Το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, είναι από τα τέσσερα πρώτα ελληνικά αεροδρόμια που πριν αρκετές δεκαετίες, ξεκίνησαν τακτικά αεροπορικά δρομολόγια με την Αθήνα.
Τα τελευταία δύο χρόνια, ωστόσο, οι Ηπειρώτες, οι ξένοι, αλλά και οι ταξιδιώτες της Νότιας Αλβανίας, οι αριθμοί των οποίων συνεχώς αυξάνονται, καλούνται να πληρώσουν πανάκριβα εισιτήρια στην «Ολυμπιακή», ενώ η Aegean, παρ’ ότι στις πτήσεις της είχε πληρότητες όλους τους μήνες που ξεπερνούσαν το 85%, σταμάτησε να πετάει στα Γιάννινα.
Την εποχή που μεσουρανούσε η “Ολυμπιακή”, η Aegean που διέθετε μόνον δύο ελικοφόρα αεροπλάνα στο ξεκίνημά της, έσπευσε στα ελάχιστα δρομολόγια που εκτελούσε τότε, να συμπεριλάβει την Ηπειρωτική πρωτεύουσα στο πρόγραμμά της με δύο πτήσεις καθημερινά.
Σήμερα οι Ηπειρώτες καταγγέλλουν τις δύο εταιρείες, για συμφωνία και «μοίρασμα» των πτήσεων στις εσωτερικές γραμμές, ζήτημα, το οποίο έφθασε και στη Βουλή με ερωτήσεις Ηπειρωτών και άλλων βουλευτών, αλλά καμιά πειστική απάντηση δεν δόθηκε.
Στόχος των δύο αεροπορικών εταιρειών είναι, όπου πετάει η κάθε μια, τα πανάκριβα πλέον εισιτήρια, ίσως τα ακριβότερα της Ευρώπης για πτήσεις των 40, 50 ή 60 λεπτών εντός της χώρας.
Έτσι η Olympic Air, έχοντας σήμερα το μονοπώλιο στις πτήσεις των Ιωαννίνων, χρεώνει συνήθως τα εισιτήριά της μέχρι 145€ για μια απλή διαδρομή Ιωαννίνων – Αθηνών ή αντίστροφα, όταν με λιγότερα χρήματα μπορεί κάποιος να ταξιδέψει στο Λονδίνο ή άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Παρά την «τσουχτερή» τιμή, τα αεροπλάνα πηγαινοέρχονται στα Γιάννινα γεμάτα και συνήθως δεν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις. Κι αυτή είναι η μια πλευρά του νομίσματος. Η δεύτερη, έχει να κάνει με τις ώρες των πτήσεων, που εξυπηρετούν μόνο την «Ο.Α» και όχι το επιβατικό κοινό.
Ενώ για περισσότερο από 65 χρόνια υπήρχε πάντα πρωινή πτήση από Αθήνα προς Γιάννινα και αντίστροφα, από πέρυσι η πρώτη πτήση από Γιάννινα είναι μετά τη μία το μεσημέρι. Κι αυτό έγινε με το πρόσχημα ότι κάποιες μέρες -κυρίως τον χειμώνα-, καλύπτει ομίχλη το αεροδρόμιο και οι πτήσεις ή καθυστερούν ή ματαιώνονται.
Συνολικά κάθε χρόνο αυτές οι περιπτώσεις δεν ξεπερνούν τις 7-8 φορές και, είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και τους καλοκαιρινούς μήνες, που δεν υπάρχουν ομίχλες, η «Ο.Α» δεν δρομολογεί πρωινές πτήσεις.
Η πλειοψηφία των ταξιδιωτών, θέλει να πάει στην Αθήνα το πρωί, να τακτοποιήσουν τις δουλειές τους και να επιστρέψουν με την βραδινή πτήση. Αυτό δεν είναι πλέον εφικτό και θα πρέπει να διανυκτερεύσουν στην Αθήνα, αφού με την μεσημεριανή πτήση φθάνουν στο «Βενιζέλος» στις 14.30 και η τελευταία πτήση από το ίδιο αεροδρόμιο είναι στις 18.00.
Επίσης δεν εξυπηρετούνται όσοι, θέλουν πρωινές ή μεσημεριανές ώρες να ταξιδέψουν από την Αθήνα στο εξωτερικό ή άλλους προορισμούς της χώρας. Κι αυτό το γνωρίζουν οι δύο αεροπορικές εταιρείες της χώρας μας αφού είναι μεγάλοι οι αριθμοί των εισιτηρίων Ηπειρωτών, που εκδίδονται με τα αεροπλάνα τους για το εξωτερικό και την υπόλοιπη Ελλάδα.
Σοβαρότατο όμως πρόβλημα δημιουργείται με τον συνεδριακό τουρισμό των Ιωαννίνων που βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα και οι διοργανωτές αναγκάζονται τους εκατοντάδες συνέδρους να τους μεταφέρουν με λεωφορεία ή με τα δικά τους επιβατικά αυτοκίνητα, αφού οι θέσεις των αεροσκαφών είναι περιορισμένες, μόνο 70 για κάθε πτήση με τα ελικοφόρα αεροπλάνα. Κι αυτό, όταν στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων, μπορούν να προσγειωθούν με άνεση και ασφάλεια, όλοι οι τύποι των μεγάλων τζετ.
Βέβαια, τόσο η Olympic Air, όσο και η Aegean, έχουν ένα “ελαφρυντικό” για την στάση τους που είναι το γεγονός ότι, από το 1996 υπάρχουν υποσχέσεις και μελέτες για την εγκατάσταση Συστήματος Τυφλής Προσγείωσης (ILS) στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων, κάτι που θα ελαχιστοποιούσε τις καθυστερήσεις ή ματαιώσεις πτήσεων λόγω της ομίχλης.
Μάλιστα είχε εγκριθεί και το σχετικό κονδύλιο από το ΠΕΠ Ηπείρου, αλλά στη συνέχεια, …κάπου ξεχάστηκε, με το πρόσχημα ότι θα γίνονταν νέα κτίρια που θα ολοκληρώνονταν το 2003, πλην όμως ελάχιστα έργα από τα προβλεπόμενα έγιναν, όχι όμως τα νέα κτίρια ακόμη και φυσικά το ILS που παραμένει στο αρχείο. Μαζί με αυτά και μια σειρά σημαντικών ραδιοβοηθημάτων ελέγχου πτήσεων.
Με αυτά τα δεδομένα, ξένες αεροπορικές εταιρείες αρνούνται να προσεγγίσουν το αεροδρόμιο Ιωαννίνων και όσες εκτελούν πτήσεις τσάρτερ για Ήπειρο, το καλοκαίρι χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο του Ακτίου και τον χειμώνα της Θεσσαλονίκης και από εκεί η μεταφορά των επιβατών γίνεται με λεωφορεία.
Η σταδιακή αυτή υποβάθμιση του αεροδρομίου Ιωαννίνων, έχει προκαλέσει την αγανάκτηση των Ηπειρωτών και όχι μόνο και τις επόμενες μέρες αναμένονται αντιδράσεις προς κάθε κατεύθυνση, γιατί θεωρούν εμπαιγμό τις τακτικές των αεροπορικών εταιρειών, απέναντι σε ένα προορισμό με εξαιρετικά μεγάλη επιβατική κίνηση, αλλά και πανάκριβο εισιτήριο.