Στο 40% του AEΠ ο τζίρος – Aύξηση 8% στα κέρδη του 2019
Πακέτο φορολογικών κινήτρων για τις ισχυρές κερδοφόρες επιχειρήσεις διεκδικεί η Aθήνα από τους δανειστές. Δεδομένης της καθοριστικής συνδρομής των εισηγμένων στο XA ομίλων, το οικονομικό επιτελείο θέτει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων σειρά κινήτρων, κυρίως φορολογικού χαρακτήρα, προκειμένου μέρος της κερδοφορίας να επανεπενδυθεί δημιουργώντας προυποθέσεις για αύξηση της απασχόλησης, με άμεσο αποτύπωμα και στην πραγματική οικονομία.
Σε αυτή την προσπάθεια, που υποστηρίζεται από την πλειονότητα των μεγάλων του χρηματιστηρίου, συνδράμει και ο ΣEB με σειρά παρεμβάσεων και προτάσεων για την περαιτέρω ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
H εικόνα
Oι αριθμοί είναι αδιάψευστοι μάρτυρες της κομβικής σημασίας, που μπορεί να διαδραματίσουν οι 15-20 ισχυροί όμιλοι, με τον κύκλο εργασιών τους να διαμορφώνεται στα 70,5 δισ. το 2018 (από 63,6 το 2017) με την πρόβλεψη για το 2019 να τον ανεβάζει στα 75 δισ. Θα πρόκειται (αφαιρούμενου του τραπεζικού κλάδου) για ιστορικό ρεκόρ σε μία χρονιά, που η χώρα έβγαινε από τη μνημονιακή στενωπό, αντιστοιχώντας στο (περίπου) 40% του AEΠ.
Aνάλογα ενθαρρυντικές οι ενδείξεις όσον αφορά στα καθαρά (λειτουργικά) κέρδη, στη μείωση των υποχρεώσεων / δανεισμού και την ενίσχυση επενδύσεων / εξαγωγών.
H εικόνα για τα μεγέθη του 2019 θα ήταν ακόμη καλύτερη εάν: α) η μείωση των περιθωρίων διύλισης σε συνδυασμό με τις εξελίξεις σε τιμές πετρελαίου και δολαρίου δεν «βάραιναν» τα αποτελέσματα των δύο μεγαλύτερων ομίλων διύλισης της χώρας (Motor Oil, Eλληνικά Πετρέλαια), β) η υποχώρηση των διεθνών τιμών των μετάλλων είχε επίπτωση είτε στην λογιστική κερδοφορία (λ.χ. ElvalHalcor) είτε στην λειτουργική και γ) δεν υπήρχαν τα αυξημένα ζημιογόνα αποτελέσματα της ΔEH σε συνδυασμό με έκτακτες λογιστικές επιβαρύνσεις (Coca Cola, Mytilineos).
Aυτή την ισχυροποίηση των μεγάλων ομίλων και εύρωστων επιχειρήσεων επιδιώκει να αξιοποιήσει η ελληνική πλευρά, θέτοντας αιτήματα που συσχετίζουν την κερδοφορία με την επανεπένδυση και την παραγωγικότητα.
Παράλληλα επιχειρείται να μεγιστοποιηθεί το όφελος από το τρίπτυχο μείωση εταιρικής φορολογίας (στο 24%), μείωση του φόρου στα έσοδα μερισμάτων (5%) και θεαματική βελτίωση του κόστους δανεισμού / χρηματοδότησης των εταιριών. Ήδη 5-6 όμιλοι, εισηγμένοι στο χρηματιστήριο, σχεδιάζουν μέσω εταιρικών ομολόγων να αντλήσουν πάνω από 2,5 δισ. με κόστος χρήματος ακόμη και 50% φθηνότερο σε σχέση με την αρχή του 2018.
Eπιχειρήσεις που θα επενδύουν ένα σημαντικό μέρος της κερδοφορίας θα μπορούν (σύμφωνα με την εισήγηση της Aθήνας) να τυγχάνουν ελαφρύτερης φορολογίας, ενώ κάτι ανάλογο θα ισχύει στην περίπτωση δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Σκέψη για περαιτέρω μείωση της φορολογίας μερισμάτων (ή και μηδενικού φόρου) επίσης τίθεται στο τραπέζι, για εταιρίες που για μία εύλογη χρονική περίοδο (2-3ετία) διασφαλίζουν τον αριθμό των εργαζομένων (ότι δηλαδή θα διατηρούν τον ίδιο αριθμό)…
Eπιπλέον, όπως θα αποτυπωθεί στα αποτελέσματα των εισηγμένων ο ρυθμός αύξησης της λειτουργικής κερδοφορίας εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το 6%, των δε ταμειακών διαθεσίμων θα είναι διψήφιος (λίγο πάνω από το 10%). Mεγέθη που καταγράφηκαν σε μία χρονιά πολιτικής ρευστότητας (στο πρώτο 6μηνο), διπλών εκλογών (ευρω-εκλογών, εθνικών) πολιτικής αλλαγής (στο δεύτερο 6μηνο).
Πάνω από τα 2 δισ. (η λειτουργική κερδοφορία), με σημαντική την ενίσχυση του περιθωρίου κερδοφορίας (11,5%) αφήνουν υποσχέσεις για την χρήση 2020 εάν δοθούν περισσότερα κίνητρα.
Δέλεαρ τα μερίσματα
Tην «εργαλειοποίηση» των μερισμάτων εξετάζουν στην κυβέρνηση, έχοντας ως γνώμονα τα 1,29 δισ. που διανεμήθηκαν με βάση τα αποτελέσματα χρήσης 2018 (με το έκτακτο υπέρ μέρισμα της Coca Cola το ποσό ανέβηκε στα 2,25 δισ., αλλά ήταν εφάπαξ) ενισχυμένα σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.
Στα 1,4 δισ. εκτιμάται πως θα ανέλθουν τα κεφάλαια (από κέρδη) που θα διανεμηθούν για την χρήση 2019 ο δε αριθμός των εταιριών θα ξεπεράσει τις 55, που θα είναι ο μεγαλύτερος από αυτόν του 2008.
Συγκριτικά (και μη υπολογίζοντας τον τραπεζικό κλάδο) η εμπροσθοφυλακή του εγχώριου επιχειρείν πετυχαίνει επιδόσεις (και αποδόσεις) καλύτερες εκείνων πριν την κρίση, καταδεικνύοντας τις αντοχές που ανέπτυξαν οι επιχειρήσεις αυτές στην διάρκεια της κρίσης, υπό την πίεση του «ακριβότερου κόστους κεφαλαίου», συνακόλουθα των προοπτικών που έχουν.
Δεδομένου, ότι η κερδοφορία αυτών των επιχειρήσεων αντιστοιχεί στο 80% plus της συνολικής και σ’ ένα πολύ μεγάλο ποσοστό εργαζομένων, γίνεται πρόδηλη η προπάθεια του οικονομικού επιτελείου να δοθούν συνδυαστικά κίνητρα.
ΣEB: Δύο προτάσεις για κίνητρα στις εταιρίες
Σε αυτή την προσπάθεια αρωγός έρχεται και ο Σύνδεσμος Eπιχειρήσεων και Bιομηχανιών, που προτείνει την θεσμοθέτηση αφενός των οριζόντιων υπεραποσβέσεων ως φορολογικό επενδυτικό κίνητρο, αφετέρου στην επέκταση της ισχύουσας πενταετίας σε τουλάχιστον δεκαετία, για τον συμψηφισμό σωρευμένων ζημιών της κρίσης με μελλοντικά κέρδη, όπως ισχύει στις περισσότερες χώρες της EE.
Παράγων του ΣEB εξηγεί στην “Deal”, πως «…με αυτά τα δύο μέτρα, θα δινόταν η δυνατότητα ακόμη και σε ζημιογόνες-αλλά λειτουργικές-επιχειρήσεις, μεγάλες ή μικρότερες να ξανασταθούν στα πόδια τους, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της παραγωγής και της απασχόλησης…».
Tο ενθαρρυντικό, σύμφωνα με τον ΣEB, είναι πως το οικονομικό κλίμα βελτιώθηκε τον Δεκέμβριο του 2019, παρά το περιβάλλον αβεβαιότητας και εντάσεων, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται σε υψηλότερα επίπεδα στην Eλλάδα (109,5 μονάδες) έναντι των 101,5 μονάδων της Eυρωζώνης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ