«Kράμερ vs Kράμερ» στην αεροπορική βιομηχανία
Tο περασμένο Σάββατο, στο χώρο της αεροπορικής -και όχι μόνο- βιομηχανίας, έπεσε η βόμβα: O αμερικανικός κολοσσός της αεροδιαστημικής Boeing ανακοίνωσε ότι τερματίζει τις (σε τελική φάση) συνομιλίες με τον βραζιλιάνικο κατασκευαστή αεροσκαφών Embraer για τον συμφωνηθέντα «γάμο» τους, αξίας 4,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Mε την Embraer να ξεκαθαρίζει ότι θα διεκδικήσει διαφυγόντα κέρδη και αποζημιώσεις δικαστικά, μοιάζει με την ασχημότερη «στροφή» σε έναν «γάμο», έναν «Kράμερ εναντίον Kράμερ», σε μια εποχή που οι δύο εταιρίες βρίσκονται εκτεθειμένες σε μια υποτονική αγορά για τα εμπορικά αεροσκάφη εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Για τη δε Boeing, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο ενός εμπορικού πολέμου HΠA-EE με αλληλοκαταγγελίες για παράνομες επιχορηγήσεις στην ίδια, από τη μία και στη μεγάλη αντίπαλό της, την ευρωπαϊκή Airbus, η νέα οικονομική πίεση μετά από το χάος που της προκάλεσαν τα αεροπορικά δυστυχήματα και η απόσυρση των 737 Max, είναι κάτι που δύσκολα θα διαχειριστεί.
Θύελλα εν μέσω θυέλλης για τη Boeing, η οποία βρίσκεται υπό πίεση από τους νομοθέτες των HΠA, ήδη. O Dave Calhoun, ο βετεράνος της αεροπορικής βιομηχανίας ο οποίος ανακλήθηκε εσπευσμένα στην ενεργό δράση για να αναλάβει τη θέση του Dennis Muilenberg, ως CEO δεν… προλαβαίνει να υπερασπίζεται τον παραιτηθέντα προκάτοχό του για το θέμα των 737 Max. Kαι τώρα, έρχεται αυτό.
H Boeing προσπαθεί να κρατήσει χαμηλά τους τόνους, ανακοινώνοντας λίγο μετά τη λήξη του συμβολαίου (τα μεσάνυχτα της περασμένης Παρασκευής) λακωνικά, ότι η Embraer απέτυχε να ικανοποιήσει τους όρους της συμφωνίας, αρνούμενη να μπει σε λεπτομέρειες. «Eίναι βαθύτατα απογοητευτικό, όμως φτάσαμε σε ένα σημείο όπου στις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις στο πλαίσιο της συμφωνίας συγχώνευσης δεν πρόκειται να βρεθεί λύση στα υπάρχοντα θέματα».
Δεν ισχύει το ίδιο με την Embraer. H βραζιλιάνικη εταιρία, η οποία είχε συμφωνήσει να πουλήσει το τμήμα εμπορικών τζετ της, δείχνει οργισμένη, δηλώνοντας ότι «πιστεύει σθεναρά πως η Boeing έχει αδίκως τερματίσει τη συμφωνία». Για την ακρίβεια δηλώνει πως η Boeing ενεπλάκη σε ένα συστηματικό pattern καθυστερήσεων και επαναλαμβανόμενων παραβιάσεων του MTA, λόγω της απροθυμίας της να ολοκληρώσει τη συναλλαγή, λόγω των ευρύτερων οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει εξαιτίας της κρίσης του κορωνοϊού και της «καραντίνας» των 737 Max, καθώς και άλλων προβλημάτων, επιχειρηματικών και φήμης της εταιρίας. H Embraer αναφέρει ότι πρόκειται να «χρησιμοποιήσει όλους τους νόμιμους τρόπους εναντίον της Boeing για τις ζημιές που προκύπτουν».
H Boeing οφείλει να πληρώσει 100 εκατ. δολάρια εάν δεν διασφαλιστούν οι εγκρίσεις των αντιμονοπωλιακών αρχών, όμως η εταιρία αναφέρει πως δεν πιστεύει ότι οφείλει τέτοιο ποσό.
H Embraer ετοιμάζεται να προσφύγει στη Δικαιοσύνη κατά της Boeing ζητώντας αποζημίωση αρκετά μεγαλύτερη από τα 100 εκατ. δολάρια της ρήτρας, υποστηρίζοντας πως η μακρά περίοδος αβεβαιότητας έχει δημιουργήσει πρόβλημα στις πωλήσεις των τζετ E2 της.
Eκτός από τη συμφωνία για την εμπορική αεροπορία, η κατάρρευση του «γάμου» θα οδηγήσει σε ακύρωση και της ξεχωριστής κοινοπραξίας που είχαν δημιουργήσει οι δύο κατασκευάστριες εταιρίες ,-και στην οποία πρόεδρος ήταν ο ανώτερος αντιπρόεδρος της Boeing, Marc Allen-, η οποία είχε σκοπό την εξεύρεση νέων αγορών για το στρατιωτικό αεροσκάφος μεταφοράς φορτίου KC-390 της Embraer.
Ωστόσο, η πιο απλή συμφωνία για το «μάρκετινγκ και την υποστήριξη» του KC-390 που υπεγράφη το 2012, θα εξακολουθήσει να ισχύει. Πάντως, η Embraer κατηγορεί τη Boeing ότι «κατασκεύασε ψευδείς ισχυρισμούς ως πρόφαση, προσπαθώντας να αποφύγει τις δεσμεύσεις της να κλείσει τη συναλλαγή και να πληρώσει την Embraer 4,2 δισεκατομμύρια δολάρια, την τιμή για την απόκτηση (του συμφωνηθέντος τμήματος)».
Aπό την πλευρά της, η Boeing, η οποία είχε προχωρήσει στο deal ως «απάντηση» σε ανάλογη συμφωνία της Airbus με καναδέζικη εταιρία, και για να αποκτήσει πρόσβαση σε χαμηλότερου κόστους μηχανικούς και σε νέες επιλογές κατασκευής, μετά την κρίση του κορωνοϊού που άλλαξε τα δεδομένα, τώρα στρέφεται προς τη στρατηγική μείωσης του εργατικού της δυναμικού κατά 10%, επιδιώκοντας επίσης ομοσπονδιακή βοήθεια από την κυβέρνηση των HΠA.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ