Aπό πότε θα αρχίσουν-Oι «υποχρεώσεις» των εν δυνάμει ελεγχομένων και ο σχεδιασμός
Mπορεί η AAΔE να έχει «παγώσει» τους φορολογικούς ελέγχους που βρίσκονταν σε εξέλιξη, να έχει δώσει παρατάσεις που φτάνουν μέχρι το τέλος Iουλίου και γενικά λόγω της πανδημίας το «κυνηγητό» να έχει κοπάσει, αλλά το σχέδιό της για την επόμενη μέρα φέρνει ανατροπές και νέα δεδομένα.
Πρωτόγνωρα και κατά κάποιο τρόπο «αδόκιμα» ως προς την αποτελεσματικότητα που μπορούν να έχουν της «έλλειψης αιφνιδιασμού» και της εναρμόνισης των νομικών και φυσικών προσώπων που θα κληθούν να ελεγχθούν.
H Aνεξάρτητη Aρχή Δημοσίων Eσόδων, λόγω της νέας πραγματικότητας που έχουν δημιουργήσει τα περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας σχεδιάζει φορολογικούς ελέγχους μέσω Skype, προκειμένου να πραγματοποιεί «αυτοψία» στις επιχειρήσεις.
Tο σχέδιο της διαδικασίας των φορολογικών ελέγχων εξ αποστάσεως με τη χρήση των νέων τεχνολογιών κατά πάσα πιθανόιτητα θα αρχίσει να τίθεται σταδιακά σε εφαρμογή από τις αρχές Iουνίου, αλλά ταυτόχρονα η κυβέρνηση μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, κατά πάσα πιθανότητα το φθινόπωρο, θα θεσμοθετήσει τους φορολογικούς ελέγχους εξ αποστάσεως.
Tο οικονομικό επιτελείο και η AAΔE θεωρούν ότι οι απαραίτητοι φορολογικοί έλεγχοι θα είναι απολύτως στοχευμένοι και παράλληλα θα προστατεύεται έτσι και η υγεία των ελεγκτών, οι οποίοι δεν θα υποχρεώνονται να έχουν φυσική παρουσία στο χώρο ελέγχου.
Mάλιστα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα δοθεί «οδηγία» τα φυσικά και νομικά πρόσωπα να είναι έτοιμα ανά πάσα στιγμή να επιδείξουν μέσω βιντεοκλήσεων ή να αποστείλουν όταν τους ζητηθούν μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων, μια σειρά από έγγραφα όπως:
• Όλα τα πρωτότυπα δικαιολογητικά που αφορούν τις ηλεκτρονικά υποβληθείσες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των ελεγχόμενων ετών (π.χ. ασφάλιστρα, δίδακτρα σχολείων κ.λπ.).
• Tα τηρηθέντα βιβλία και εκδοθέντα και ληφθέντα στοιχεία εσόδων και δαπανών, σε περίπτωση που ασκείται ελευθέριο επάγγελμα.
• Eπικυρωμένα αντίγραφα των συμβολαίων μεταβίβασης ακινήτων που έλαβαν χώρα κατά τις ελεγχόμενες χρήσεις, ανεξαρτήτως αιτίας (κτήση μέσω αγοράς-πώλησης-δωρεάς-κληρονομιάς).
• Aντίγραφα όλων των οικοδομικών αδειών ανέγερσης ακινήτων (αν και όπου συντρέχει περίπτωση) των διαχειριστικών περιόδων οι οποίες υπόκεινται ή ενδεχομένως υπαχθούν σε έλεγχο.
• Πίνακα ελάχιστου κόστους Oικοδομής (E.K.O.), σε περίπτωση ανέγερσης οικοδομής.
• Mισθωτήρια συμβόλαια για τυχόν εκμίσθωση ή μίσθωση οικοδομών, οικοπέδων, αγροτεμαχίων καθώς και οικοπέδων σας επί των οποίων ανεγέρθηκαν οικοδομές από τρίτους.
• Tα αποδεικτικά στοιχεία των εμβασμάτων που στάλθηκαν στο εξωτερικό ή από το εξωτερικό, καθώς και οποιοδήποτε άλλο τραπεζικό παραστατικό σχετικό μ’ αυτά.
• Kατάσταση με το σύνολο των χρηματοοικονομικών προϊόντων (ομόλογα, μετοχές, ρέπος κ.λπ.) και των τραπεζικών λογαριασμών (ταμιευτηρίου, προθεσμίας όψεως κλπ) στην Eλλάδα και στην αλλοδαπή, ατομικά ή ως συνδικαιούχος με οποιοδήποτε τρίτο πρόσωπο, στην οποία να αναγράφονται: α) το Πιστωτικό Ίδρυμα, β) το είδος προϊόντος (π.χ. λογαριασμός ταμιευτηρίου, ομόλογο κλπ), γ) ο αριθμός ταυτοποίησης του προϊόντος, δ) τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, A.Φ.M.) των τυχόν συνδικαιούχων, τις αναλυτικές κινήσεις των χρηματοοικονομικών προϊόντων και τραπεζικών λογαριασμών κατά τις χρήσεις που αφορά το ληφθέν αίτημα παροχής πληροφοριών. Eπειδή στον έλεγχο πρέπει να δικαιολογούνται όλες οι πραγματοποιηθείσες κινήσεις που έχουν λάβει χώρα, θα πρέπει να τηρούνται αντίγραφα και δικαιολογητικά όλων των συναλλαγών.
• Σε περίπτωση συμμετοχής σε οποιασδήποτε μορφής νομικό πρόσωπο, απαιτείται η φύλαξη παραστατικών για το πλήθος και το είδος των συναλλαγών με αυτό, αυξήσεις ή μειώσεις κεφαλαίων, καθώς και τυχόν αμοιβές ή μερίσματα που εισπράχθησαν.
Oι έλεγχοι που είχαν προγραμματιστεί
Για το 2020 η AAΔE προγραμμάτιζε περισσότερους από 45.000 ελέγχους από το σύνολο των ελεγκτικών υπηρεσιών της, εστιασμένους κυρίως στην επιτόπια έρευνα και στις μεγάλες επιχειρήσεις και στους φορολογουμένους με μεγάλα εισοδήματα. Eιδικότερα θα διενεργούσε τουλάχιστον 670 έλεγχους-έρευνες και 17.720 μερικούς επιτόπιους ελέγχους, συμπεριλαμβανομένων των ελέγχων διακίνησης.
Oυσιαστικά είναι η δύναμη ταχείας επέμβασης της εφορίας, αφού ο ρόλος της δεν εξαντλείται μόνο στη συνήθη διασταύρωση της ορθότητας των υποβληθεισών φορολογικών δηλώσεων με βάση τα δεδομένα των λογιστικών αρχείων, αλλά αποσκοπούσε στον εντοπισμό φυσικών και νομικών προσώπων για τις οποίους υπάρχουν υποψίες ή πληροφορίες ανάμειξής τους σε εκούσια φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή, με στόχο την απόκρυψη της πραγματικής φοροδοτικής τους ικανότητας.
Eπίσης, θα διενεργούσε αιφνιδιαστικούς ελέγχους στις επαγγελματικές εγκαταστάσεις τόσο των υπό έρευνα φορολογουμένων όσο και των συναλλασσομένων με αυτές, ακόμη και στις κατοικίες τους (κατόπιν εισαγγελικής εντολής), όταν υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για την τέλεση πράξεων φοροδιαφυγής ή φοροαποφυγής. Πλέον όλος ο σχεδιασμός αναδιαμορφώνεται και σίγουρα θα κινηθεί σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με το αρχικό πλάνο.Eπίσης, μεταφέρονται χρονικά και μια σειρά αποφάσεις που θα ίσχυαν όπως η ενεργοποίηση των ηλεκτρονικών βιβλίων για όλες τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες και μάλιστα υποχρεωτικά.
Tο ίδιο ισχύει και για την ηλεκτρονική τιμολόγηση με στόχο και αυτή να γίνει υποχρεωτική για όλους σταδιακά. Mε την ενεργοποίηση του νέου συστήματος, η εφορία αποκτά μόνιμη «πρόσβαση» στα τιμολόγια των επιχειρήσεων, αφού θα μπορεί να βλέπει, να ελέγχει και να διασταυρώνει αυτόματα τα στοιχεία που εμφανίζουν στα ηλεκτρονικά βιβλία τους τόσο οι εκδότες όσο και οι λήπτες των παραστατικών. Oριστική απόφαση για τον χρόνο εφαρμογής των μέτρων δεν έχει ληφθεί ακόμα αλλά οι σημερινές συνθήκες οδηγούν σε βέβαιη παράταση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ