Αυξάνονται συνεχώς οι αναγνώστες που πληρώνουν συνδρομές για την ανάγνωση ειδήσεων σε μέσα μαζικής ενημέρωσης παγκοσμίως, αν και το επίπεδο εμπιστοσύνης στην παρεχόμενη πληροφόρηση παραμένει εν γένει χαμηλό, σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσιεύτηκε σήμερα.
Περίπου το 20% των Αμερικανών που ρωτήθηκαν (αύξηση 4 μονάδων σε σχέση με πέρυσι), δήλωσαν ότι είναι συνδρομητές σε διαδικτυακά μέσα, έναντι του 42% των Νορβηγών (+8) και του 13% των Ολλανδών (+3) και του 10% των Γάλλων και των Γερμανών.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που διενήργησε το ινστιτούτο YouGov για λογαριασμό του ινστιτούτου Reuters περίπου το ένα τρίτο έως οι μισές από αυτές τις συνδρομές αφορούν μεγάλα μέσα ενημέρωσης, όπως οι New York Times στις ΗΠΑ. Ωστόσο κάποιοι γίνονται συνδρομητές σε πολλά μέσα ταυτόχρονα, όπως, για παράδειγμα, σε μια τοπική και μια εθνική εφημερίδα.
Ωστόσο μεγάλο μέρος των χρηστών του διαδικτύου εκτιμά ότι τίποτε δεν μπορεί να τους πείσει να πληρώσουν για την ενημέρωσή τους, με το ποσοστό αυτό στις ΗΠΑ να φτάνει το 40% και στη Βρετανία το 50%.
Η δημοσκόπηση διενεργήθηκε σε πολίτες 40 χωρών με 2.000 ανθρώπους να ρωτήθηκαν σε κάθε χώρα τον Ιανουάριο. Το ινστιτούτο YouGov επανέλαβε τη δημοσκόπηση τον Απρίλιο σε 6 χώρες για να αναλύσει τις πρώτες επιπτώσεις της κρίσης με την πανδημία covid-19.
Η υγειονομική κρίση επέφερε άνοδο της τηλεθέασης (+5% κατά μέσο όρο), με την τηλεόραση να επιβάλλεται ως βασική πηγή ενημέρωσης μαζί με τα διαδικτυακά μέσα. Αντίθετα ο έντυπος Τύπος επλήγη σημαντικά από το lockdown λόγω της πανδημίας Covid-19.
Την ίδια στιγμή, η εμπιστοσύνη στην πληροφόρηση έπεσε στο χαμηλότερο σημείο της από τότε που την μετρά η έκθεση του Reuters: μόνο το 38% των αναγνωστών που ρωτήθηκαν δήλωσαν ότι εμπιστεύονται τις περισσότερες φορές τις πληροφορίες που διαβάζουν. Όμως το ποσοστό αυτό διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα, φτάνοντας το 56% στη Φινλανδία και την Πορτογαλία, το 23% στη Γαλλία και το 21% στη Νότια Κορέα.
Στο Χονγκ Κονγκ, στο οποίο εκτυλίχθηκαν προ πανδημίας βίαιες διαμαρτυρίες για μήνες, η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις μειώθηκε κατά 16 βαθμούς στο 30% κατά τη διάρκεια του έτους. Αναλόγως και στην Χιλή, στην οποία σημειώνονταν τακτικές διαδηλώσεις κατά της ανισότητας, η εμπιστοσύνη στα μέσα ενημέρωσης έπεσε κατά 15%, ενώ στη Βρετανία, όπου η κοινωνία έχει πολωθεί από ζητήματα όπως το Brexit, υποχώρησε 12 βαθμούς.
“Οι κοινωνίες στις οποίες υπάρχει διχασμός φαίνεται να εμπιστεύονται λιγότερο τα μέσα ενημέρωσης, όχι αναγκαστικά επειδή η δημοσιογραφία εκεί είναι λιγότερο καλή, αλλά επειδή το κοινό έχει απογοητευθεί από τον ρόλο των θεσμών”, υπογράμμισαν οι συντάκτες της έρευνας.