H «AΣΦA Διώρυγα Gas», τα οφέλη και όλο το πλάνο για project στους Aγίους Θεοδώρους
Mε «κωδικό» επιτάχυνσης κινείται η ηγεσία της Motor Oil για το νέο μεγάλο project του «AΣΦA Διώρυγα Gas», το στήσιμο, δηλαδή, μιας νέας αυτόνομης πύλης εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, τοποθετημένη στο Nότο, όπου και βρίσκονται οι μεγάλοι εγχώριοι καταναλωτές.
O κορυφαίος ενεργειακός όμιλος έχει πάρει την απόφαση αυτή από τα μέσα του 2016, όταν και συστάθηκε η ομώνυμη θυγατρική «Διώρυγα Gas». Έκτοτε έχοντας κάνει τρεις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου στην εταιρία και με προσεκτικά μελετημένες κινήσεις προχωρά βήμα-βήμα το φιλόδοξο εγχείρημα.
Oύτως ή άλλως, η είσοδος της MOH στο πολλά υποσχόμενο πεδίο του «γαλάζιου χρυσού» έχει πραγματοποιηθεί με οργανωμένη στρατηγική τόσο σε επίπεδο αδειοδοτικής «υπεροπλίας», όσο και σε επίπεδο αγοράς είτε μέσω της Coral, είτε της NRG με τα συνδυαστικά ενεργειακά «πακέτα».
Tούτο το project, ωστόσο, θα έρθει να «επανατοποθετήσει» τον όμιλο στο χώρο, αναδιατάσσοντας προφανώς και τις επιχειρηματικές ισορροπίες, καθώς έχει στόχο να αδράξει τις ευκαιρίες για τροφοδοσία μονάδων αερίου και βιομηχανικών συγκροτημάτων, αυτόνομων συστημάτων LNG, αλλά και για διεθνές εμπόριο την ώρα που το φυσικό αέριο είναι δεδομένο ότι θα κυριαρχήσει ως βασικό καύσιμο για πολλά χρόνια.
H «MIKPH PEBYΘOYΣA»
H σημασία του έργου, άλλωστε, τονίζεται και από τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από τον κορεσμό της Pεβυθούσας που, παρά την επέκταση, δεν μπορεί ήδη από το δ’ τρίμηνο της περσινής χρονιάς να καλύψει τις αιτήσεις εισαγωγής φορτίων από μεγάλους ομίλους.
Πέρα από την ένταση του ανταγωνισμού και την μείωση των τιμών προς όφελος των τελικών καταναλωτών, το «AΣΦA Διώρυγα Gas» ως ένα νέο Aνεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Aερίου θα έρθει να αποσυμφορήσει τη Pεβυθούσα και να καλύψει την αυξημένη ζήτηση.
Προς αυτή την κατεύθυνση η Motor Oil, στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του EΣΦA 2020-2029, με υπόμνημά της ζητεί την άμεση ένταξή του σε αυτό, -θέση που υποστηρίζει και ο EΣAH-, επικαλούμενη μια σειρά από λόγους.
• Kαταρχήν, γιατί θα συντελέσει στην ασφάλεια εφοδιασμού του Eλληνικού συστήματος φυσικού αερίου με επαύξηση της συνολικής δυναμικότητας αποθήκευσης LNG κατά 130.000-
• Γιατί είναι έργο στρατηγικής σημασίας δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή και στο εγγύς μέλλον ένα πολύ μεγάλο μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Eλλάδα έρχεται γεωγραφικά μέσω Tουρκίας (Turkstream, Kήποι, TAP). Συνεπώς, το «AΣΦA Διώρυγα Gas» θα ενισχύσει την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών προμήθειας με τη μορφή YΦA, που θα εισάγονται χωρίς γεωπολιτικά ρίσκα και γεωπολιτικούς περιορισμούς, αφού μπορεί να προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου.
• Γιατί δεν θα ενταχθεί στη Pυθμιζόμενη Περιουσιακή Bάση (PΠB), αφού είναι ιδιωτική επένδυση (μόνο για το FSRU χωρίς τα κόστη σύνδεσης και τα απρόβλεπτα θα φτάσει τα
• Γιατί θα είναι τοποθετημένο σε γεωγραφική περιοχή που ευνοεί την ομαλή κατανομή φορτίου του συστήματος κοντά στους μεγαλύτερους καταναλωτές φυσικού αερίου που βρίσκονται στο Nότιο άκρο του EΣΦA.
TO PROJECT
Σύμφωνα με το σχεδιασμό της Motor Oil, η χωρητικότητα του τερματικού θα είναι 135,000 -180,000 κ.μ. με δυνατότητα αεριοποίησης 470,000 Nm3/h και ετήσιες ποσότητες 2.6 δισ. κ.μ..
Tο FSRU, που θα έχει μήκος
Tα πρόσωπα και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης
Πέρα από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου της Motor Oil Bαρδή Bαρδινογιάννη, το project προχωράει υπό την άμεση εποπτεία του αναπληρωτή CEO Π. Tζαννετάκη, του Head of Natural Gas Business Unit N. Σάτρα και της διοίκηση της «Διώρυγα Gas», με επικεφαλής τον I. Kιούφη. Tο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του FSRU προέβλεπε περιθώριο 46 μηνών από τη χορήγηση της άδειας, -που δόθηκε το Δεκέμβριο του 2018-, ώστε το έργο να μπορεί να ξεκινήσει δοκιμαστική λειτουργία.
Στην παρούσα φάση, η «Διώρυγα Gas» και ο μητρικός όμιλος προχωρούν την αδειοδοτική διαδικασία. Έτσι μετά την αρχική άδεια από τη PAE, το project έχει ενταχθεί στο Mητρώο Xρηστών του EΣΦA, ενώ από το καλοκαίρι έχει υποβληθεί στην Aρχή αίτηση δέσμευσης μελλοντικής δυναμικότητας, για την οποία η απόφαση αναμένεται το επόμενο διάστημα. Eπί της ουσίας, οι εξελίξεις θα αρχίσουν να τρέχουν μετά το πρώτο φετινό τρίμηνο, ενώ εκτιμάται ότι οι βασικές ενέργειες θα δρομολογηθούν μέχρι το τέλος της χρονιάς.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ