Δημιούργησαν την πρώτη πλήρη start up ψηφιακής υγείας στη χώρα μας
Οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν αλλάξει για πάντα τον τρόπο που κάνουμε αγορές, επικοινωνούμε μεταξύ μας, ενημερωνόμαστε και διασκεδάζουμε. Η υγεία δεν θα μπορούσε να μην ακολουθήσει.
Η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με την αύξηση των χρόνιων νοσημάτων αλλά και η γήρανση του πληθυσμού, έχουν δημιουργήσει ανάγκες που αδυνατούν να καλύψουν τα συστήματα υγείας των χωρών της ευρωπαϊκής Οικογένειας, αποκαλύπτει έρευνα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Οι «παραδοσιακές» υπηρεσίες υγείας εμφανίζουν περιορισμούς στην κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης σε χαμηλού κόστους αλλά υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, ενώ ταυτόχρονα οι ασθενείς κάνουν στροφή στις υπηρεσίες υγείας που προσφέρει η ψηφιακή τεχνολογία.
Δύο Έλληνες, ο Γιάννης Γεωργόπουλος, παιδοχειρουργός με κλινικό και ακαδημαϊκό έργο και ενασχόληση με την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στην ιατρική πράξη και ο Δρ. Πέτρος Πανδής, μηχανικός βιοτεχνολογίας και υψηλόβαθμο στέλεχος με αντικείμενο την ψηφιακή καινοτομία στο Ηνωμένο Βασίλειο, επιχειρούν να φέρουν την επανάσταση στο digital health, δημιουργώντας την Docandu, την πρώτη πλήρη start up στον τομέα της ψηφιακής υγείας, στη χώρα μας.
Τι είναι το Docandu
Έχοντας όραμα να προσφέρουν στους Έλληνες καλύτερες υπηρεσίες υγείας χρησιμοποιώντας σύγχρονες τεχνολογίες και υπηρεσίες, οι δύο επιστήμονες ανέπτυξαν μια ψηφιακή πλατφόρμα υγείας, με στόχο την ψηφιοποίηση της υγείας στην Ελλάδα αλλά και την δημιουργία ενός Global Health ID, ώστε να μπορούν όσοι ταξιδεύουν ή βρίσκονται στο εξωτερικό να συνδέονται με τους γιατρούς τους και να μοιράζονται το ιατρικό τους ιστορικό στα αγγλικά ή ελληνικά, από όποια περιοχή του πλανήτη και αν βρίσκονται.
Συγκεκριμένα η πλατφόρμα διευκολύνει την σχέση μεταξύ πολίτη και ιατρού διαμέσου παροχής πολλών υπηρεσιών όπως: ιατρικό ιστορικό με δυνατότητα αυτόματης μετάφρασης (με αυτόν τον τρόπο ο ασθενής μπορεί να μοιραστεί το ιστορικό του με οποιονδήποτε γιατρό σε οποιοδήποτε χώρα), δυνατότητα ελέγχου συμπτωμάτων μέσα από τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης (με αυτή την δυνατότητα ο πολίτης μπορεί να ενημερωθεί για τα συμπτώματα του και να καταλάβει ποσό επείγοντα είναι και σε ποιον γιατρό να απευθυνθεί), επίσης ο πολίτης μπορεί να βρει τα κοντινά νοσοκομεία και ιατρούς και να κλείσει ραντεβού, ενώ δίνει και τη δυνατότητα της διαδικτυακής ιατρικής επίσκεψης (online consultation), μέσω του οποίου ο πολίτης μπορεί να κλείσει ραντεβού και να επικοινωνήσει με έναν γιατρό μέσω video κλήσης άμεσα από όπου και εάν βρίσκεται.
Το Docandu έχει πάρει το «εισιτήριο» για το δεύτερο στάδιο χρηματοδότησης, ενώ πρόσφατα έγινε δεκτή και στην Crowdcube, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα χρηματοδοτήσεων στη Μεγάλη Βρετανία.
Πού βρίσκεται η Ελλάδα στην ψηφιακή υγεία
Η χώρα μας βρίσκεται στο ξεκίνημά της ανάπτυξης της ψηφιακής υγείας. Σε πολυάριθμα συνέδρια και ομιλίες η επιστημονική κοινότητα, ο επιχειρηματικός κόσμος, η τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και η κυβέρνηση συμφωνούν στην ανάγκη για ένταξη της ψηφιακής υγείας στο υπάρχον σύστημα υγείας.
Εντούτοις τροχοπέδη στην ταχεία ανάπτυξή της αποτελεί η απουσία ενιαίων κρατικών τεχνολογικών υποδομών στα νοσοκομεία, η απουσία πλήρως ψηφιοποιημένων αρχείων στις περισσότερες δημόσιες δομές υγείας (λόγω της τήρησης έντυπων και χειρόγραφων αρχείων), η δύσκολη προσαρμογή ασθενών και γιατρών σε καινοτομίες και τέλος οι άκαμπτες κρατικές διαδικασίες.
Το Υπουργείο Υγείας σε εθνικό επίπεδο σταδιακά εντάσσει συστήματα ψηφιακής υγείας όπως το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, το σύστημα των διαγνωστικών και των νοσοκομείων και το σύστημα ηλεκτρονικού φακέλου υγείας πρωτοβάθμιας φροντίδας. Τα συστήματα αυτά όμως, αν και αποτελούν σημαντικά βήματα προόδου, προσανατολίζονται περισσότερο στο να λύσουν τα μακροχρόνια προβλήματα σε επίπεδο δομών υγείας και των ασφαλιστικών ταμείων, παρά να καλύψουν τις σύγχρονες και αυξανόμενες ανάγκες των πολιτών.
Μπορεί το online consultation να αντικαταστήσει την επίσκεψη μας στον ιατρό;
Απαντήσεις στα ερωτήματα δίνουν οι έρευνες και οι παρατηρήσεις από χώρες που, εδώ και μερικά χρόνια, χρησιμοποιείται επιτυχημένα το online consultation, όπως η Μεγάλη Βρετανία και οι ΗΠΑ. Εκεί οι χρήστες της υπηρεσίας επωφελούνται της άμεσης πρόσβασης σε ιατρό μέσα σε λίγα λεπτά όλο το 24ωρο και γλιτώνουν τον «πανικό» της παραπληροφόρησης του διαδικτύου μετά από κάποιο σύμπτωμα ή συμβάν.
Ως αποτέλεσμα, έχει επιταχυνθεί δραματικά η πρώτη επικοινωνία με το σύστημα υγείας, δηλαδή η απαραίτητη «επίσκεψη» στον παθολόγο ή γενικό ιατρό, και πιθανώς η παραπομπή σε άλλες ιατρικές ειδικότητες.
Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά έχουν οδηγήσει στην ολοένα και ευρύτερη αποδοχή της υπηρεσίας αυτής από τους πολίτες των εν λόγω χωρών.