Τι προγραμματίζεται
Πρόσθετο δημοσιονομικό περιθώριο που θα χρηματοδοτήσει το σχέδιο της Κυβέρνησης για μειώσεις φόρων και εισφορών, ανεξάρτητα από την παράλληλη διαπραγμάτευση για χαμηλότερα πλεονάσματα, επιχειρεί να δημιουργήσει η κυβέρνηση. Το ποσό δεν είναι ακόμα δεδομένο, ενώ καλύτερη εικόνα αναμένεται να υπάρχει το Μάιο.
Το ύψος του εν λόγω περιθωρίου υπολογίζεται ότι φτάνει ακόμη και στα 700 εκατομμύρια ευρώ και συνδέεται με την πορεία 5 κινήσεων, εκ των οποίων οι 4 προέρχονται από το σκέλος των δαπανών και η 1 από το σκέλος των εσόδων: δηλαδή από το νέο πακέτο φορολογικών διατάξεων για την πάταξη του λαθρεμπορίου και για τη στήριξη του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και των ηλεκτρονικών αποδείξεων το οποίο – όπως ειπώθηκε χθες από αρμόδιο αξιωματούχο – επιχειρείται να προωθηθεί στη Βουλή εντός του Φεβρουαρίου.
Τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού έδειξαν τον Ιανουάριο οριακή υπέρβαση στα φορολογικά έσοδα. Έδειξαν όμως και ότι παραμένει ένας μεγάλος άγνωστος “Χ”. Ο λόγος για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στο οποίο καταγράφεται μία “τρύπα” εσόδων κοντά στα 650 εκατομμύρια ευρώ η οποία – όπως ειπώθηκε – εν μέρει μόνο αντισταθμίστηκε στις επιδόσεις του Φεβρουαρίου (θα αποτυπωθούν έσοδα περί τα 400 εκατομμύρια ευρώ τα οποία έφτασαν τις τελευταίες ημέρες του Ιανουαρίου στα ελληνικά ταμεία).
Οι κινήσεις στο πεδίο των δαπανών συνδέονται με το υψηλότερο μέρισμα – “δώρο” από την Τράπεζα της Ελλάδος, με επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων μετά από απόφαση του Ευρωδικαστηρίου, με τη χρήση όλου του περιθωρίου εξαίρεσης προσφυγικών δαπανών, αλλά και με διευρυμένη spending review:
1. Το μέρισμα που εγκρίθηκε προς διανομή από τη Τράπεζα της Ελλάδος διαμορφώνεται τελικά στα 779 εκατ. ευρώ και είναι υψηλότερο (κατά τουλάχιστον 100 εκατομμύρια ευρώ) από αυτό που είχε αρχικά υπολογιστεί και προσμετρηθεί στον προϋπολογισμό του 2020
2. Στα 278 εκατομμύρια ευρώ φτάνει – προς το παρόν – το ποσό το οποίο με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου θα πρέπει να επιστραφεί στην Ελλάδα. Πρόκειται για τη αίτηση αναίρεσης που έγινε δεκτή και είχε υποβληθεί από ελληνικής πλευράς για την απόφαση καταδίκης της χώρας για επιδοτήσεις βοσκοτόπων κατά παράβαση της κοινοτικής νομοθεσίας. Το Μάιο θα είναι γνωστοί οι όροι και ο χρόνος επιστροφής του εν λόγω ποσού, καθώς και το αν η Ελλάδα θα μπορέσει να διεκδικήσει περαιτέρω επιστροφές για ανάλογες καταδίκες που έγιναν τα επόμενα έτη (σ.σ. επιστροφές ποσών για καταδίκες μετά το 2012).
3. Στο πεδίο του προσφυγικού η κυβέρνηση έχει δικαίωμα με βάση το “Τεχνικό Μνημόνιο” να εξαιρεί δαπάνες αξίας έως 0,2% του ΑΕΠ ετησίως (περίπου 400 εκατ. ευρώ το χρόνο) από τον ορισμό των πλεονασμάτων σε όλους Ενισχυμένης Εποπτείας αν αυτές κρίνεται ότι συνδέονται με τις προσφυγικές ροές.
Το ποσό το οποίο υπολείπεται για την κάλυψη του ορίου φτάνει στα 280 εκατομμύρια ευρώ. Το διεκδικεί η κυβέρνηση βασιζόμενη σε μία συζήτηση για διεύρυνση του ορισμού του εν λόγω ορίου (για παράδειγμα να περιλαμβάνει και άλλα κόστη όπως αυτό της αστυνόμευσης).
Οι θεσμοί βλέπουν θετικά την εν λόγω κίνηση. Ωστόσο- όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές – το αν αυτό το ποσό θα είναι διαθέσιμο για ευρύτερες δημοσιονομικές ελαφρύνσεις εξαρτάται και από άλλες υποχρεώσεις που δημιουργούνται. Για παράδειγμα, εξηγούν, η δημιουργία των κλειστών κέντρων υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περί τα 250 εκατομμύρια ευρώ για τα οποία αναζητούνται εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης (διότι αλλιώς το εν λόγω πόσο θα διοχετευτεί σε αυτό το πεδίο).
4. Η κυβέρνηση παράλληλα έχει ξεκινήσει από τον Ιανουάριο μία επισκόπηση δαπανών (Spending Review) για να νοικοκυρεύει τα λειτουργικά κόστη. Οι εκτιμήσεις για το αποτέλεσμα της εν λόγω επισκόπησης δαπανών και είναι συντηρητικές στον Προϋπολογισμό και δεν αποκλείεται να φανεί μέσα στο πρώτο τετράμηνο ότι τα περιθώρια τελικά ήταν μεγαλύτερα.