Η ΕΡΤ2 αποτίοντας φόρο τιμής στον αντιστασιακό Μανώλη Γλέζο που πέθανε πριν δύο μέρες, παρουσιάζει σήμερα στις 18:00 το παραγωγής 2018 ντοκιμαντέρ του Ανδρέα Χατζηπατέρα «Ο Τελευταίος Παρτιζάνος».
Πρόκειται για μια μοναδικά ξεχωριστή ταινία, διάρκειας 74 λεπτών. Ο σκηνοθέτης προσεγγίζει τον Μανώλη Γλέζο με έναν τρόπο γεμάτο φρεσκάδα και διαύγεια, αποκαλύπτοντας τη φλογερή προσωπικότητά του, ενώ άλλοτε με χιουμοριστικό και άλλοτε με βαθιά συγκινητικό τρόπο καταφέρνει να αναδείξει το πάθος του για την ίδια τη ζωή. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η αφήγηση της ιστορίας του Μανώλη Γλέζου μάς δίνει το πορτρέτο της σύγχρονης Ιστορίας της Ελλάδας.
Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο τύπου, “ο μοναδικός αυτός τρόπος με τον οποίο ο Ανδρέας Χατζηπατέρας έρχεται σε επαφή με τον Μανώλη Γλέζο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο εντελώς διαφορετικό δικό του σημείο αφετηρίας. Γεννημένος και μεγαλωμένος στο Λονδίνο, γόνος ελληνικής οικογένειας, ο Ανδρέας Χατζηπατέρας σπούδαζε το 2015 στην Νέα Υόρκη στην περίφημη σχολή κινηματογράφου του NYU (από την οποία έχουν αποφοιτήσει κορυφαίοι σκηνοθέτες όπως ο Μάρτιν Σκορτσέζε, ο Τζιμ Τζάρμους και πολλοί άλλοι), όταν άκουσε για πρώτη φορά το όνομα του Μανώλη Γλέζου.
Ήταν όταν μία καθηγήτριά του στη σχολή διάβασε ένα άρθρο στους «Νew York Times» που διηγούνταν ότι ο Γλέζος είχε γίνει ευρωβουλευτής σε ηλικία 92 ετών, και ρώτησε τον Χατζηπατέρα εάν γνώριζε τον αειθαλή πολιτικό άνδρα. Με την περιέργειά του κεντρισμένη, έψαξε στο διαδίκτυο, τηλεφώνησε σε συγγενείς στην Αθήνα να μάθει περισσότερα, και άρχισε να έρχεται σε επαφή με τον Μανώλη Γλέζο για να κάνει μια ταινία με θέμα τον ίδιο.
Με τα ‘σπαστά’ ελληνικά του και την απόστασή του από την ελληνική μικροπολιτική πραγματικότητα, ο Χατζηπατέρας ενδιαφέρεται να εντοπίσει την ουσία του Μανώλη Γλέζου. Ακολουθώντας τον Γλέζο από το σπίτι στο γραφείο του, στο ασταμάτητο, πυρετώδες καθημερινό του πρόγραμμα, αλλά και στο ταξίδι του στην Ευρωβουλή, αποκαλύπτει έναν άνθρωπο που τυγχάνει συγκινητικής αποδοχής όπου και αν βρεθεί, και που η ιστορία του είναι η σύγχρονη Ιστορία της χώρας του.
Έτσι, εν μέσω αστεϊσμών, επιπλήξεων και συμβουλών, το συνεργείο αναλαμβάνει ενεργό δράση πίσω από την κάμερα, προσπαθώντας πάση θυσία να αποκαλύψει τον Μανώλη Γλέζο, τον άνθρωπο που κρύβεται πίσω από το μύθο. Ο Χατζηπατέρας ταυτόχρονα με το μοναδικό πορτρέτο, γεμάτο καθαρότητα, χιούμορ και συναίσθημα, καταφέρνει να αποδώσει και ένα πορτρέτο της χώρας που γέννησε μια προσωπικότητα του βεληνεκούς του Μανώλη Γλέζου.
Της χώρας -που όπως γράφει ο πρόσφατα μεταφρασμένος στα ελληνικά Αμερικανός ιστορικός Γουίλιαμ Μακ Νιλ- πέρα από τον ατομισμό και τον συμφεροντολογισμό, από καιρό σε καιρό, εμπνέει και ένα έντονο, σχεδόν παράλογο, ηρωικό στοιχείο. Αυτό το ηρωικό στοιχείο που ιστορικά δίνει στην Ελλάδα την τελική της μορφή, βρίσκει την καλύτερη έκφρασή του στο πρόσωπο του Μανώλη Γλέζου”.