Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) και η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη βιομηχανία ηλεκτρικής ενέργειας (Eurelectric) καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επισπεύσει τα σχέδιά της για σταθμούς ανεφοδιασμού οχημάτων καθαρής ενέργειας και χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Συγκεκριμένα, καλούν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να εισαγάγουν μια πιο φιλόδοξη προσέγγιση για την εξάπλωση σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου. Στην κοινή τους ανακοίνωση, και οι δύο ενώσεις τονίζουν τη σημασία αυτής της πρωτοβουλίας, ενώ επισημαίνουντην ελλιπή εφαρμογή αυτών των πρακτικών από τα κράτη μέλη.
Αυτή τη στιγμή, στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, υπάρχουν σχεδόν 165.000 σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα. Για υδρογονοκίνητα οχήματα λειτουργούν μόλις 165 σταθμοί για επιβατικά οχήματα και μόλις 16 που εξυπηρετούν τις ανάγκες λεωφορείων. Με δεδομένη την μικρή αλλά αισθητή αύξηση της δημοτικότητας των οχημάτων με κυψέλες καυσίμου που καταναλώνουν υδρογόνο, o ACEA και οι αρμόδιοι φορείς της ΕΕ εκτιμούν ότι μέχρι τα 2025 θα χρειαστεί η εγκατάσταση στην Ευρώπη τουλάχιστον 450 σταθμών ανεφοδιασμού H2 και σχεδόν 1.000 έως το 2030.
Στην ανακοίνωση ο ACEA δηλώνει πως «υποστηρίζει το σχέδιο της ΕΕ για τη χρηματοδότηση κατασκευής 1.000.000 δημόσιων σταθμών φόρτισης», οι οποίοι θα καταστούν απολύτως αναγκαίοι για την κάλυψη των άμεσων αναγκών των πολιτών της Ευρώπης στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Ωστόσο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «αυτός ο στόχος αποτελεί ήδη μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και υπολείπεται κατά πολύ σε σχέση με τον αριθμό των σταθμών φόρτισης που πραγματικά θα απαιτηθούν».
Σημειώνουν επίσης ότι η ανάπτυξη των υποδομών πρέπει να είναι σύμφωνη με τα κριτήρια αναφοράς για τα οχήματα με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές ρύπων που έχουν οριστεί από την ΕΕ για το 2025 και το 2030 και θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις κατηγορίες ισχύος των σημείων φόρτισης και τις ικανότητες φόρτισης οχημάτων: Τα φορτηγά και λεωφορεία, για παράδειγμα, έχουν διαφορετικές ανάγκες από τα αυτοκίνητα σε σχέση με τις υποδομές, λόγω μεγαλύτερης ζήτησης ενέργειας.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με χρονικό ορίζοντα το 2025 στην Ευρώπη θα είναι απαιτητή η εγκατάσταση περίπου 2,8 εκατομμύριων σταθμών φόρτισης – αριθμός που είναι έως και 15 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με τους σταθμούς που λειτουργούν σήμερα σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακόμα πιο αυξημένες θα είναι οι απαιτήσεις στα τέλη της δεκαετίας (2030), με τους ειδικούς από όλα τα «στρατόπεδα» να εκτιμούν ότι οι σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά και PHEV οχήματα θα πρέπει να ανέλθουν στην Ευρώπη από 2,8 εκατ. σε περίπου 5,6-6,6 εκατ.
«Πρέπει να δούμε ταχεία δράση ως προς την ανάπτυξη υποδομών για να προσφέρουμε στους καταναλωτές την αυτοπεποίθηση να βγουν και να αγοράσουν ένα EV, διασφαλίζοντας έτσι ότι ο στόλος μπορεί να ανανεωθεί με περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο», δήλωσε ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής της ACEA.
«Η ενσωμάτωση της καθαρής κινητικότητας στη νέα κανονικότητα της Ευρώπης απαιτεί την επιτάχυνση του λανσαρίσματος ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, καθώς και την αναβάθμιση των δικτύων και την ανάπτυξη των κατάλληλων αποθηκευτικών λύσεων», πρόσθεσε ο Kristian Ruby, Γενικός Γραμματέας της Eurelectric.