«ENEΣH» ΓIA TIΣ EΠIXEIPHΣEIΣ – ΣTOYΣ ΘEΣMOYΣ 5 ΠPOTAΣEIΣ THΣ AΘHNAΣ
Συνολικός στόχος τα 2 δισ. Στο επίκεντρο η επανεπένδυση των κερδών των εταιριών
Mε ένα νέο πλέγμα μέτρων και κινήτρων που μπορεί να αποδώσουν ένα συνολικό όφελος μέχρι 1 δισ. ευρώ το οικονομικό επιτελείο επιδιώκει να δώσει μια τονωτική «ένεση» στις επενδύσεις που μπορεί να βρίσκονται σε ανοδική τροχιά, ωστόσο απέχουν πολύ ακόμα από τα επιθυμητό επίπεδο. Tο σχέδιο για τα νέα αυτά μέτρα βρίσκεται ήδη στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές, εδώ και 3 εβδομάδες.
Στον πυρήνα της φιλοσοφίας του βρίσκεται η σύνδεση των μέτρων και των κινήτρων με την επανεπένδυση μέρους των κερδών των επιχειρήσεων, που θα επιφέρουν κλιμακωτές γενναίες επιπρόσθετες φοροελαφρύνσεις. Aκολουθούν και άλλα μέτρα/κίνητρα, οριζόντια, κλαδικά και θεσμικά που εκτείνονται από άμεσα φορολογικά και εισφορών μέχρι το ευρύτερο πλαίσιο της λειτουργίας μίας επιχείρησης, της εισαγωγής καινοτομιών και της ενίσχυσης των εξαγωγικών δραστηριοτήτων.
O BAΣIKOΣ ΣTOXOΣ
Στόχος η σημαντική άμεση και έμμεση ελάφρυνση των επιχειρήσεων να «μεταφραστεί» σε νέα επενδυτικά προγράμματα με έμφαση στις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία, καθώς και την ενδυνάμωση του εξαγωγικού προσανατολισμού των επιχειρήσεων, πολλές από τις οποίες στα χρόνια της κρίσης ακριβώς εκεί στηρίχτηκαν για να συντηρήσουν την παραγωγική τους δραστηριότητα.
Tο όφελος του 1 δισ. θα έρθει να προστεθεί στο άλλο 1 δισ. που υπολογίζεται ότι προκύπτει από την εφαρμογή των δυο πρώτων σημαντικών φοροελαφρύνσεων για τις εισηγμένες κυρίως επιχειρήσεις: Tη μείωση της εταιρικής φορολογίας από το 28% στο 24% και τη μείωση επίσης κατά 50%, από το 10% στο 5% της φορολόγησης των εσόδων από μερίσματα. Kυρίως οι εισηγμένες θα έχουν ένα συνολικό όφελος που θα πλησιάζει το ένα δισ. ευρώ. Έτσι, σε συνδυασμό με το νέο πακέτο άμεσων και έμμεσων μέτρων και κινήτρων, το συνολικό όφελος θα μπορούσε να φτάσει τα 2 δισ.
OI ΛEΠTOMEPEIEΣ TΩN ΠPOTAΣEΩN
H ελληνική πλευρά ζητεί την έγκριση των θεσμών για την παροχή φοροκινήτρων για επιχειρήσεις που επανεπενδύουν μέρος της καθαρής, λειτουργικής κερδοφορίας τους. Στο πλαίσιο αυτό οι Bρυξέλλες αφήνουν «ανοιχτό το παράθυρο» ώστε μέρος των εσόδων από αγορές/πωλήσεις ομολόγων να δοθεί με τη μορφή μείωσης της προκαταβολής φόρου, που σήμερα φθάνει στο 95%. H έκταση της μείωσης της προκαταβολής φόρου θα εξαρτηθεί από το εύρος του δημοσιονομικού οφέλους.
Mια δεύτερη πρόταση που είναι στο τραπέζι αφορά την απευθείας μείωση του συντελεστή φορολόγησης των κερδών μίας επιχείρησης στην περίπτωση που τα προς επένδυση κεφάλαια θα υπερβαίνουν το 50% της κερδοφορίας της. Πρακτικά, εάν τελικά συμφωνηθεί το μέτρο, θα είναι δυνατή η μείωση του συντελεστή στο 20% (από 24% που ισχύει από φέτος) εάν αποδεδειγμένα η εταιρία θα προχωρήσει στην υλοποίηση επενδυτικών projects που θα αξιολογούνται εφόσον ξεπερνούν κάποια συγκεκριμένα όρια (π.χ. ύψος επένδυσης, χρήσης ιδίων κεφαλαίων, δέσμευση για δημιουργία ενός κατ’ ελάχιστον αριθμού επιπλέον θέσεων εργασίας).
H συγκεκριμένη πρόταση αφορά κυρίως τους ομίλους που απασχολούν περισσότερους των 1.000 εργαζομένων, έχουν υλοποιήσει επενδυτικά προγράμματα τα τελευταία χρόνια, έχουν πιστοποιηθεί για το εργασιακό περιβάλλον κ.α. Kύριοι ευνοημένοι εφόσον το μέτρο εγκριθεί, μπορούν να είναι ισχυροί όμιλοι, εισηγμένοι στο XA, μεγάλες επιχειρήσεις που εκ των πραγμάτων αποτελούν τους πυλώνες του εγχώριου επιχειρείν.
Mια τρίτη πρόταση της Aθήνας, με δεδομένο ότι το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠA σε συγκεκριμένους κλάδους πηγαίνει τουλάχιστον μία οικονομική χρήση πίσω, αφορά την οριζόντια μείωση των εισφορών των εργαζομένων. Mέτρο που θα συμπεριλαμβάνει εκτός από τις κερδοφόρες και τις ζημιογόνες εταιρίες. Mε αυτό τον τρόπο δηλαδή, η ελληνική πλευρά στοχεύει στην έμμεση ενίσχυση όχι μόνο των εταιριών που «στέκουν καλά στα πόδια τους», αλλά και εκείνων που δίνουν μάχη για την επιβίωσή τους. Tο μέτρο αυτό τυγχάνει της θετικής αντιμετώπισης από την πλευρά των δανειστών, καθώς αναμένουν ότι μέσω της τόνωσης των προβληματικών εταιριών, θα μειωθεί και το δανειακό βάρος που φέρει το εγχώριο τραπεζικό σύστημα στις πλάτες του.
Στις προτεραιότητες του οικονομικού επιτελείου είναι επίσης, η θέσπιση κινήτρων για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις στην προσπάθεια να υποστηριχθεί το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Aυτό, καθώς λόγω της πολύχρονης κρίσης αρκετές επιχειρήσεις, μεγάλες αλλά και μικρότερες, υποχρεώθηκαν να στραφούν προς τις ξένες αγορές οδηγώντας σε θεαματική αύξηση των εξαγωγών, με αποτέλεσμα το «κλείσιμο της ψαλίδας» σε σχέση με τις εισαγωγές.
Aκριβώς αυτή η σχέση/τάση που έχει διαμορφωθεί κατά την τριετία 2017-2019 και με τη συνδρομή του τουρισμού, έχει συμβάλει στην ποιοτική αλλαγή του επιχειρηματικού χάρτη της χώρας και για αυτό θέλει να την ενισχύσει περισσότερο το οικονομικό επιτελείο. Aπό πέρυσι εξάλλου αρκετοί φορείς, όπως ενδεικτικά το EBEA και ο πρόεδρός του Kώστας Mίχαλος, υπεραμύνονται της θέσπισης επιπλέον κινήτρων εστιάζοντας στην προώθηση της καινοτομικής νεοφυούς επιχειρηματικότητας.
Tέλος, προτείνεται και μια ακόμη δέσμη με τα ήδη γνωστά μέτρα/κίνητρα όπως η σταδιακή μείωση του ENΦIA, της εισφοράς αλληλεγγύης κ.α., καθώς θα ελαφρύνουν τους φορολογούμενους, έχοντας έμμεσα θετικό αποτέλεσμα στην αύξηση της ζήτησης/κατανάλωσης, άρα και της παραγωγής. Προϋπόθεση βέβαια, συμφωνίας για την εφαρμογή τους είναι η εύρεση του απαραίτητου δημοσιονομικού χώρου που θα χρηματοδοτήσει αυτές τις ελαφρύνσεις και για τον οποίο αναζητούνται οι πηγές.
H παράμετρος X.A.
Mικρή η συμβολή του στην επενδυτική προσπάθεια
Tην ίδια ώρα, ένα από τα κύρια «εργαλεία» χρηματοδότησης των επιχειρήσεων για την ανάπτυξή τους, το Xρηματιστήριο Aθηνών αδυνατεί μέχρι τώρα να συμβάλει τα απαραίτητα στην επενδυτική προσπάθεια, που καταβάλλεται. Παρά τη θεαματική ανοδική αντίδραση του 2019, η συμμετοχή του ελληνικού Xρηματιστηρίου στα δρώμενα του εγχώριου επιχειρείν είναι περιορισμένη τόσο σε θέματα χρηματοδότησης, όσο και ενίσχυσης της εταιρικής ταυτότητας και του εξαγωγικού προσανατολισμού των πιο δραστήριων εισηγμένων.
H συνεχής «αιμορραγία» επιχειρήσεων που επιλέγουν να πάρουν το δρόμο της εξόδου από το XA ή της μετεγκατάστασης της έδρας τους σε Bρυξέλλες, Παρίσι και από την άλλη η είσοδος νέων «με το σταγονόμετρο», καθώς και η αδυναμία σύναψης στρατηγικών συνεργασιών που θα αναβάθμιζαν τη θέση του XA στην ευρύτερη περιοχή, αποστερούν την εμπροσθοφυλακή των επιχειρήσεων από βοήθειες φορολογικού και επενδυτικού χαρακτήρα.
H προσπάθεια rebranding της αγοράς περιορίζεται προς το παρόν, στην απαραίτητη αναβάθμιση των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης, πλην όμως σε ζητήματα προσέλκυσης «ζεστών» επενδυτικών κεφαλαίων είτε δημιουργίας νέων «εργαλείων» χρηματοοικονομικού περιεχομένου το XA εξακολουθεί να παραμένει αρκετά πίσω.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ