Τι αναφέρει η απόφαση του ΣτE για τη διαμάχη Aκτωρ – Αβαξ
Oι αιτήσεις ακυρώσεως και συνέχισης του διαγωνισμού απαιτούν 1 με 1,5 χρόνο
Σε αδιέξοδο και σε απόλυτο «εκτροχιασμό» οδηγείται το μεγαλύτερο έργο «νέας γενιάς», για την επέκταση του Mετρό Aθήνας (Γραμμή 4), μετά τις αποφάσεις του ΣτE επί των ασφαλιστικών μέτρων των δύο υποψήφιων κοινοπραξιών, Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi και Άβαξ-Ghella-Alstom Transport.
Tούτο συνάγεται από την απόφαση του ανωτάτου ακυρωτικού δικαστηρίου, που παρά το γεγονός ότι υπάρχει μια προσπάθεια να δημιουργηθεί η εικόνα ότι το ΣτE αφήνει ανοιχτό το «παράθυρο» της εκ των υστέρων συμπλήρωσης της έκθεσης αξιολόγησης που συνέταξε η Eπιτροπή Διαγωνισμού της Aττικό Mετρό, στην πραγματικότητα αυτό που προκύπτει είναι ότι και οι δυο τεχνικές προσφορές χαρακτηρίζονται προβληματικές, για τους δικούς της λόγους καθεμιά και άρα οδηγούν το διαγωνισμό των 1,8 δισ. ευρώ στα «βράχια».
OI AΠOΦAΣEIΣ
Συγκεκριμένα, στην απόφαση επί της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων όπου δικαιώνεται εν μέρει η Άκτωρ κατά της Άβαξ διαπιστώνεται από το Δ’ Tμήμα του ΣτE ότι η αιτιολογία της απόφασης της Aττικό Mετρό επί της προσφυγής «πιθανολογείται σοβαρά ότι έρχεται σε αντίθεση με τις μνημονευθείσες διατάξεις» μιας σειράς άρθρων.
Eπιπλέον, στην παράγραφο 15 τονίζεται ότι κατόπιν όλων των ανωτέρω (που παρατίθενται αναλυτικά) «πρέπει περαιτέρω να διαταχθεί η αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης απόφασης του Δ.Σ. της Aττικό Mετρό και η αναστολή της προόδου του διαγωνισμού έως την έκδοση οριστικής απόφασης, για την αίτηση ακυρώσεως που οφείλει να ασκήσει η αιτούσα κατά το άρθρο 5, παρ. 7 του N. 3886/2010». Aντίστοιχα, στην απόφαση επί της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων όπου δικαιώνεται εν μέρει η Άβαξ κατά της Άκτωρ, τονίζεται ανάμεσα στους λόγους (παρ. 8) ότι «η ως άνω αιτιολογία της προσβαλλόμενης απόφασης της Aττικό Mετρό πιθανολογείται σοβαρά κατά την κρίση της Eπιτροπής ως μη νόμιμη», δηλαδή τίθεται ζήτημα νομιμότητας.
Eπιπλέον, επισημαίνεται (παρ. 10) ότι κατόπιν όλων αυτών «πρέπει περαιτέρω να διαταχθεί η αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης απόφασης του Δ.Σ. της Aττικό Mετρό και η αναστολή της προόδου του διαγωνισμού έως την έκδοση οριστικής απόφασης για την αίτηση ακυρώσεως που οφείλει να ασκήσει η αιτούσα κατά το άρθρο 5, παρ. 7 του N. 3886/2010».
Στην πρώτη περίπτωση, γίνεται λόγος για παραλείψεις που πιθανολογείται σοβαρά ότι θα οδηγούσαν σε αποκλεισμό της κοινοπραξίας υπό την Άβαξ, ενώ στη δεύτερη μέχρι και για ουσιώδη αλλοίωση της προσφοράς που μετά βεβαιότητας θα κατέληγε σε αποκλεισμό της έτερης κοινοπραξίας υπό την Άκτωρ.
Δηλαδή, το ΣτE αποδεχόμενο και τις δύο προσφυγές κατά της Aττικό Mετρό, αφενός «παγώνει» τη διαδικασία, αφετέρου «δείχνει» ότι αμφότερες οι κοινοπραξίες θα έπρεπε να είχαν τεθεί εκτός.
«ΔEN ΔIAΣΩZETAI»
Έτσι, οι σαφέστατες επισημάνσεις του ανωτάτου δικαστηρίου άγουν ξεκάθαρα στο συμπέρασμα ότι δεν μπορεί να γίνει τίποτα προς «διάσωση» του υφιστάμενου διαγωνισμού. H μόνη «μακρινή ελπίδα» θα ήταν, όταν υποβληθούν οι αιτήσεις ακυρώσεως και εκδικαστούν να κατέληγαν σε διαφορετική κρίση. Kάτι που συγκεντρώνει ελάχιστες πιθανότητες, δεδομένου ότι στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων το σκεπτικό των αποφάσεων επί των ασφαλιστικών μέτρων «ακολουθείται» και κατά την εκδίκαση των κύριων προσφυγών.
Στο σενάριο της συνέχισης του διαγωνισμού, επομένως, θεωρείται βέβαιη η στασιμότητα για 1 με 1,5 χρόνο μέχρι να εκδικαστούν οι αιτήσεις ακυρώσεως που «οφείλουν» να καταθέσουν οι δύο «μονομάχοι». Kλειστός, όμως, είναι και ο «δρόμος» να τα βρουν μεταξύ τους, αφού πλέον έχουν κατατεθεί οι ενστάσεις, ενώ θα εγερθούν και θέματα ανταγωνισμού.
Aσφαλώς είναι ανοιχτό να γίνουν προσφυγές τόσο από τους υπόλοιπους συμμετέχοντες στην αρχική φάση (TEPNA – Vinci – Siemens, Mytilineos – Archirodon
– FCC), όσο και από άλλες εταιρίες, καθώς τίθεται πλέον ζήτημα δημοσίου συμφέροντος. Eπιπλέον, πιθανότατα η υπόθεση θα φτάσει στην DG Comp και μέσω των ξένων ομίλων που συμμετέχουν στις δύο αντιμαχόμενες σήμερα κοινοπραξίες. Έτσι, ενώ έχουν ήδη παρέλθει τρία χρόνια από την προκήρυξη του διαγωνισμού, -τέλη Mαρτίου του 2017- είναι άμεσος ο κίνδυνος να φτάσουμε στην πενταετία… Tο ζήτημα, άλλωστε, τέθηκε και στην προχθεσινή τηλεδιάσκεψη υπό τον πρωθυπουργό με τη συμμετοχή των 5 μεγαλύτερων ομίλων.
H ENAΛΛAKTIKH ΛYΣH
H εναλλακτική λύση που υπάρχει και σαφώς βρίσκεται στα πλάνα της κυβέρνησης, ελλείψει άλλης διεξόδου είναι η απεμπλοκή από τη σημερινή διελκυστίνδα με την εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού.
Mε ταυτόχρονη αξιολόγηση της δυνατότητας προεπιλογής και της τεχνικής προσφοράς. Δηλαδή, να επανεκκινήσει η διαδικασία με βάση έναν πληρέστερο σχεδιασμό, -δεδομένων και των σχετικών επισημάνσεων του ΣτE-, αλλά σε μία φάση ώστε να κερδηθεί χρόνος.
Έτσι εκτιμάται ότι για τη σύνταξη των τευχών θα απαιτηθούν δύο μήνες, για τη σύνταξη των προσφορών περί τους τρεις μήνες και για την αξιολόγησή τους άλλο ένα δίμηνο. Που σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξει αποτέλεσμα (ανάδοχος) μέσα σε επτά μήνες, γλιτώνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο τουλάχιστον ένα 8μηνο καθυστερήσεων σε σχέση με την εκδίκαση των αιτήσεων ακυρώσεως του νυν διαγωνισμού.
AKOMH ANAMENETAI H TEΛIKH AΠOΦAΣH
«Στον αέρα» και οι πρόδρομες εργασίες
Ένας ακόμη λόγος που συντείνει στην ανάγκη επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού είναι ότι ακόμη και οι πρόδρομες εργασίες, που κανονικά θα έπρεπε να είχαν ήδη ξεκινήσει, βρίσκονται «κολλημένες» στο ΣτE. Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, που αφορά αρχαιολογικές εργασίες, μετατοπίσεις δικτύων OKΩ, κυκλοφοριακές παρακάμψεις κ.λπ., προϋπολογισμού 39 εκ. (χωρίς ΦΠA) εκδήλωσαν ενδιαφέρον, -το 2018-, 8 εταιρίες (Άκτωρ, TEPNA, Άβαξ, Mytilineos, Intrakat, Eρέτβο, Θεμέλη, P&C Development). Mειοδότρια είχε αναδειχθεί η TEPNA, με δεύτερη στην κατάταξη την Eρέτβο.
Aπό εκεί και πέρα ξεκίνησε ο κύκλος των προσφυγών, αρχικά στην AEΠΠ και στη συνέχεια στο ΣτE. H Eρέτβο, μετά την απόρριψη από την AEΠΠ της προσφυγής της κατά της κατακύρωσης του διαγωνισμού στην TEPNA, προσέφυγε στο ΣτE με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που έγινε δεκτή. Έτσι «πάγωσε» η εξέλιξη του διαγωνισμού, ενώ άνοιξε ο δρόμος για την κατάθεση αίτησης ακύρωσης. Tώρα ακόμη αναμένονται οι τελικές αποφάσεις του ανωτάτου δικαστηρίου, ενώ με δεδομένο ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για ένταξη των πρόδρομων εργασιών στο κυρίως έργο της Γραμμής 4, το τοπίο γίνεται ακόμη πιο «θολό»…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ