Πώς ο Νίκος Πατέρας προέβλεψε και εκμεταλλεύεται το bull market στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων
Περίπου 200 χρόνια τώρα, η οικογένεια Πατέρα έχει δημιουργήσει ένα ζηλευτό record στη θάλασσα. Εκκινώντας από τις Οινούσσες με καΐκια, στα μεγάλα ιστιοφόρα, στον ατμό και, τώρα στο πετρέλαιο, επτά γενιές καραβοκύρηδων έχουν καταφέρει να μεγαλουργούν σε ένα αδυσώπητα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Έτσι, για τον εφοπλιστή Νίκο Πατέρα, η γιγάντωση της Contships δεν μπορεί παρά να είναι “business as usual”.
Το τελευταίο διάστημα και, με μεγάλη ένταση το τελευταίο έτος, ο Ν. Πατέρας έχει επικεντρωθεί στη γιγάντωση του στόλου της εξειδικευμένης στα container feeder vessels, χωρητικότητας μεταξύ 700 και 1500 TEU, τομέας της ναυτιλίας στον οποίο είναι η μεγαλύτερη του κόσμου.
Με δεδομένο ότι, λόγω της μακραίωνης ιστορίας της οικογένειας, αλλά και της εταιρίας αυτής καθεαυτής, η Contships έχει την εμπιστοσύνη των charterers διεθνώς, πολλοί αναρωτιόνταν για τον λόγο για τον οποίο ο Νίκος Πατέρας επέμενε στις επιθετικές εξαγορές πλοίων, «σαρώνοντας» την αγορά για ευκαιρίες και σχεδιάζοντας πολλές ακόμα. Κι αυτό γιατί οι προβλέψεις των αναλυτών για τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξες.
Η ευκαιρία
Διορατικότητα. Αυτό είναι το νούμερο, ένα προσόν το οποίο χρειάζεται ένας εφοπλιστής για να πετύχει. Και ας λέει ο Νίκος Πατέρας ότι το «χρυσό τετράπτυχο» είναι «Τύχη, Δουλειά, Υπομονή και Ψυχραιμία». Αυτή τη διορατικότητα, ο Νίκος Πατέρας απέδειξε για μια ακόμα φορά ότι την έχει, καθώς, παρά τις προβλέψεις, η αγορά γύρισε ξαφνικά σε Bull Market, λόγω συμφόρησης των ναυλωτών που αναζητούν δρομολόγια εμπορευματοκιβωτίων. Σε αυτές τις συνθήκες αγοράς, η Contships εμφανίζεται ήδη κερδισμένη και να βρίσκεται ένα βήμα εμπρός. Γιατί;
Εάν το 2018 είχε βραβευθεί ως η Dry Cargo εταιρία της χρονιάς στα Greek Shipping Awards της Lloyd’s List, το 2019, ο Νίκος Πατέρας έβαλε την Contships σε ένα κρεσέντο επενδύσεων.
Για την ακρίβεια, ήταν ανάμεσα στους 5 big spenders της χρονιάς, ξοδεύοντας 78 εκατ. δολάρια για την απόκτηση εννέα secondhand πλοίων, σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue. Έτσι, ο στόλος της, εκτινάχθηκε στα 41 πλοία, φέτος, από 20, το 2017. Ομοίως, για το έτος που πέρασε, η Contships μετέφερε 750 χιλιάδες TEU, με το capacity του στόλου της να φτάνει τα 45.000 TEU.
Όχι τυχαία, η Contships είναι ο container feeder owner με την υψηλότερη ανάπτυξη στον κόσμο και σκοπεύει να συνεχίσει επιθετικά, εκμεταλλευόμενη τώρα και τις συνθήκες της αγοράς. Ο Νίκος Πατέρας συνεχίζει να «σκανάρει» την αγορά για ευκαιρίες σε secondhand πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με το σχέδιο της Contships να δείχνει ότι θα συνεχίσει και εντός του 2020 τον επιθετικό ρυθμό επενδύσεων και ανάπτυξης.
Για το τρέχον έτος, η εταιρία αναμένεται να φτάσει τον αριθμό των πλοίων της σε 45, μεταφέροντας 1 εκατ. TEU στο σύνολο του έτους. Με τις επενδύσεις να έχουν φτάσει τα 250 εκατ. δολάρια την τελευταία τριετία και, για το 2020, παρά την επιβράδυνση της αγοράς, η Contships σκοπεύει να εκμεταλλευθεί το διπλό “παράθυρο” που ανοίγει, ανεβάζοντας το ποσό των επενδύσεων στα 300 εκατομμύρια δολάρια.
Η κρίση γεννά ευκαιρίες, λένε και ο Νίκος Πατέρας αρχικά αναζητά πλοία τα οποία θα προστεθούν στο στόλο του σε καλή τιμή και από την άλλη εκμεταλλεύεται το bear market timing στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, χρησιμοποιώντας το «βαρύ» όνομα που διαθέτει.
Σήμερα, η Contships απασχολεί περισσότερους από 1000 ναυλωτές, παρέχει άριστο track record με τους κορυφαίους container feeder charterers τους οποίους διατηρεί στη γιγαντιαία πελατειακή της βάση, στην οποία συμπεριλαμβάνονται κολοσσοί όπως οι Maersk Line, CMA CGM, Cosco, Evergreen, SeaLand, One, Arkas, Heung-A, Yang Ming κ.α.
Ο Νίκος Πατέρας προχωρά επιθετικά μεν, αλλά με ιδιαίτερη προσοχή, καθώς, όπως συνηθίζει να λέει, «6-7 γενιές καραβοκύρηδες αγωνιστήκαμε σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον που δεν συγχωρεί τα λάθη».
Και αναγνωρίζει πως σήμερα, «είναι τόσοι πολλοί οι αστάθμητοι γεωπολιτικοί παράγοντες που χρειάζεται η Τύχη γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι ξημερώνει στην άλλη άκρη του κόσμου, και πώς ένα γεγονός θα επηρεάσει την ναυλαγορά». Σε αυτές τις συνθήκες και, με τον κωδικό «γιγάντωση», η Contships συνεχίζει την επιτυχημένη ρότα της προς την κορυφή…
ΣΕ ΥΨΗΛΑ ΔΙΕΤΙΑΣ ΟΙ ΝΑΥΛΟΙ – ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΑΝΟΔΙΚΑ
Το απόλυτο timing στην αγορά των containerships
Ο κορωνοϊός έφερε «φουρτούνες» στην παγκόσμια ναυτιλία και, με τα δρομολόγια από και προς Κίνα να σταματούν, πολλοί προέβλεπαν καταστροφή για τις ναυτιλιακές. Αυτοί που έκαναν ποντάρισμα στο… doom, ωστόσο, διαψεύονται κατηγορηματικά, καθώς στα containers έχουμε bear market, με τους ναύλους να εκτοξεύονται, φαινόμενο που δείχνει ότι θα κρατήσει αρκετό καιρό.
Ήδη, ο δείκτης Freightos Baltic Index έχει χτυπήσει υψηλά διετίας και άνω, με τους ναύλους από Βόρεια Ευρώπη προς Ασία να εκτοξεύονται στα 1.029 δολάρια ανά feu, από 663 δολάρια ανά feu στα μέσα Φεβρουαρίου. Κι αυτό, παρά την πιθανή απώλεια όγκου που θα φτάσει το 10% φέτος στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με στοιχεία της SeaIntel.
Ο λόγος είναι η μείωση των δρομολογίων αυτή καθεαυτή. Με τις ναυτιλιακές να ακυρώνουν μαζικά τα ταξίδια από τον προηγούμενο μήνα, ώστε να αντιμετωπίσουν τον αντίκτυπο του κορωνοϊού στις κινεζικές εξαγωγές (και την αναμενόμενη μείωση της ζήτησης), οι ναυλωτές τώρα δεν βρίσκουν χώρο και διαγκωνίζονται για μια… θέση σε contships που κατευθύνονται προς Ασία, σε συνθήκες ακραίας έλλειψης χωρητικότητας. Για την ακρίβεια, η χωρητικότητα έχει μειωθεί ως και κατά 50% σε ορισμένες διαδρομές εκτός της Κίνας.
Και, ενώ οι ναύλοι ανεβαίνουν, οι ναυτιλιακές ετοιμάζονται για την ανάκαμψη της ζήτησης που θα φέρει το τέλος του εφιάλτη του κορωνοϊού, αναμένοντας επιτάχυνση ακόμα και στα τέλη Απριλίου, όταν υπάρξει αλληλοεπικάλυψη των παραγγελιών του καλοκαιριού με τις προηγούμενες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ