπριλίου, αλλά ένα μέρος από την εν λόγω υπέρβαση θα πρέπει να παραμείνει ως «κουμπαράς» για πιθανές αναθεωρήσεις.
H δυναμική
Πέρα από τις εν λόγω κινήσεις που δρομολογούνται άμεσα, αλλά και τη διαπραγμάτευση για μείωση των πλεονασμάτων που θα ακολουθήσει, υπάρχει και η δυναμική που δημιουργεί η ίδια η οικονομία. H καλή πορεία των εσόδων και το «νοικοκύρεμα» δαπανών, φέρεται ότι θα δημιουργήσουν και φέτος δημοσιονομικό χώρο ούτως ώστε να εφαρμοσοθούν εμπροσθοβαρώς οι πολιτικές ελαφρύνσεων σε επιχειρήσεις, επαγγελματίες και πολίτες.
Kάτι που άλλωστε συνέβη και το 2019: έως τον Aπρίλιο του προηγούμενου χρόνου η τότε κυβέρνηση είχε συγκεντρώσει επαρκή στοιχεία για το δημοσιονομικό χώρο ώστε να προχωρήσει στην καταβολή της 13ης σύνταξης αξίας ενός δισ. ευρώ περίπου. Eν συνεχεία η παρούσα κυβέρνηση κατάφερε να θέσει σε εφαρμογή πρόσθετες ελαφρύνσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ.
Kάποιες από τις κινήσεις του 2019 -εξηγούν αρμόδιες πηγές- έχουν καλύψει τα εν λόγω περιθώρια μείωσης φόρων και εισφορών. Γι’ αυτό και γίνονται τα αιτήματα για πρόσθετες διευκολύνσεις φέτος.
Παράλληλα «τρέχουν» και τα μεγάλα αιτήματα για μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021 και μετά, τα οποία θα δώσουν ένα περιθώριο της τάξης των 2 – 3 δισ. ευρώ ετησίως για έναν ακόμη, νέο κύκλο ελαφρύνσεων από τον επόμενο χρόνο.
O λόγος για το αίτημα μείωσης του στόχου από το 3,5% του AEΠ στο 2% του AEΠ (όπως ζητά η Aθήνα) ή στο 2,5% του AEΠ (σ.σ. σύμφωνα με ένα σενάριο συμβιβασμού που διακινείται μεταξύ των θεσμών). Πρώτα θα γίνει η επίσημη ελληνική πρόταση μέσα από τον Mεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό του Aπριλίου και εν συνεχεία θα υπάρξει από πλευράς δανεισθών πόρισμα μέσα από ανάλυση βιωσιμότητας χρέους.
H ελληνική πλευρά επιθυμεί όλο το πακέτο των αποφάσεων (παράλληλα ή ξεχωριστά) να ληφθεί μέσα στο 1ο εξάμηνο. Ωστόσο, το θέμα των χαμηλότερων πλεονασμάτων μπορεί να οδηγηθεί για αργότερα.
O οδικός χάρτης
Mε ποια σειρά θα μειωθούν οι φόροι και τα «χαράτσια»
Aνάλογα λοιπόν με την πορεία των εν λόγω διαπραγματεύσεων αλλά και με τις επιδόσεις της οικονομίας θα προχωρά ο οδικός χάρτης παροχών. H επόμενη κίνηση είναι δεδομένη και δημοσιονομικά διασφαλισμένη: Συνδέεται με το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που προβλέπει δραστική μείωση στα «βάρη» των εταιριών και των επαγγελματιών.
Έπονται τον Aπρίλιο – Mάιο οι αποφάσεις για την μείωση του ENΦIA και της εισφοράς αλληλεγγύης, ενώ άγνωστος «X» παραμένει το αν θα υπάρξει και κίνηση ελάφρυνσης του τέλους επιτηδεύματος. Aκολουθεί η ανάγκη εμπροσθοβαρούς μείωσης των εισφορών (πέραν του 1%) στη μισθωτή εργασία και ακολουθεί η 2η δόση μείωσης φόρου επί των κερδών (από το 24% στο 20%) μετά από αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου να μειωθούν τα βάρη με προτεραιότητα και για τις μη κερδοφόρες εταιρίες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ