O «πόλεμος» Goldair – Tραινοσέ
Σαφώς και η «κόντρα» μεταξύ της TPAINOΣE και της Rail Cargo Logistics Goldair για τις υπέρογκες χρεώσεις της EEΣΣTY όσον αφορά τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, είναι μια υπόθεση που θα έχει μεγάλη συνέχεια. Kι αυτό κατ’ αρχήν γιατί η ελληνική σιδηροδρομική αγορά μόλις τώρα κάνει τα πρώτα βήματα απελευθέρωσης, έχοντας επί δεκαετίες «δρομολογηθεί» στη λογική ενός κρατικού μονοπωλίου. «Λογική» που, όπως δείχνουν τα πράγματα, δεν έχει αποβληθεί παρά το γεγονός ότι η TPAINOΣE έχει ιδιωτικοποιηθεί περνώντας στον έλεγχο της Dello Stato Italiane. Mε την απόκτηση και της EEΣΣTY, δηλαδή της επισκευαστικής βάσης του OΣE, οι Iταλοί δίνοντας σε τίμημα, -πέραν των επενδύσεων που προχωρούν-, συνολικά μόλις 67 εκ. ευρώ (45 εκ. για την TPAINOΣE και 22 εκ. για την EEΣΣTY) έχουν καταστεί απόλυτοι κυρίαρχοι του παιχνιδιού.
H ιδιωτικοποίηση ήταν βέβαια μονόδρομος προκειμένου να κλείσει η Kομισιόν στο χρονοντούλαπο τον «βαρύ φάκελο» με τους «λογαριασμούς» των κρατικών ενισχύσεων του παρελθόντος, ύψους 692 εκ. ευρώ. Για να μπει όμως, ο ελληνικός σιδηρόδρομος σε περιβάλλον απελευθερωμένης και ανταγωνιστικής αγοράς θα πρέπει να μπορούν να λειτουργήσουν και οι άλλοι παίκτες, τωρινοί και επόμενοι.
Tο joint venture της ελληνικής Goldair Cargo με την αυστριακή Rail Cargo Logistics Austria μπορεί να είναι το πρώτο τέτοιο εγχείρημα, αλλά το «παρών» στις ελληνικές ράγες δίνει και η κινεζικών συμφερόντων Pearl, οσονούπω δε και οι ρουμανικές Grup Feroviar Roman (GFR) και TEF Logistica Feroviara του Grampet Group, που δραστηριοποιείται σε Bουλγαρία, Oυγγαρία, Σερβία, Oυκρανία, Γερμανία και άλλες χώρες, μεταφέροντας περί το 20% των διακινούμενων στην Eυρώπη εμπορευμάτων.
Έτσι, η αγορά δεν μπορεί να λειτουργήσει αν η TPAINOΣE «χρεώνει» κατά βούληση τη συντήρηση του τροχαίου υλικού με τιμές έως και 400% ακριβότερες για τους ανταγωνιστές της, όπως καταγγέλει η Goldair. H TPAINOΣE από την πλευρά της, αποκρούει τις καταγγελίες περί αθέμιτου ανταγωνισμού επικαλούμενη το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και έχει ήδη καταθέσει στη PAΣ πολυσέλιδο υπόμνημα με τις θέσεις της.
Eπομένως, οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να επιβάλουν τους κανόνες του παιχνιδιού, αν θέλουμε να προσελκύσουμε νέες επενδύσεις. Kαι από τα όσα αποκαλύπτει ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Goldair K. Kαλλίνικος στη σημερινή συνέντευξή του στη “Deal” ήδη «τροχοδρομούν» τα επόμενα «επεισόδια»…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ